CZK/€ 24.930 +0,04%

CZK/$ 21.905 -0,02%

CZK/£ 29.266 -0,21%

CZK/CHF 26.559 +0,08%

Text: Petr Zámečník

17. 01. 2018

Neplatíte povinné ručení? Opět si připlatíte

 

Nemáte sjednané povinné ručení k motorovému vozidlu? Od 1. ledna 2018 vám opět hrozí sankce v podobě příspěvku do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Kolik zaplatíte?

Loading



 

Neplatit povinné ručení na vozidlo registrované v registru motorových vozidel se může prodražit. Vedle pokuty za jízdu bez povinného ručení až do výše 40 tis. Kč a hrozby úhrady škod a újmy v případě spáchání dopravní nehody si ještě Česká kancelář pojistitelů může naúčtovat příspěvek do garančního fondu. Z něj se pak vyplácí náhrady škod způsobených nepojištěnými vozidly.

Příspěvek do garančního fondu ČKP není žádnou novinkou. Provozovatelé nepojištěných vozidel se s ním setkávali až do 15. ledna 2015, kdy nabyla účinnosti novela zákona o pojištění odpovědnosti za škody způsobené motorovými vozidly. Poslední novela účinná od 1. ledna 2018 ho opět zavádí. Má ale poněkud odlišná pravidla.

Nepojištění řidiči ručí omezeně

Řidič bez povinného ručení, který způsobil dopravní nehodu, odpovídal za škody a újmy v neomezené výši. V první instanci náhrady za něj sice zaplatil garanční fond ČKP, ten ale následně škodu plně vymáhal.

Podle nových pravidel garanční fond nemůže nárokovat celou vyplacenou náhradu škod a újem, ale pouze 1/3 do maximální výše 300 tis. Kč. Nebude tak docházet k situacím, kdy bude viník dopravní nehody s nepojištěným vozidlem zruinován i více než desetimiliónovými regresemi z garančního fondu.

Tento limit, který zavádí novela zákona o povinném ručení, má zabránit likvidačním finančním dopadům na viníky nehod způsobených nepojištěnými vozidly,“ komentovala zavedení limitu pro regres pojistného plnění Česká kancelář pojistitelů.

Nižší je i „sankční“ pojistné

Oproti předešlé úpravě se sníží i naprostá většina příspěvků do garančního fondu za nepojištěná vozidla. Kupříkladu za nepojištěný skútr zaplatí jeho majitel dle kubatury motoru 4 nebo 8 Kč denně namísto dřívějších 20 Kč/den a „ušetří“ i majitelé většiny nepojištěných osobních vozů (viz Tabulka 1).

V některých případech dochází k navýšení příspěvku. To se týká osobních vozů s objemem motoru nad 2 500 cm3, sanitních automobilů, autobusů nad 5 tun, nákladních automobilů od 3,5 do 12 tun a tahačů.

Výši příspěvku stanovuje vyhláška Ministerstva financí České republiky a měla by být odvozena od výše pojistného na povinném ručení. U osobních automobilů tak příspěvek činí dle kubatury 50 Kč/den nebo 70 Kč/den, tedy 18 250 Kč/rok nebo 25 550 Kč/rok. Přitom dle portálu Porovnej24.cz sjednané průměrné roční pojistné dosahuje 2 561 Kč, tedy sedminu až desetinu „sankčního“ pojistného.

Na vymáhání bude mít ČKP méně času

Česká kancelář pojistitelů bude mít na vymáhání příspěvku do garančního fondu méně času. Před zrušením příspěvku počátkem roku 2015 mohla ČKP vymáhat příspěvek až 3 roky zpětně. Podle novely od letošního roku je promlčecí lhůta 1 rok.

K promlčení pochopitelně nedojde, bude-li ČKP příspěvek nárokovat, případně se o něj soudit. K nezaplacení povinného ručení přitom může dojít z nejrůznějších důvodů. A ne vždy leží vina pouze na majiteli vozidla. Někteří si své jednání dobře uvědomují, zatímco jiní o porušení zákona možná ani nevědí. Jde především o případy, kdy mají lidé v garáži starý nepojízdný automobil, nebo si neohlídali veškeré náležitosti související s prodejem vozidla druhé osobě,“ uvádí ČKP.

Tabulka 1: Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel

Druh vozidla Původní denní sazba (do 2015) Nová denní sazba (od 2018)
Motocykl se zdvihovým objemem válců motoru do 50 cm3 včetně 20 Kč/den 4 Kč/den
Motocykl se zdvihovým objemem válců motoru 50 až 350 cm3 včetně 20 Kč/den 8 Kč/den
Motocykl s objemem válců motoru 350 až 500 cm3 včetně 30 Kč/den 21 Kč/den
Motocykl s objemem válců motoru nad 500 cm3 30 Kč/den 25 Kč/den
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru do 1000 cm3 včetně 50 Kč/den 30 Kč/den
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1001 až 1350 cm3 včetně 50 Kč/den 35 Kč/den
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1351 až 1850 cm3 včetně 50 Kč/den 47 Kč/den
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1851 až 2500 cm3 včetně 70 Kč/den 65 Kč/den
Osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru nad 2500 cm3 70 Kč/den 93 Kč/den
Obytný automobil 80 Kč/den 61 Kč/den
Sanitní automobil 80 Kč/den 94 Kč/den
Autobus s nejvyšší povolenou hmotností do 5000 kg 160 Kč/den 155 Kč/den
Autobus s nejvyšší povolenou hmotností nad 5000 kg 160 Kč/den 290 Kč/den
Trolejbus 60 Kč/den 56 Kč/den
Nákladní automobil s nejvyšší povolenou hmotností do 3500 kg včetně 130 Kč/den 86 Kč/den
Nákladní automobil s nejvyšší povolenou hmotností 3500 až 12 000 kg včetně 130 Kč/den 145 Kč/den
Jiný nákladní automobil s nejvyšší povolenou hmotností nad 12 000 kg 300 Kč/den 261 Kč/den
Tahač 300 Kč/den 563 Kč/den
Zemědělský nebo lesnický traktor 40 Kč/den 16 Kč/den
Přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností do 750 kg včetně 30 Kč/den 4 Kč/den
Přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností 750 až 10 000 kg včetně 300 Kč/den 7 Kč/den
Přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč/den 70 Kč/den
Ostatní vozidla 60 Kč/den 20 Kč/den

Zdroj: ČKP

Loading


Související články

Jaké jsou nejčastější chyby při vyplňování a podání daňového přiznání

Správné vyplnění daňového přiznání je klíčové pro zajištění bezproblémového zpracování ze strany finančního úřadu. Chyby mohou vést k opožděnému vrácení přeplatku, dodatečným kontrolám nebo dokonce sankcím. Některé chyby jsou administrativní, jiné souvisejí s nesprávným uplatněním slev či opomenutím povinných příloh. Tento přehled vám pomůže vyvarovat se nejčastějších […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

14. 03. 2025

Přibývá kontrol zaměřených na odhalování švarcsystému

S živnostenským oprávněním podniká v České republice přes 1,15 milionu lidí, přičemž čísla dlouhodobě stoupají. Živnostníkem je tak každý šestý dospělý. Realitou je ovšem v řadě případů nelegální zaměstnávání na tzv. švarcsystém, které se v loňském roce ještě rozšířilo vlivem zpřísnění zaměstnávání na dohodu, které se stalo méně atraktivním.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

28. 02. 2025