Pátek 17. listopadu. Svátek má Mahuléna.

Praktiky finančních poradců

Českým internetem se šíří elektronická kniha Františka Pokorného „Praktiky finančních poradců aneb Taky pěkní šmejdi“. Chce varovat před nekalými praktikami finančních poradců. Ovšem její poselství je širší: Používejte svůj rozum.

Kniha „Praktiky finančních poradců aneb Taky pěkní šmejdi“ není žádným širokým pojednáním ani hlubokou analýzou finančně poradenského trhu. Opírá se o zkušenost autora se dvěma finančními poradkyněmi jedné společnosti. Tu František Pokorný nejmenuje, ale indicie, které uvádí, vedou jednoznačným směrem.

Systém finančního poradenství popisuje jen okrajově. Upozorňuje na skutečnost, že finanční poradci jsou samostatnými podnikateli, kterým finančně poradenská společnost poskytuje pouze zázemí. „Díky tomu se mohou – když na to přijde – zříct jakékoli odpovědnosti za ně,“ mylně dovozuje autor. Česká národní banka, jakožto dozorový orgán, by s jeho názorem rozhodně nesouhlasila.

Finančně poradenská společnost působí jako pojišťovací makléř nebo pojišťovací agent. Na ně (a na pojišťovny přímo) jsou navázáni podřízení pojišťovací zprostředkovatelé. A stejně jako pojišťovna zodpovídá podle ČNB za svou distribuční síť, zodpovídá i makléř a agent za své podřízené pojišťovací zprostředkovatele. Potíž je v tom, že není jednoznačně definováno, co je a co není pochybení finančního poradce.

Spory mezi klienty a finančními poradci se zpravidla urovnají mimosoudním vyrovnáním. Několik z nich již prošlo jednáním u Finančního arbitra. K soudu se sporů dostává naprosté minimum a jejich rozřešení trvá bohužel příliš dlouho. Česká národní banka se může držet pouze platné legislativy, což jí svazuje ruce na sankcionování především formálních nedostatků. Jedním z důsledků je povinnost poradce nechat klienta podepsat souhlas, že nabízené finanční produkty odpovídají potřebám klienta. Bez nich s ním finanční zprostředkovatel smlouvy uzavřít nemůže.

„Jen někdy zkuste finančnímu poradci, bankovnímu úředníkovi nebo pojišťovákovi říct, že ten formulář nepodepíšete. […] Já jsem to zkusil a bylo mi řečeno, že pokud nepodepíšu, nebude platná ani smlouva o pojištění. Je toto smluvní svoboda, jakou by nám měl právní stát zajišťovat?“ rozhorlil se v závěrečných kapitolách autor knihy.

Hlavní část knihy ale není věnována finančnímu poradenství obecně, nýbrž osobní zkušenosti autora se dvěma finančními poradkyněmi. První z nich neměla sestavit finanční plán, ale autor chtěl „pouze“ zainvestovat určité finanční prostředky na několik různých účelů. Zde nastal první problém.

Finanční poradci jsou výborní, dobří, průměrní, špatní a jsou mezi nimi i podvodníci. Pokud klient pozná, že jeho finanční poradce není dostatečně odborně na výši, měl by si najít buď více erudovaného, nebo si svého poradce ohlídat. Je to stejné jako v ostatních oborech lidské činnosti: Pokud si pozvete domů řemeslníka, u kterého poznáte, že neodvádí dobrou práci, můžete ho buď vyhodit a najít jiného, nebo na něj dohlédnout, aby svou práci udělal dobře.[1]

Autor knihy neudělal ani jedno z toho. Přitom sám píše: „V porovnání s poradkyní jsem toho věděl kupodivu víc než ona.“ Následně přiznává: „Nezpozornil jsem ani tehdy, když se mi poradkyně během jedné cesty mezi mým a jejím domovem svěřila, že neví, jak by mohl výhodně zhodnotit peníze její otec, a já jsem jí radil.“

Nechat si poradit od někoho, kdo má méně znalostí? Může to být účelné jako konzultace či možnost získání nové inspirace. Ale svěřit se (své peníze) do jeho rukou? Výsledkem bylo doporučení uzavřít investiční životní pojištění na částku celkem přes 4 tis. Kč měsíce do běžného pojistného u několika smluv. „Nezbystřil jsem, přestože jsem už tehdy nebyl úplně neznalý,“ hodnotí své schopnosti autor. Později s poradkyní uzavřel ještě jednu smlouvu o IŽP…

Součástí doporučení byla i investice do podílových fondů. U nich si autor stěžuje na předplacené poplatky – a trápí ho nejistota výnosu. Předplacené poplatky, zejména na dlouhou dobu, jsou diskutovaným tématem etiky finančního poradenství.

Finanční poradkyně mu sehnala i hypotéku s úrokovou sazbou v poloviční výši než u jeho vlastní banky. U té následně kritizuje vstupní poplatek a další poplatky související např. s povinným běžným účtem. Zřejmě i ty mu musela finanční poradkyně nějakým záhadným způsobem zatajit, když ho překvapily až zpětně a byl ochoten se kvůli odlišnému názoru na tuto hypotéku rozejít ve zlém se svým známým.

„Mí šmejdi argumentují tím, že poradce motivují k uzavírání i méně výhodných – a pro klienty optimálních – produktů stejně paušální odměnou za uzavření smlouvy bez ohledu na produkt,“ uvádí autor. Ve skutečnosti se jedná o stejnou odměnu za stejný tip produktu. Autorova následná úvaha o dodatečné motivaci k prodeji drahých produktů vedením společnosti tak stojí na křehkých základech.

„Pak jsem se náhodou dostal k některým informacím o životním pojištění a moje nervozita výrazně stoupla. Uvědomil jsem si, že peníze posílané do chřtánu nevyzpytatelného finančního systému jsou peníze v mnoha ohledech ztracené. Peníze nejisté a – objektivně vzato – vyhozené komínem,“ usoudil (bohužel správně) autor.

Jakmile autor prozřel, neváhal a zažádal o náhradu škody způsobenou finanční poradkyní. Ani to ale nedopadlo podle jeho představ. Společnost mu sice nabídla kompenzaci ve výši 5 400 Kč, ale zároveň chtěla po nespokojeném klientovi mlčenlivost. To odmítl.

Následoval převod jedné smlouvy o životním pojištění tak, aby byl autor knihy jak pojištěným, tak pojistníkem, a mohl využívat daňové úlevy. Nová poradkyně převod smlouvy zařídila, ale jaksi „zapomněla“ nechat klienta podepsat dodatek, v němž souhlasí s 1% poplatkem za převod. Situaci vyřešila po svém a klienta podepsala sama.

Nestandardní způsob uzavření smlouvy nakonec pomohl autorovi k dohodě s pojišťovnou, která pojistku zrušila a přibližně 50 tis. Kč, které tratil na úvodních poplatcích, mu nahradila. U druhé pojišťovny ovšem k tak závažnému pochybení nedošlo a tratných přibližně 40 tis. Kč nezískal…

Kniha „Praktiky finančních poradců aneb Taky pěkní šmejdi“ obsahuje příběh poškozeného klienta. Autor ovšem tuto skutečnost vztahuje na všechny finanční poradce, aniž by získal jiné podklady než další názory poškozených klientů v internetových diskusích. Těch je samozřejmě víc než názorů klientů spokojených – ti jsou spokojení a nemají důvod se v diskusích vyjadřovat. Názory na internetu tak představují pouze jeden úhel pohledu.

Bohužel byť se jedná o jeden příběh jednoho klienta, není zcela ojedinělý. Dobří i špatní finanční poradci se pohybují napříč finančně poradenským trhem a najdete je pod hlavičkou libovolné větší[2] finančně poradenské společnosti. Při výběru poradce by člověk především neměl mávnout rukou nad varovnými signály před nízkými kompetencemi „jeho“ poradce. V konečném důsledku je to vždy klient, který si kupuje a který vydává svoje peníze.

Komentář Petra Borkovce, předsedy představenstva finančně poradenské společnosti Partners

„Všichni musíme opravdu snažit, vzdělávat, vysvětlovat a v krajním případě také tvrdě a nekompromisně trestat, což v Partners děláme a naštěstí těch případů je minimum. Na rozdíl od jiných společností, kde často prostě mlčí. Jen tak bude podobných případů ubývat, i když nikdy nevymizí zcela – selhání jedinců tu byla, jsou a budou. A přiznejme si otevřeně, že na nás naše branže klade výrazně větší etické a vzdělanostní nároky než jiné profese. Že jim někteří nedostojí, je smutné, ale je to tak. Od toho pak jsou (nebo by měly být) kvalitní a silné centrály s odpovídajícím zázemím, které dokáží jednotlivé případy individuálně posoudit, a, pokud uznají pochybení poradce, klientovi vyjít vstříc a pomoci mu situaci napravit. V tomto mám velkou pochybnost u všech těch mini firmiček pod pooly i mimo, kde se klienti často nemají šanci dovolat ničeho už jen proto, že ty firmy stejně rychle zmizí jako se objeví nebo prostě nemají ani reklamační proces a potřebný aparát. Nemají také odpovědnost k brandu a velkému množství slušných poradců pod stejnou značkou. Z konce té knížky je hodně cítit pocit křivdy, proto by mě zajímalo, jestli se autor pokusil společnost kontaktovat jinak než přes poradce a jak pochodil…“



[1] Nyní se nezabývám situací, kdy klient nepozná, že jeho finanční poradce nedělá práci dobře, ani způsoby, jak poznat dobrého finančního poradce.

[2] Menší společnosti mohou práci dělat buď lépe, nebo hůře než velké, ale zpravidla se v jejich řadách sdružují finanční poradci/zprostředkovatelé obdobné kvality. U velkých je mnohem větší různorodost – a to oběma směry.

Máte svého finančního poradce?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

33 komentářů: “Praktiky finančních poradců”

  1. Ladislav Ryšavý, DiS. napsal:

    Dobrý den,
    může zde někdo prosím napsat odkaz, kde je knížka k dispozici?
    Děkuji

  2. pavel-hanzl napsal:

    Pane dvě písmena, přeji pěkný večer! Stále v plné polní?

  3. Jirka napsal:

    Myslíte ze klienta zajímá jestli se o nej stará poradce z mlm, poolu nebo já nevím čeho? Tomu je to uplne jedno. Chce někoho komu muže důvěřovat, kdo svoji práci děla spravne a profesionálně. Všechny tyto články, servery apod které mají za cil někoho jakoze chránit = špinit, tak dělají spatnou pověst celému trhu. Nechápu čeho se ma dosáhnout. Jednou jsem potkal poradce z partners (neřekl jsem ze pracuji ve financích) a jeho financni plán byl naprosto v pohodě. Stejne tak jsou lidi u kterých plán v pohodě není. A naprosto stejne jsou policisté kteří dělají svoji práci skvěle a jsou taky tací kteří ne a skončili u soudu… Pracuji ve financích uz mnoho let, vím jak kvalitne svoji práci dělám, což dokazuje množství klientu kteří mi neustále volají proto si troufám říct ze mám nejake zkušenosti. Pokud by se každy staral o sebe, prezentovali se pozitivni příběhy poradců kteří bez ohledu na firmu někomu pomohli, co přináší svým klientům, věřte ze to pomůže absolutne všem a muže to pozitivně ovlivňovat pověst trhu. Odkazy na nejake ebooky apod. přispívají ke spatne pověsti a nerozumím, jaky „poradce“ takto poškozuje sám sebe a ostatní…

    • Kontra-produktivita.cz napsal:

      Jirko, všimněte si jedné věci: v málokterém oboru se vidí tak obrovská profesní nevraživost a nenávist, jako v tom našem. Šéfové MLM firem nemají problém vyvolávat šéfům pojišťoven a „diktovat“ jim, za kolik a s kým mohou spolupracovat nebo navázat spolupráci. Jednotliví šéfové MLM firem ve vztahu k sobě, tak to je kapitola sama pro sebe, stačí si tady pročíst jejich příspěvky x-let nazpátek. Poslední rok až dva mám pocit, že poradci, šéfové MLM firem a vůbec poradenská obec dělá na internetu všechno pro to, aby byla jejich pověst ještě horší než je. Přitom je dnes každému jasné, že první kam polezu pro informace je internet. když si takový potenciální klient otevře server Investujeme.cz nebo Poradci-Sobě.cz, tak se mu chce po pár hodinách čtení příspěvků zvracet a příští den obejde finančního poradce nebo budovu pojišťovny setsakramentským obloukem. Promiňte mi ten výraz, ale sereme si do vlastního hnízda, loni jsme byli ve vlastních hovnech po kotníky, letos jsme už po kolena a vesele si do toho našeho poradenského hnízdečka sereme dál. Přitom každý z nás ví, že čím víc se hovno rozmazává, tím víc smrdí…
      Bohužel, mě osobně chybí v této branži nějaká osobnost, persona, vzor, za kterým by byla čest jít. Je mi blízká poradenská filozofie pana Fejtka, ale ten publikuje a píše. No a kromě pana Špirakuse z Insie a pana Sluky z Broker Trustu ve svých očích nenalézám nikoho, za kým by stálo za to jít. Ať si každý poradce pracuje kde chce, od toho máme svobodnou volbu, ale neustálé vylévání si zlosti a kydání špíny mezi poradci (sami na sebe a na své kolegy) nikam nevede a k lepšímu obrazu u veřejnosti už vůbec ne.

      • Jirka napsal:

        Naprosto souhlasim! Poradci by se meli bez ohledu na firmu spojit nez jit porad proti sobe. I kdyz to je asi hodne naivni prani. Ten kdo se v oboru pohybuje delsi dobu tak vi, ze velmi casto mnohem vetsi „zverstva“ a „prasarny“ delaji pobockovi pracovnici bank a pojistoven. O tom se ale nemluvi protoze jsou schovani za jmenem „duveryhodne“ znacky banky a jen tezi z toho jak se hadaji zprostredkovatele. Jak jsem psal, kdyz by se poradci spise spojili a sjednotlili a spise poukazovali na vyse zminene pobocky jednotlivych instituci, je to rozhodne lepsi nez jit proti sobe. Jsem zvedavy, jestli se tohoto nekdy doziji :)

      • vasek napsal:

        Až na ten druhý odstavec výstižné.

      • napsal:

        Klienti si opravdu neotvírají Investujeme a Poradci-sobě, zůstávají dál úplně blbí. Kdyby to bylo, jak říkáš, tak už dávno nemáte komu cpát ty svoje ptákoviny.

      • napsal:

        Poradci-sobě? To jsou ti kašpárci, co si smrtelně vážně myslí, že podílové fondy jsou nejbáječnější služba na světě, že nic jinýho vlastně neexistuje. Děs, hrůza, tydle existence, to radši poctivýho zloděje z Partners.

  4. Petr Hájíček, Pardubice napsal:

    Díky za odkaz na e-book o Partners, vůbec jsem netušil, že něco takového existuje. Večer vkládám jako přílohu do e-mailu a jako varování rozesílám svým několika desítkám klientů. A taky poprosím o sdílení a přeposlání co největšímu počtu lidí dál, každá ušetřená koruna dobrá, ne ?

  5. Dlouhodobý poradce napsal:

    Problémem je, že Petr Borkovec žije v nějaké iluzi, že jeho firma je nadřazena všemu i všem a všichni ostatní jsou tragédi a dělají to špatně. Je sice hezké, že mají v Partners propracovaný backoffice atd..,však si ho také poradci pěkně zaplatí, ale k čemu to je, když koncový článek-finančního poradce, stejně nikdo neuhlídá, aby udělal takovou prasárnu. A když to udělá a klient se ozve, zametou to pod koberec a klientovi začnou vyhrožovat. Zkrátka to prostě dělají jinak, asi proto jim nyní odchází tolik poradců …..

    • Unknown advisor napsal:

      Ale jen si ten e-book stáhněte a přečtěte. Autorovi bylo před jeho vydáním vyhrožováno a byl upozorněn na to, že pokud tento e-book zveřejní, tak že ho doslova slupnou jako malinu – předpokládám, že tím byli myšleni právníci MLM Partners. Proč ? Že by to byla náhodou pravda ? Proč ten strach kolem, vyhrožování a zastrašování ? Ostatně se to píše i na stránkách, kde se citovaný e-book dá volně stáhnout (http://milio­novapraxe.cz/re­cenze-knihy-s-tyrkysovou-obalkou/).
      Já sám jsem za tento e-book moc rád, protože ke dnešnímu dni jsem ho přeposlal cca 250-ti svých klientů s naléhavou prosbou o šíření dále co největšímu počtu lidí a s důrazným varováním (pojmenoval jsem MLM firmu, o které e-book je a vyčíslil jsem, o kolik finanční prostředků klient v e-booku přišel díky setkání s poradcem citované MLM firmy. Dva lidé v mém okolí byli touto firmou verbováni, po zaslání a přečtení e-booku nenastoupí k Partners ani jeden (oni vůbec nenastoupí do oboru finančního poradenství díky katastrofální pověsti tohoto oboru). Jsem rád, jak se pravda konečně dostává ven a jsem rád, že konečně začíná fungovat přísloví, že co kdo zaseje, to také sklízí.
      Že nedůvěra, ostražitost a podezíravost vůči finančním poradcům díky tomuto e-booku ještě vzroste je nabíledni.

      • Kryšpín napsal:

        Pane „Unknown Advisore“, podobný e-book je možné (bohužel) napsat na adresu kterékoliv MLM společnosti u nás, podobně profesně „zdatní“ poradci se najdou i v poolech, pojišťovnách nebo makléřských firmách. Dokud se za sjednávání životního pojištění budou poradcům vyplácet ihned po sjednání astronomické provize a dokud se za ně bude ručit tak směšně krátkou dobu jak teď, tedy pouhých 24 měsíců, tak se vážně nic nezmění. Řešení už tu někdo popsal a to spočívá v tom vyplácet provize zaslouženě po dílech a nastavit ručení za životní pojištění minimálně od pěti let výše. Do té doby se tu mohou popsat tuny příspěvků a nic se nezmění a k lumpárnám uvedeným v eBooku bude docházet napříč celým trhem, jedno pod jakou hlavičkou nebo logem firmy. Stejně jako paní Lucie jsem i já pro mimořádně přísnou regulaci, protože na nás vyčůrané Čechy nic jiného než přísnost neplatí.

        • Radek napsal:

          Regulaci nevěřte. Ta dokáže pouze podkopat i dobré produkty. Viz např. přemrštěná regulace 2. pilíře…

        • Jáchym Bierhanzl napsal:

          Dokud nebudou, pane Kryšpíne, lidé přemýšlet hlavou, dokud budou posuzovat odborníky (v každé profesi) podle prvního dojmu, dokud budou nakupovat služby a zboží na základě podprahové reklamy, dokud my Češi budeme mimořádně vyčuraní ve všech možných oblastech … a dokud různí snílci budou přísahat na to, že regulace (všeho a všude) změní svět – dotud se nezmění vůbec nic. Myslím k lepšímu.

          • Hana napsal:

            Já bych regulovala (upravila) jen jedno jediné a to by, myslím, stačilo: zákaz vyplácení provizí za životka v celé výši hned po zaplacení prvního pojistného a naopak, vyplácení provizí postupně v čase, třeba na pět, sedm nebo deset částí, obchodník by si však nesměl přijít na celou provizi dříve jak po pěti letech. To mi přijde férové jak směrem ke klientovi, tak i směrem k poradci, aspoň ho to donutí s klientem komunikovat, věnovat se mu, pravidelně jej navštěvovat, jednoduše se starat.

      • libor napsal:

        odkaz na knihu už nefunguje. Nemáte ho někdo stažený? Pokud ano, rád si počtu. meil je libor.ka zavináč na seznamu

  6. ExPartners napsal:

    Petře Borkovče, vzpomínáš si, když jste s Lukešem založili Partners, jak kopalo OVB a díky jejím intervencím u Allianz a Kooperativy jste nemohli od těchto dvou pojišťoven sjednávat jejich produkty ? Určitě to nebylo příjemné a vadilo Ti to, proč totéž děláš nově založeným broker-poolům ?
    Je smutné, že to, proti čemu jste s Lukešem bojovali a co bylo důvodem založení Partners, sami dnes používáte proti některým účastníkům na trhu. O tom, čím vším nepříjemným si musí projít a skousnout člověk, který odchází z Partners kamkoliv jinam v rámci finančního poradenství, ani nebudu psát. Naštěstí už dnes existují právní experti, kteří se s vašimi právníky Partners rádi utkají v soudní síni nad nesmyslnými a mnohdy kontroverzními pokutami. Ne každý si nechá tyto věci líbit a těch, kteří nemají odvahu do toho s vámi jít, je čím dál víc. Škoda že nechápete, že medializací těchto věcí a sdílením je na internetu si ubližujete především sami sobě a o to více si lidé rozmyslí, zda k vám do partners nastoupit a vůbec u vás pracovat.

  7. Marián H. napsal:

    O tom, jak u pojišťoven „intervenují“ někteří z majitelů MLM firem se můžete dočíst v tomto odkazu, myslím, že se každý dovtípí, kdo a z jaké MLM firmy volá (http://milio­novapraxe.cz/poj­dme-pretahovat-poradce/)

    No a eBook, o kterém se v článku hovoří je ke stažení tady (http://milio­novapraxe.cz/re­cenze-knihy-s-tyrkysovou-obalkou/)

    • Tomáš Marný napsal:

      Hmmm, pěkná špína, ale přiznám se, že mě to ani nepřekvapuje. Jsem pro co nejpřísnější regulaci oboru a pokud možno pro co nejdelší ručení za smlouvy životního pojištění – pro všechny účastníky na trhu. V Holandsku se za smlouvy IŽP ručilo i deset let, u nás bych viděl jako optimální cokoliv nad pět let. Dokud budou provize za ŽP vyplácené ihned po sjednání, tak se v tomto oboru nic nezmění, pokud však každý rok dostane poradce po dobu pěti, šesti nebo sedmi let adekvátní poměrnou část (tj. celková provize podělená počtem let, po kterou se za provizi ručí), tak se trh sám pročistí od lidí, o kterých se píše v eBooku o Partners.

  8. Nechapu napsal:

    Borkovec napsal komentář, jak kdyby se to nestalo v Partners:) A zároveň se opřel do poolů. Krásný demagog…

  9. Jan Dvořák napsal:

    Borkovec je úplně mimo, co hulí? Klient to řešil s ředitelkou vzdělávání, paní Gabrielou Kudrnovou a ve finále také s právníkem společnosti. Tak s jiným to měl sakra řešit? Ředitelka pro vzdělávání a právník společnost jsou nekompetentní osoby? :-) Tak to gratuluji ke kvalitě práce.

  10. Marián H. napsal:

    Tuto knihu by si měl povinně přečíst každý poslanec před tím, než bude v Poslanecké sněmovně zvedat ruku v rámci novely zákona 38. Rozprostření provize za životní pojištění do pěti let nebo alespoň ručení za provizi u životního pojištění po dobu pěti let vnímám jako elementární minimum novely. Do oboru se bohužel stále hrne spousta lidí jen kvůli tomu, že si podpisem jedné smlouvy vydělají půlku, mnohdy i celou průměrnou mzdu v ČR,a to je špatně. Dostat celou provizi dopředu je zkrátka špatně, provize má být vyplácena postupně v čase, jak se poradce stará, pečuje a věnuje klientovi.
    Ke komentáři Petra Borkovce: špatný poradce se dokáže schovat kdekoliv, ať je to MLM Partners, Broker Consulting, OVB, nebo kterýkoliv broker pool (INSIA, Bonnet, Broker Trust, SAB Servis ap.) nebo sebemenší poradenská firmička. Kde však rozdíl vidím je snaha se s podobně pracujícími poradci po zjištění jejich prasáren okamžitě rozloučit. Např. INSIA je v tomto naprosto nekompromisní, Broker Trust a Bonnet už tak důslední nejsou. U MLM firem je to podobné, stačí si vzpomenout, kde všude a jak dlouho působil pan Štork. OVB i Broker Consulting moc dobře věděli, jakým způsobem dělá svoje „poradenství“ a že je to poradenská ikona toho, jak tuto práci nedělat, ale mělo to bohužel jeden háček…pan Štork nosil produkci a nosil ji obrovskou. Že si několikastupňové MLM struktury nad Štorkem mnuly ruce nad krásnými výdělky, o tom není zapotřebí psát, peníze přece nesmrdí. Viděl jsem prasárny u Partners i jiných MLM firem, přesně jak říká pan Borkovec – selhání jedinců tu byla, jsou a budou. U MLM vnímám ještě jiný rozměr, díky principu, na kterém fungují, tj. neustálý přísun nových a nových poradců a sjednávání produktů není prostě čas cokoliv kontrolovat, všichni chtějí být co nejdříve manažery, aby je živily jejich poradci pod sebou. Když se budete věnovat kontrole kvality produkce poradce, tak zase nebudete mít čas na náborování nových zmatených a zbloudilých náctiletých duší, v opačném případě vás produkce týmu moc neuživí a je čas jako manažer jít sám do terénu sjednávat, abyste měl z čeho žít. Fluktuace poradců je vysoká, většina končí do půl roku, o životnosti sjednaných smluv a investic si nedělám žádné iluze. Že jsou broker pooly trnem v oku MLM firmám, o tom se už dávno ví. Je smutné, když někteří z majitelů MLM firem obvolávají pojišťovny a vyhrožují, že pokud bude dotyčná pojišťovna spolupracovat s tímto
    (třeba novým) broker poolem, tak pro ni přestane dotyčná MLM firma sjednávat jejich produkty. To už je naprosto zvrácené a svědčí to jenom o tom, jak velký strach MLM firmy z poolů mají a že se jimi cítí do budoucna hodně ohroženy. O několikaset tisícových pokutách za poskytnutí údajného „know-how“ při odchodu z některých MLM firem taky nemá smysl psát, dle mě je to v hrubém rozporu s dobrými mravy a těším se, až se někdy dočtu o tom, že Partners prohrálo soudní spor a odejitý poradce nemusí tyto astronomické sumy platit. Myslím si, že MLM má nejlepší léta za sebou a trendem příštích deset let jsou menší a střední firmy pracující pod pooly. Ono si stačí zadat na Googlu „zkušenost“ a k tomu připsat kteroukoliv MLM firmu a člověk se dočte neuvěřitelných věcí.
    Moc si přeji, aby byla v rámci připravované novely zákona 38 přijata opatření, která by díky postupné výplatě provizí nebo dlouhé době ručení za provize u ŽP už na vstupu odradila pseudoporadce a kindermanažery od této profese.

    • Radek napsal:

      S tím napsat „zkušenost + MLM poradenská firma“ mám jeden problém: Pokud uděláte totéž s velkou bankou a s malou bankou, také vám jednoznačně vyjede víc špatných zkušeností u té velké. Má mnohem víc klientů, tudíž i mnohem víc (v absolutních číslech) klientů se špatnými zkušenostmi. A o dobrých zkušenostech moc lidí nepíše.

    • pavel-hanzl napsal:

      Pane Mariáne pokud nejste poradce, jste pomýlený. Pokud jste poradce, tak jste hloupý. Prasárny dělají i klienti.

      • Lucie Bartoňová napsal:

        Pane Hanzle, Váš obor potřebuje extrémně silnou a přísnou regulaci jako sůl !!! Pevně věřím, že po přijetí novely 38 prořídnou stavy všech poradců bez rozdílu alespoň o 80%, protože je vás na trhu prostě příliš moc, víc než je zapotřebí. Myslím, že konkrétně Vy díky tomu, jak kvalitně odvádíte svoji práci, zůstanete v těch 20%, kteří se dál budou touto prací kvalitně, seriózně a dlouhodobě živit.

        • napsal:

          Hanzl sjednal klientovi 5 investiček. Ale podle tebe je to ok. Hanzl obhajuje nesmyslné daňové odpočty, protože bez nich by nic neprodal. Ale podle tebe je to ok.

          Hanzl je dobrej prodejce. Vybral si pro něj vhodnou profesi.

          Regulace počtu agentů se udělá zákazem multilevelů. I Hanzl by zabrečel, kdyby mu výdělky klesly o 50 %. Přestal by jezdit za kliošema, ti by se dostali do spárů naivních a zoufalých uchazečů o veledůležitý post prodejce finančních produktů. Protože, moje milá, naivkové a zoufalci se upínají k jakékoli příležitosti, jak přijít k pár kačkám.

          • pavel-hanzl napsal:

            Milý pane, vůbec nic nevíte o tom, jak pracuji. Ale máte nějaký utkvělý problém v hlavě. Proto poštěkáváte své jedovaté štěky na všechny, co sem píší. Četl jste útržky, které jsem napsal, bez podrobného vysvětlení co a jak jsem nastavil a proč. A děláte dalekosáhlé závěry. Netušíte, jaké dělám obchody a s jakým druhem zákazníků. P.S. Bohatí lidé nejsou hlupáčci. Mají mnohem vyšší finanční gramotnost, než zákazníci běžných poradců. Je nemožné, aby slyšeli na nějaké daňové odpočty. Jsou to pro ně směšné drobné. Kryji v pojistkách téměř výlučně jen rizika osob. A dělám velké přímé investice. V těch fondech, co je také nemáte rád. Máte kromě sebe, pane dvě písmena, někoho rád? Pokud víte, co to přesně znamená, ovšem…

    • Jáchym Bierhanzl napsal:

      Tuto knihu by si měl přečíst každý člověk (muž nebo žena), který se rozhoduje na základě neracionálních očekávání a jehož motivy nejsou striktně obchodně zaměřené :).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.