Středa 16. října. Svátek má Havel.

Nevěřte příliš finančním poradcům!

Češi věří finančním poradcům. Až příliš. Ukazují to výsledky průzkumu České asociace pojišťoven a jejich srovnání se zahraničím. Zde by bylo ale na místě varování MF ČR nebo ČNB: Přílišná důvěra finančním poradcům ovšem škodí (finančnímu) zdraví.

Zdravá nedůvěra ve finanční poradce prospívá. Kvalitní finanční poradci ji dokáží překonat skutečnými argumenty a plejáda finančních zprostředkovatelů prahnoucích pouze po svém zisku na úkor klienta má díky ní těžší práci. V Česku ovšem lidé finančním poradcům věří až příliš.

Na rady finančních poradců podle závěrů průzkumu České asociace pojišťoven dá neuvěřitelných 55 % Čechů. A to i po té, kdy byly podvodníky převlečenými za finanční poradce prodávány „zaručené“ návody na zbohatnutí či oddlužení a lidé díky nim přišli o miliardy korun. Ke snížení důvěry ve „finanční poradce“ nepomohly ani kauzy velkých celoevropských společností s „krycími názvy“ Helvag či Immofinanz. Stále platí stará moudrost: Důvěřuj, ale prověřuj.

Pro příklady zlodějských praktik podvodníků vydávajících se za finanční poradce nemusíme chodit daleko. Není tomu tak dávno, kdy největší finančně poradenská společnost v Česku (OVB Allfinanz) varovala před praktikami vyskytujícími se na českém trhu. „Poradce“ doporučil zrušit stavební spoření a z obdržených peněz nechal klienta předplatit investiční životní pojištění na dva roky. Nejednalo se přitom o ojedinělé případy.

Triků využívaných nepoctivými finančními zprostředkovateli je celá řada. A byly o nich popsány stohy internetových stránek i knih. Přesto důvěřivost lidí v Ćesku nepadá.

Kolik lidí důvěřuje finančním poradcům:

  • Česko: 55 %
  • Slovensko: 48 %
  • Evropa: 35 %

Českou asociaci pojišťoven trápí (zcela pochopitelně) především oblast pojišťovnictví. Smlouvu o životním pojištění ruší na popud finančního zprostředkovatele 38 % lidí rušících pojistku. Průměrná životnost smlouvy o životním pojištění, které se uzavírají nejčastěji na tři desetiletí, přitom dosahuje přibližně 7 až 8 let.

Dobrý finanční poradce dokáže pomoci. Jak ho poznat?

Česká asociace pojišťoven dává několik doporučení, jak poznat dobrého finančního poradce:

  • Věnujte pozornost dobrým zkušenostem svých přátel a známých. Nejlepší vizitkou každého dobrého poradce je osobní doporučení spokojených klientů.
  • Buďte alespoň částečně informováni o pojistných produktech a ptejte se svého poradce na vše, čemu nerozumíte. Informace si porovnejte s těmi, které jste získal z oficiálních a nezávislých zdrojů. Pokud vám nebude schopen odpovědět, raději se obraťte na jiného.
  • Neukvapujte se a nenechte se přesvědčit emocionálními argumenty. Finanční poradce, který na vás naléhá prostřednictvím emocionálních argumentů, zřejmě nemůže najít ty faktické.
  • Důvěřujte, ale prověřujte a porovnávejte. Nikdy se nerozhodujte pouze podle jedné nabídky.
  • Říká se, že čas jsou peníze. V případě uzavírání smluv dlouhodobějších produktů to platí dvojnásob. Nechte si po předložení smlouvy nějaký čas na rozmyšlenou a nezapomeňte si prostudovat pojistné podmínky.

Osobně mám rozporuplný názor pouze k prvnímu bodu. Dát na dobré zkušenosti známých může člověka přivést do svízelné situace, zejména pokud jeho známí nejsou zběhlí na finančním trhu. Doporučení známých se tak často omezuje na povrchní dojmy z jednání a přístupu poradce, nedokáží ale mnohdy postihnout odbornou zdatnost a etickou výbavu poradce. Produkty bývají sjednávány dlouhodobé, a tak se špatná rada projeví až za několik let. Setkal jsem se nejednou s klienty poškozenými poradci, kteří jim byli doporučeni přáteli

Zlepšuje se kvalita finančního poradenství v Česku?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

33 komentářů: “Nevěřte příliš finančním poradcům!”

  1. Jarda napsal:

    Finanční poradce není jeden jako druhý. Každý má svůj osobitý styl a ne úplně každý chce doopravdy klientovi pomoci, což je škoda a není to vůbec dobré. Můj úkol je klientům pomáhat a rozhodně jim doporučit nejlepší produkt přesně podle jeho potřeb. Nikdy nic netlačím a jsem fér. Čím spokojenější klient, tak tím jsem spokojenější já.

    • Klient napsal:

      Já už mám ohledně vás finančních poradců díky videu pana Kalvody dokonalé jasno, pro mě jste všichni šmejdi a podvodníci. Odkaz s varováním na vás finanční poradce jsem poslal i několika desítkám svých známých s prosbou o přeposlání co nejvíce lidem. Bezuzdné okrádání běžných občanů už musí začít přestat.

  2. Karel napsal:

    Jestli chcete vyřešit problémy způsobené Finančními poradci? Obraťte se na http://www.financnile­xikon.cz

  3. napsal:

    Možnost sdělovat informace mezi lidmni je čím dál tím vyšší. A z toho se poserete. Průměrnýmu, tj. přiblblýmu čecháčkovi totiž stačí, aby si přečetl jediný negativní internetový ohlas (jeho inteligence sice není s to, aby zprávu dostatečně vyhodnotila, zato je velmi vyspělá k vytvoření „vlastního“ závěru) a skončil s vámi.

  4. PetrMichek napsal:

    Když jsem řešil, kde a jakým způsobem pojistit dům, sešel jsem se i s poradcem a musím říct, že nakonec jsem dal stejně na selský rozum a na doporučení známých. Kolega v práci si pojišťoval barák i auto u Slávie před několika lety a nemá s ní žádný problém. U mě to nakonec proběhlo tak, že jsem si to dokonce sjednal online a bez poradce.

    • vasek napsal:

      kvalitu pojišťovny nepoznáte pouze při sjednávání, ale hlavně v momentě, kdy má dojít na plnění…

    • napsal:

      Ty seš stejnej vůl jako většina tzv. poradců.

    • Bodo napsal:

      Pane Michku, a kde tu smlouvu budete servisovat? Zkuste zajít na pobočku a na dotaz „kde jste sjednával smlouvu“ uvidíte reakci – vyberte si však pobočku někde v přízemí, ze schodů by to celkem mohlo bolet… :-)
      Nemluvě o kvalitě pojistitele…

  5. napsal:

    Ať si všichni říkají co chtějí, pane Zámečníku. Napsal jste prostě pravdu, která je pro mnohé nepřijemná. Aspoň máte koule na to, to napsat. Jen tak dál :)

  6. Compliance napsal:

    Nevěřte příliš finančním poradcům, říká ve svém textu pan šéfredaktor Petr Zámečník, a na příkladech dokládá své tvrzení. Nevím, nakolik jsou reprezentativní. Určitě jsou ale dobře vybrané. Účel tomu čouhá jako sláma z bot :). Jeden důvod však chybí. Mohl ho (pana Zámečníka) napadnout. Korespondovali jsme o něm spolu minulý týden (Compliance a pan Zámečník). Je to tehdy, pokud finanční poradce pochází z poradenské společnosti, jejíž generální ředitel si nevidí do úst a nepřímo propaguje na veřejnosti služby, které nemohou jeho finanční poradci splnit. Uříct se může každý, ale silná a konzistentní osobnost dokáže chybičku přiznat nebo vysvětlit. Ve Fincentru možná budou takoví muži (u žen nevím :)) úzkým profilem. Být na výši v oblasti PR rozhodně neznamená totéž v slušném přístupu ke klientům. Pokud by některému čtenáři (anebo diskutujícímu) nebylo jasné co má Compliance na mysli, podívejte se prosím do diskuse k článku Výsledky třetího ročníku analýzy Investice roku 2012 představeny: nejlepším fondem se stal Fond korporátních dluhopisů ČP INVEST.

  7. CFA charter napsal:

    V životě jsem se nesetkal s poradcem, který by opravdu rozumněl tomu co nabízí. Dokud tady budou OVB, Partners a další, verbovat 18-ti leté děti z učňáků (a krajské ředitele jim budou dělat lidé, kteří měli problémy vůbec dokončit gymnázium), tak to bude prostě problém. Jak zde již zaznělo, je mi poradců líto, protože nevědí co činí a myslí si, že vládnou planetě. Recept tu je, regulátor by měl donutit poradenské firmy, aby se poradcem mohl stát jen člověk se CFA, ale takové studium by 99,9% lidí nezvládlo a navíc je delší, než je životnost většiny poradců.

  8. Sarkafarka napsal:

    Já říkám nevěřte finančním produktům, ať už je prodává kdokoliv. Problém milí diskutéři není jen v poradcích, ale hlavně v tom co nabízejí. Celý systém je špatný. Každý chce totiž vydělat (akcionáři pojišťovny, makléři a agenti) a klientův zájem je až na posledním místě. Ten, ať platí a hotovo. Už to chápete? Poradenství, které si neplatí klient, ale které je hrazeno pojišťovnou z provize, není poradenství pro klientské.Navíc většina produktů, které dnes pojišťovny a banky chrlí je jen past na klientovi peníze. V současné době na trhu prakticky neexistuje produkt, který by byl z větší části pro klienta výhodný. Hlavní výhoda je vždy na straně poskytovatele produktu a jeho prodejce. Klient nikdy nevydělá. To je smutný fakt. A tisícovky „odrbaných“ klientů to jen potvrzují.

  9. chk napsal:

    V nadpisu mělo být správně slovíčko vůbec místo příliš. Většina diskutérů jsou tady naháněči poradci. Takže nevěřit ani většině diskutérů zde

    • Radek napsal:

      Problém je, že přílišná nedůvěra vede lidi k tomu, že cpou prachy do polštářů a na spořáky u bank, kde v tichosti ztrácejí hodnotu. Nevěřit vůbec je podle mě stejně škodlivé jako věřit příliš.

  10. napsal:

    Zámečník „zapomněl“ na jednu veledůležitou skutečnost. A to že poradce bude vždy nabízet jen zprovizněné produkty, a pouze ty, které zná a chce se naučit a souvisí s jeho životní zkušeností. Většina těch přitroublých tzv. poradců nemá tuchy o tom, že základem všeho jsou úspory, nikoli imaginární zhodnocení 9 % ročně nabízené kouzelníky z Partners a spol.

    • Bodo napsal:

      Takže jsem v podstatě bezpáteřní a dementní hov.do, když posílám své klienty do mBank, FIO, kde nemám žádnou provizi a ještě jim pomáhám s veškerou agendou s tím spojenou.
      Podotýkám, že jsem poradce aby bylo jasno…

  11. napsal:

    Finanční poradce je zlodějský dobytek (o firmě, kterou zastupuje, nemá ani cenu mluvit, té jde jen o jedno a pod pohrůžkami nutí poradce do ještě větších svinstev). Hlavně pak ti pakoši z Poradci-sobě, co si myslej, že sjednáváním nesmyslných podílových fondů (nejlépe s poplatkem předplaceným na třicet let dopředu) konají kosmické dobro.

    Je mi vás, poradci, vlastně líto. Věřím totiž, že jsou mezi vámi i v jádru slušní lidé. Jenže i ty zoufalství dovedlo k podnikání, které je založeno na lhaní a podvodech. Jinak se totiž v tomhle oboru poctivě neuživíte. Možná tak ti z vás, co máte příjem téměř výhradně z hypošek.

    • Radek napsal:

      Zbytečně, špatně a nesmyslně generalizujete. Osobně znám řadu finančních poradců, kteří nelžou ani nepodvádí, ale naopak odvádějí skutečně dobrou práci. A jejich příjem není založený výhradně na hypotékách. Naopak jsem se setkal i s hypotékaři, kteří splňují vaši předchozí definici o podvodech.

      • Sarkafarka napsal:

        Jen upřesním tvůj názor. Jaký je rozdíl v dopadu pro klienta, když poradce vyloženě lže nebo jen záměrně neuvádí pravdu, nebo je jen naivní a prodává předražené produkty, které pro klienta nebudou nikdy výhodné? Výsledek je pořád stejný.

    • Bodo napsal:

      A tak stejně ti je vlastně líto i všech lékařů, kteří předepisují léky dle výše provize farmaceutických firem – popřípadě různých zájezdů, účastí na „konferencích“. Za operaci žlučníku si nechají zaplatit bokem nějaký ten příspěvek na leasing…
      Stavebních firem, které v položkovém rozpočtu stavby mají uveden materiál A v ceně 1000,–Kč a ve skutečnosti je na stavbě materiál B v hodnotě 600,–Kč.
      Mobilních operátorů ti je taky vlastně trochu líto, protože neomezené volání v rámci ČR chce např. Vodafone cca 3200,– vč. DPH a na Slovensku chtějí operátoři za neomezené volání v rámci EU 30,–Euro. To nemluvím o Rakousku, kde je za stejnou službu operátorem účtováno 12,–Euro…
      Nenech se vysmát! :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.