CZK/€ 25.015 -0,32%

CZK/$ 22.963 -0,97%

CZK/£ 29.709 -0,84%

CZK/CHF 25.940 -1,03%

Text: Petr Zámečník

16. 05. 2012

Penzijní reforma: Spočítejte si, jak se vám (ne)vyplatí

 


 

Přípravy na penzijní reformu mohou zastavit snad jen předčasné volby, o které ovšem parlamentní většina nemá nejmenší zájem. ODS by tratila, Věci veřejné jsou politicky ztracené již dnes a TOP09 by sice nejspíš ukrojila z části koláče občanských demokratů, nicméně by neměla s kým vládnout… nebo by se musela spojit se současnou opozicí. A tak se nezbývá než připravit na chystané změny.

Velká penzijní reforma spočívá na vytvoření 2. pilíře založeného na principu penzijních fondů. Kdo bude chtít tento pilíř využít, „vyvede“ (tzv. opt-out) 3 procentní body svého důchodového pojištění do některého z penzijních fondů vedeného u penzijní společnosti. Ty sice ještě nevznikly, ale již mnohé z prvních mají podané žádosti o licenci u České národní banky. Nevýhodou je, že další 2 % z vyměřovacího základu pro výpočet sociálního pojištění bude muset zájemce přihodit „ze svého“.

Hlavní nevýhody 2. pilíře

Politická rizika

Současná podoba penzijní reformy má řadu vrásek na kráse. A bohužel se nejedná o stařecké vrásky zrcadlící životní zkušenosti. Největší z nevýhod je rozhádaná politická scéna, kde více než o dlouhodobý zájem jde o krátkodobé získání voličských hlasů v příštích volbách. A tak koalice prosazuje reformu na desetiletí, kterou opozice hlásá zrušit již po příštích volbách.

„Pokud by vláda silou prosadila povinné vyvádění peněz do soukromých fondů, já bych se vůbec nebránil nechat se inspirovat třeba v orbánovském Maďarsku. Hrozilo zhroucení financí a sáhl k tomu, že soukromé fondy převedl pod stát. Nic jiného takovému státu pak do budoucna nezbude, to je evidentní,“ hlásal kupříkladu současný poslanec, hejtman a při činu dopadený příjemce úplatku David Rath. A není jediný z opozičních politiků, kdo chce reformní kroky současné vlády po volbách zvrátit.

Politické riziko je největší hrozbou připravovaného penzijního systému. Nemusíme chodit ani do extrémního Maďarska, kde byly soukromé fondy druhého pilíře zkonfiskovány a přičleněny k průběžnému. Vláda tím dostala hotovost na úhradu části dluhů za příslib, že lidé v budoucnu dostanou vyšší důchod z průběžného systému. Stačí se podívat na sousední Slovensko, kde od založení dôchodkových správcovských společnosti došlo ke změnám pravidel již několikrát.

Nemožnost odchodu a výplata penze

Vedle politických rizik jsou i další nevýhody současné podoby penzijní reformy. Často diskutovanou je nemožnost odchodu ze systému. Jakmile člověk jednou vstoupí do 2. pilíře, už se z něj nedostane. Vstup do penzijního systému je tak svou závažností postaveno nad svatbu, z níž lze zákonným způsobem odejít rozvodem.

Odrazující je také způsob výplaty naspořených prostředků. Ty lze získat buď formou doživotní penze, doživotní penze s výplatou pozůstalostní penze po dobu dalších tří let, nebo penze na 20 let. Současná podoba neumožňuje ani částečné jednorázové vyrovnání, přičemž vzhledem ke konstrukci příspěvků by bylo adekvátní umožnit jednorázový výběr 40 % naspořených prostředků včetně zhodnocení odpovídající zvýšeným platbám sociálního pojištění.

Politické riziko v tomto případě ale hraje roli i „politické naděje“. Možnost odchodu i změna způsobu výplaty naspořených prostředků je pouze otázkou změny zákona.

Ekonomická nejistota

Výkonnost penzijních fondů je nejistá. Nikdo neví, jak dobře či špatně bude který fond hospodařit, zda klientům vydělá, nebo naopak prodělá peníze. Jistota ale není ani na spořicích účtech, které jsou ze zákona pojištěny Fondem pojištění vkladů. Jejich úrokové sazby nepokryjí ani míru inflace, která tvoří velmi nejistou složku nákladů držení peněz na účtech.

A tak např. v roce 2008 s mírou inflace 6,3 % a zhodnocením vkladů kolem 2 % činila čistá reálná ztráta přibližně 4,5 %. I v letošním roce, kdy se inflace pohybuje na úrovni kolem 3,5 %, jsou spořicí účty ztrátové.

Záruku zhodnocení nikdo nedá a ani nemůže. Proto veškeré propočty jsou pouze odhady na základě současných pravidel důchodového systému a očekávaného průměrného zhodnocení.

Kalkulačky vhodnosti vstupu do 2. pilíře

Výpočtové kalkulačky vhodnosti vstupu do fondového pilíře penzijního systému jsou aktuálně k dispozici dvě. Jedna na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí a druhá nově na stránkách Penzijního fondu Komerční banky.

Obrázek 1 a 2: Náhled úvodní stránky důchodové kalkulačky MPSV a PFKB

penzijni-kalkulacka-mpsv_1 penzijni-kalkulacka-pfkb_1Zdroj: MPSV, PFKB

Stejně jako se liší vzhled kalkulačky, liší se také jejich výsledky. Jedním z důvodů jsou rozdílné předpoklady o výnosech.

Tabulka 1: Předpokládané výnosy v kalkulátorech MPSV a PFKB

Fond

MPSV

PFKB

Státních dluhopisů

2 – 3 %

3%

Konzervativní

3 – 4 %

3%

Vyvážený

4 – 7 %

4%

Dynamický

5 – 7 %

5%

Zdroj: MPSV, PFKB

U ministerské kalkulačky si očekávaný výnos navíc může měnit klient sám v rozmezí od 1,5 % do 8,5 % po jednom procentním bodu. Penzijní fond úpravu zhodnocení neumožňuje, klient si pouze zvolí strategii.

Tabulka 2: Rozdíly ve výsledku výpočtu kalkulátorů

 

Muž (1951)

Žena (0 dětí, 1973)

Muž (1973)

Žena (2 děti, 1983)

20 000 Kč

20 000 Kč

20 000 Kč

40 000 Kč

Vyvážený fond

Vyvážený fond

Vyvážený fond

Dynamický

MPSV

Důchod při účasti pouze v 1. pilíři

10 667 Kč

11 259 Kč

11 259 Kč

15 397 Kč

Důchod při účasti i v 2. pilíři

10 668 Kč

11 080 Kč

11 182 Kč

16 685 Kč

Důchod ze zvýšených příspěvků (o 2 %)

50 Kč

536 Kč

604 Kč

2 073 Kč

PFKB

Důchod při účasti pouze v 1. pilíři

11 245 Kč

12 320 Kč

12 320 Kč

16 423 Kč

Důchod při účasti i v 2. pilíři

11 249 Kč

12 220 Kč

12 220 Kč

17 668 Kč

Důchod ze zvýšených příspěvků (o 2 %)

21 Kč

674 Kč

674 Kč

2 289 Kč

Zdroj: MPSV, PFKB, vlastní výpočty

Zajímavé je, že se v jednotlivých kalkulátorech liší i výpočet penze v průběžném pilíři bez využití opt-outu. U výpočtu zhodnocení ve fondech je rozdíl dán zejména odlišnými předpoklady zhodnocení. V každém případě oba kalkulátory dávají rámcově stejný závěr, komu se z ekonomického pohledu vyplatí do 2. pilíře vstoupit.

Loading


Související články

Přibývá kontrol zaměřených na odhalování švarcsystému

S živnostenským oprávněním podniká v České republice přes 1,15 milionu lidí, přičemž čísla dlouhodobě stoupají. Živnostníkem je tak každý šestý dospělý. Realitou je ovšem v řadě případů nelegální zaměstnávání na tzv. švarcsystém, které se v loňském roce ještě rozšířilo vlivem zpřísnění zaměstnávání na dohodu, které se stalo méně atraktivním.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

28. 02. 2025

Přehled: Co se v roce 2025 mění pro firmy, zaměstnance a daňové poplatníky?

Přehled vybraných legislativních změn, které se od nového roku dotknou jak firem, tak zaměstnanců. Rok 2025 přinese zejména novinky v DPH, paušální dani, odvodech OSVČ, minimální mzdě, zkušební době, výpovědní lhůtě, podmínkách pro dohodáře, zaručené mzdě, ESG reportingu i v zaměstnaneckých benefitech.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

31. 12. 2024