Neděle 05. července. Je státní Svátek - Cyril a Metoděj.

Kdy se začnou telefonáty finančních poradců nahrávat?

Nahrávání hovorů finančních poradců novela

Do Senátu právě teď míří novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu, která by měla přinést povinnost nahrávat všechny telefonické hovory mezi finančními poradci a jejich klienty. Novelu schválila Poslanecká sněmovna a tento týden by o ní měl hlasovat Senát.

Novela navazuje na legislativu EU, která upravuje obchodování s cennými papíry a uveřejnění nabídky při obchodování na regulovaném trhu. Konkrétně jde o Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1129 ze dne 14. června 2017.

Novela upravuje několik českých zákonů tak, aby se odstranila duplicita s evropským acquis communautaire, a dále reaguje na nedostatky v českém právu týkající se finančního trhu. Také si přečtěte: Proč vznikla tato novela?

Co novela přináší

Proti novele a především proti povinnosti nahrávat hovory s klienty se ohradili jak finanční zprostředkovatelé, tak například Úřad pro ochranu osobních údajů, který varoval, že česká úprava toho reguluje víc, než je třeba. A to vlastně zbytečně.

Evropská úprava přinesla nahrávání hovorů, ve kterých je uzavírán obchod. Zatímco česká chce nahrávat veškeré hovory, které finanční poradce uskuteční se svými klienty. Nebo tedy přesněji by měly být nahrávány hovory, které se týkají zprostředkování finančních služeb. Což ale nespíš znamená jakýkoli hovor s klientem, přece jenom finančnímu poradci se nevolá, abyste pokecali o počasí.

Proti tomu se také výrazně ozvali finanční poradci, kteří v tom vidí narušení soukromí svých klientů. Přece jenom i po telefonu si často předávají s klienty osobní údaje, které nyní budou muset být nahrávány a archivovány 10 let. Nahrávání telefonních hovorů zatěžuje finanční poradenství jak z hlediska samotného nahrávání, tak i při archivování údajů. Ty by měly být samozřejmě chráněné proti zneužití. Nahrávání a uchovávání hovorů může menší poradenské společnosti stát až stovky tisíc korun ročně, u velkých firem to bude o řád či několik řádů více.

Celkové náklady na nahrávání hovorů s klienty dle RIA k novele Zákona o podnikání na kapitálovém trhu – odhad ČASF

Subjekt Počet pracovníků vyhodnocujících hovory2) Roční náklady na vyhodnocování hovorů v Kč (při nákladech na 1 pracovníka 80 tis. Kč/měsíc) Roční náklady spojené s povinným nahráváním celkem v Kč Zisk před zdaněním v Kč (2017 či poslední známý) Podíl nákladů na zisku před zdaněním
Velká zprostředkovatelská společnost 6,5 6 240 000 12 271 608 29 174 000 42,06 %
Střední zprostředkovatelská společnost 2,0 1 920 000 3 900 528 5 363 000 72,73%
Malá zprostředkovatelská společnost 0,5 480 000 534 014 900 000 59,33%
Nebankovní OCP 0,5 480 000 930 120 1 723 000 53,98%
Velká banka 93,5 89 760 000 182 016 595 18 174 000 000 1,00%
Střední banka 26,5 25 440 000 51 546 960 3 924 552 000 1,31%
Malá banka 8,5 8 160 000 16 478 218 424 000 000 3,89%

Poznámka: 2) Zaokrouhleno na poloviny úvazku, jde o předběžný kvalifikovaný odhad

Na okraj: co je to gold-plating

V souvislosti s novelou se zmiňuje tzv. české gold-plating. To je výraz, který se používá pro situaci, kdy členský stát EU přijme legislativu EU ve výrazně přísnější úpravě, než jaká je v evropském právu. V češtině používáme výraz, kdy jsme papežštější než papež. Nebo bruselštější než samotný Brusel. A regulujeme více, než kolik nás EU nutí. Veškeré gold-platingové zákony jsou vždy přijímány s připomínkou, že tuto regulaci je nutné přijmout v souvislosti s EU.

Příklady gold-platingu v ČR:

  • povinnost balit každou koblihu nebo rohlík zvlášť, když EU úprava jen stanovovala, že v obchodě musí být k dispozici hygienický způsob zabalení pečiva zákazníkem,
  • vysoký podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů, který si ČR zvýšila oproti unijním limitům, což dost ovlivňuje dnešní nastavení energetického mixu a růst cen energií,
  • povinnost mít bezdotykové baterie na záchodech v hospodách a restauracích, což EU pouze doporučila a česká legislativa zavedla jako povinnost.

Nahrávat nechtějí ani klienti

Agentura IPSOS provedla průzkum dle zadání České asociace společností finančního poradenství a zprostředkování (ČASF) právě na téma nahrávání hovorů. Naprosto nepřekvapivě takové nahrávání vadí nejen poradcům, protože to zatěžuje jejich podnikání. Ale vadí i většině oslovených respondentů, kteří by využívali služeb finančního poradenství. Pouze 21 % respondentů se vyjádřilo tak, že jim jakékoliv nahrávání nevadí. Oproti tomu 57 % spotřebitelů s nahráváním a uchováváním hovorů nesouhlasí.

„Novelu zákona od počátku kritizují velké finančně-poradenské firmy i drobní poradci, pro které bude znamenat v mnoha případech konec podnikání. Podobu novely kritizuje i Úřad pro ochranu osobních údajů. O nahrávání hovorů s citlivými osobními informacemi nesouhlasí ani spotřebitelé. Tím, že se tato povinnost bude dotýkat i poradců, kteří investiční služby po telefonu vůbec nedělají, hovoříme o statisících až milionech hovorů ročně. To vše na základě necelých 50 podnětů ke stížnosti, které ČNB ve zprávě za rok 2018 uvádí. Velký bratr a orwellovský svět v tomto případě bohužel vítězí nad zdravým rozumem,“ uvedl Marek Černoch, výkonný ředitel ČASF.

„Nahrávat veškerou komunikaci včetně osobních informací je fatální zásah do soukromí poradců, ale hlavně klientů. Tyto hovory, včetně citlivých osobních informací, se navíc budou muset roky uchovávat na „nějakých“ úložištích, může je poslouchat třetí osoba a může, a bohužel ze zkušeností víme, že bude, docházet k únikům a zneužití. Pokud nakonec projde tato verze zákona, bude to bezprecedentní průlom do ochrany osobních informací,“ upozornil již dříve Marek Černoch.

Podle všeho tak český stát reguluje oblast, protože to po něm EU chce. Reguluje toho ale více, než je třeba, nesouhlasí s tím většina finančních poradců a nesouhlasí s tím ani většina potencionálních zákazníků. Kvůli kterým se to přece reguluje. Je tak otázkou, k čemu vlastně taková regulace slouží.

Jak je na tom novela legislativně?

Novelu zákona předložilo Ministerstvo financí zhruba před rokem, v únoru 2019. A v listopadu návrh prošel třetím čtením a byl přijat. Pro hlasovali poslanci ANO, SPD, ČSSD, KSČM, STAN. Proti návrhu hlasoval jediný poslanec (ANO), zbytek politických stran se zdržel hlasování. Také si přečtěte: Jak se hlasovalo v PS

Pro bylo celkem 105 poslanců, a novela tak nyní postoupila k hlasování do Senátu. Ten by měl hlasovat dle zákonné lhůty do 5. února. Zatím je projednávání novely zařazeno na program 15. schůze Senátu a k hlasování by měla být novela předložena jako 1. bod dopoledního jednání ve čtvrtek 30. ledna.

Senát má samozřejmě právo vrátit novelu k projednání do Poslanecké sněmovny, která by tam musela znovu hlasovat. V Senátu nemají většinu vládní strany, které hlasovaly pro přijetí novely. Je ale otázkou, jak budou hlasovat strany, které se ve Sněmovně v podstatě zdržely hlasování.

35 komentářů: “Kdy se začnou telefonáty finančních poradců nahrávat?”

  1. #insider napsal:

    „Podle mě to projde,“ prohlásil Petr Fejtek stran nahrávání hovorů investičních zprostředkovatelů a poradců.

    Do senátu zamířila novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu (ZPKT), která má nařídit nahrávání veškerých hovorů investičních zprostředkovatelů, poradců a jejich vázaných zástupců. Na toto téma přišla řeč na včerejším setkání Profi Brunch časopisu Profi PF.

    Petr Koblížek z ČAPu připomněl, že pojišťoven se novela netýká. A to ani při prodeji investičních životních pojištění, v nichž jsou investice zahrnuté. Distribuce tohoto pojištění se odvíjí podle zákona o distribuci pojištění, nikoli o ZPKT. Nicméně připouští, že v dalším kroku může padnout nahrávání i na oblast pojištění. Pro pojišťovny ale toto není velké téma. Mnohem větší je zdanění technických rezerv. Když se bude povinně nahrávat, tak nahrávat budou. Alespoň budou mít k dispozici důkaz pro případ sporu s klientem. Neočekává, že by se podařilo schválení novely zvrátit.

    Tomáš Rampula z J&T bank ovšem kontroval, že podle ČNB se musí nahrávat už první kontakt s klientem, protože i tento hovor může vést k uzavření investičního obchodu. Finanční poradce tak neví, co klient bude potřebovat. Nahrávat se tedy bude muset i prodej pojištění. Podle novely se má nahrávat každý hovor, který by mohl vést k nabídce investiční služby. A to je prakticky každý.

    „Jako asociace jsme byli pro to, aby se nenahrávalo všechno,“ uvedl Marek Janšta z KZ Finance, který zastupoval asociaci ČASF. Nikdo z členů asociace nepřebírá pokyny od klientů po telefonu. Jedním z řešení by bylo dát povinnost všem investičním zprostředkovatelům fungovat pod licencí investičního poradenství. To je podle Marka Janšty na rozdíl od investičního zprostředkování dostatečně povinně zdokumentované i bez nahrávání telefonního hovoru.

    Lukáš Paldus z IN Invest je na základě konzultace s compliance přesvědčen, že v současné době není nahrávání hovorů povinné, pokud má společnost ve vnitřních předpisech zaneseno, že nedochází k předávání pokynů po telefonu. Výklad ČNB je ale odlišný a musí být nahráván každý hovor. To se promítlo i do pokuty pro finančně poradenskou společnost Fincentrum, která se v současnosti proti rozhodnutí dohledového orgánu brání u soudu.

    Mají se ale nahrávat všechny hovory? Tomáš Rampula tvrdí, že ČNB chce nahrávat všechno, aby byl důkaz, že v telefonním hovoru nedochází k investiční službě.

    Marek Janšta se navíc obává úředního sdělení či benchmarku, který ČNB na základě novely zákona vydá a který vysvětlí, co je potřeba dělat a jak. A to může být ještě přísnější, než jak bude znít litera zákona. „Nečekejte, že se dozvíte od ČNB, co máte dělat, dřív, než na kontrole,“ upozornil Richard Siuda z Conseq IM.

    „Nikdy hovory nahrávat nebudu. To je za hranou. I klienti mají svá práva,“ uvedl Marek Janšta s tím, že klidně půjde do sporu s ČNB. Při hovorech s klienty finanční poradci probírají i velmi osobní záležitosti, o nichž klient rozhodně nechce, aby se dostaly k uším lidí, které ani neznají.

    „Není problém, že se to bude muset nahrávat, ale ČNB chce, aby se 10 % hovorů poslouchalo,“ přisadil Tomáš Rampula. Hovory operátor nahraje, v tom problém není. Ale kdo je bude poslouchat? To je ta nákladnější záležitost. Samotné nahrávání a uchovávání hovorů je nákladné. Ale náslech 10 % uskutečněných hovorů a tvorba záznamů z náslechu je ještě nákladnější.

    Tip: Kolik by stálo (bude stát?) finančně poradenské firmy nahrávání hovorů

    „Jediný pádný argument ČNB pro nahrávání hovorů je, že to zjednoduší dohled,“ rozčílil se Marek Janšta, který je kategoricky proti nahrávání všech hovorů. Jiný pádný argument podle něj Česká národní banka nemá.

    Zato telefonní operátoři jsou již na nahrávání hovorů připraveni. Např. T-Mobile má tarif MiFID. „Rozeslal nám nabídku a sazebník hned měsíc po schválení MiFIDu,“ uvedl Marek Janšta a s nadsázkou dodal, že možná za nahrávání hovorů v Parlamentu ČR lobbují operátoři.

    Conseq již několik telefonů nahrává. Má přibližně 4 lidi, kteří se věnují přímému prodeji privátním klientům. „Na AKAT ČR to vidíme tak, že boj o nahrávání je prohraný. Chceme ale dále komunikovat s ČNB a ukazovat jí, že národní regulaci dělají přísnější, než je mezinárodní. A chceme, aby to nedělali,“ uvedl Richard Siuda. Bitva je tedy prohraná, ale válka nekončí.

    „V Senátu Schillerová argumentuje tím, že se po telefonu prodávají akcie. Ale to již dva roky nesmíme dělat,“ upozornil Richard Siuda na nefér přesvědčovací techniku zastánců nahrávání hovorů. Cílem je tak vysvětlovat poslancům a senátorům, jak se věci skutečně mají. Není to jednoduchý úkol.

    Přílišná kontrola ze strany ČNB vede k tomu, že firmy již nyní zakládají společnosti a získávají licence v zemích, kde je to jednodušší, uvedl Lukáš Paldus. Další regulace toto může ještě zvýraznit. Budou-li v Česku podnikat společnosti na základě evropského pasu, ztratí nad nimi ČNB kontrolu zcela.

    Nahrávání hovorů není jediné aktuální téma pro finančně poradenské společnosti. Ve hře je stále i překlopení současných více než 200 investičních zprostředkovatelů na obchodníky s cennými papíry. Je to stále otevřená otázka, ale měla by přijít na program letos. ČNB tento týden již začala zjišťovat názory investičních zprostředkovatelů na možný přechod

    Podle posledního návrhu by neměly společnosti zažádat o novou licenci, jak se původně plánovalo, ale měly by být překlopeni na novou licenci automaticky. Kdyby měla ČNB posuzovat nové licence, musela by podle informací Marka Janšty najmout dalších 150 lidí.

    Letošní rok bude pro finančně poradenské společnosti ještě zajímavý…

    https://poradci-sobe.cz/financni-poradenstvi/nahravani-hovoru-zitra-se-bude-nahravat-vsude/

    • GDPR napsal:

      Nezlobte se na mě, ale to už je na ústavní žalobu. ČNB už se ani netají, že by ráda nahrávala veškeré hovory týkající se pojištění. Vůbec bych se nedivil, kdyby chtěli nahrávat úplně všechno (majetek, auta, odpovědnost, podnikatele). Další na řadě budou zprostředkovatelé hypoték a úvěrů, následně realitní zprostředkovatelé, vše pochopitelně pod záminkou ochrany klienta. Bude mít někdo koule na podání ústavní žaloby, nebo jsou všichni s prominutím tak dosraní z ČNB, že si opět nechají všechno líbit?

      • #insider napsal:

        Tak neschváleno, zdravý selský rozum pro jednou vyhrál. Celé se to vrací zpět do Poslanecké sněmovny, kde proběhne další schvalování.
        Doporučuji si poslechnout vystoupení paní ministryně Schillerové, kdy v jejím monologu několikráte zazní termín (finanční) šmejdi. Názor nechť si každý udělá sám, koho tím má na mysli…

        https://www.senat.cz/cinnost/webtv/archiv.php?video=true&id_schuze=&zacatek=20200130014258&konec=20200130014924

        • Anonym napsal:

          I slepé kuře občas najde zrno. To nic nemění na faktu, že finanční „poradenství“ je naplněno zmiňovanými šmejdy.

          • #insider napsal:

            Nahrávání hovorů v Senátu: Jsou finanční poradci “šmejdi”?

            Včera proběhla rozprava a hlasování o novele zákona o podnikání na kapitálovém trhu v Senátu. Výsledek? Ministryně financí Alena Schillerová nahrávání všeho prosazuje jako boj se „šmejdy“. Senátoři s ní ale nesouhlasí. „Senátní VHZD [Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu – pozn. red.] navrhl vrátit návrh zákona do Poslanecké sněmovny s pozměňovacím návrhem, který by měl zvrátit nahrávání všech telefonních hovorů obchodníka s cennými papíry. Už z tohoto místa si dovolím sdělit, že s tímto pozměňovacím návrhem nesouhlasím, protože navržené řešení nahrávat pouze vybrané telefonní hovory znamená nižší průkaznost o průběhu hovoru mezi investory a obchodníky, což ve výsledku vede ke snížení ochrany investorů,“ uvedla v Senátu Alena Schillerová (ANO), ministryně financí. „Jediným problematickým bodem skutečně bylo úprava, která umožňuje uchovávání komunikace mezi investiční společností a zákazníkem,“ uvedl senátor Lumír Aschenbrenner (ODS), místopředseda VHZD. Senátní výbor doporučil vrátit návrh zákona zpět do poslanecké sněmovny s pozměňovacím návrhem na vypuštění povinnosti nahrávat všechny hovory, které mohou vést k poskytnutí investiční služby. „To, co navrhujeme v pozměňovacím návrhu, je víceméně podpořeno stanoviskem Úřadu pro ochranu osobních údajů, České asociace společností finančního poradenství i Hospodářské komory,“ dodal Lumír Aschenbrenner. „Uchovávat záznamy komunikace se zákazníkem týkající se všech poskytnutých investičních služeb a záznamy komunikace s potenciálním zákazníkem není nová povinnost. Původní úprava platila od roku 2004 do roku 2018, kdy pak s účinností od 3. 1. 2018 byl novelizován zákon o podnikání na kapitálovém trhu,“ prohlásil Tomáš Nidetzký, člen bankovní rady ČNB, a dodal: „Povinnost vést záznam telefonní komunikace se zákazníkem Česká národní banka aktuálně dovozuje výkladem, ale z důvodu transparentnosti a předvídatelnosti je záměrem toto postavit všem účastníkům kapitálového trhu najisto.“ Jinými slovy: Nahrávat musíte, ať zákon projde, nebo ne. Schválením novely se má pouze posílit transparentnost právní úpravy. S tímto výkladem jsou ovšem v rozporu jiné výklady. Každý subjekt [obchodník s cennými papíry – pozn. red.] má zákonnou povinnost kontrolovat, zda jeho investiční zprostředkovatelé nebo zaměstnanci poskytují investiční služby v souladu s zákonem, což bez telefonních nahrávek není možné kontrolovat ze strany dohlížených subjektů [investičních zprostředkovatelů a jejich vázaných zástupců – pozn. red.],“ pokračoval Tomáš Nidetzký. Obchodník s cennými papíry, investiční zprostředkovatel má mít nahrávání komunikace i zajištěno. To znamená, že se nemůže jednat o nové náklady, jak je někdy nesprávně interpretováno,“ uvedl dále Tomáš Nidetzký. Ano, pokud je poskytována investiční služba předávání pokynů, tak to platí i podle opozitních výkladů legislativy stojících proti názoru ČNB. Ovšem to se podle nich netýká hovorů, kde k předávání pokynů nedochází. Jak uvedl Marek Janšta z KZ Finance na středečním setkání Profi Brunch časopisu Profi PF, kde reprezentoval asociaci ČASF, nikdo z členů asociace nepřebírá pokyny od klientů po telefonu. „Je evidentní z ekonomického pohledu, že efektivnější je telefonické kontaktování klienta než osobní návštěva, která je nákladnější. To je jedna z motivací, která vede k tomu, že jsou klienti oslovováni telefonickým způsobem. Není to samozřejmě jenom o těch nákladech, které jsou nižší, ale samozřejmě je to i o větších výnosech, protože můžete tímto způsobem oslovit mnohem více potenciálních zákazníků,“ argumentoval dál Tomáš Nidetzký. Finančně poradenské společnosti využívají telefonního kontaktu k oslovení potenciálních zákazníků. Ovšem pouze k nabídce služeb (mezi nimiž může být i nabídka investičních služeb) a k domluvení osobní schůzky, kde teprve k případnému poskytnutí investiční služby dochází. Ostatně i obchodníci s cennými papíry v současnosti využívají nenahrávaný telefonní hovor přímo k nabídce investic, přičemž až po domluvě se zákazníkem dochází k nahrání pokynu na nahrávaném telefonním přístroji. Tomáš Nidetzký dále argumentoval tím, že nahrávání hovorů s klienty je běžné. Využívají to banky (kompletně začaly ostatně až po pokutě od ČNB pro ČSOB), telefonní operátoři i Hornbach. Povinnost nahrávat hovory má sloužit jako ochrana klientů i před zahraničními obchodníky z Kypru či Velké Británie, kdy hovor může sloužit jako podklad pro případnou stížnost u místního regulátora. Bez nahrávání hovorů je tak podle něj ohrožena ochrana spotřebitele. „Návrh, který garanční výbor přijal, tak je návrh, který je rozumný, který vůbec jaksi se nesnaží snížit ochranu klientů, ale v zásadě umožnit ten vstup do toho soukromí jenom v těch případech, kdy se to skutečně týká jaksi poskytování nebo snahy o poskytování investičních služeb,“ zdůraznil senátor Vladislav Vilímec (ODS) s tím, že i když může být nahrávání běžnou praxí, neznamená to, že je to dobře. Po několika dalších vystoupení senátorů se slova znovu ujala ministryně financí Alena Schillerová. Zopakovala argument pana Nidetzkého, že pokud nebude povinné nahrávat všechno, hovory, které se nebudou společnosti hodit, prohlásí za nenahrané, že se netýkaly poskytnutí investiční služby. „Abych chránila tyto drobné investory před různými, promiňte mi ten výraz nezdvořilý, šmejdy, ale tady se to mnohdy nedá říct jinak, kteří zneužívají a navádí ty lidi na různé, tam padaly příklady, já samozřejmě si je už všechny nepamatuji, ani jsem si je nepsala, různé příklady, kdy ty lidi oni jsou schopni přivést do naprosto neřešitelných situací,“ pokračovala Alena Schillerová. Pojem “šmejdi” ve svém projevu použila hned dvakrát. „Pokud paní ministryně chce hájit spotřebitele, ač to chtějí nebo nechtějí, tak Sdružení českých spotřebitelů je proti tomuto návrhu ministerstva. A jenom takové nepolitické číslo, těch stížností v roce 2018 bylo 50. To není žádné závratné množství, abychom kvůli tomu, nechci říct fízlovali, ale uchovávali všechny rozhovory, které se netýkají obchodu,“ kontroval senátor Lumír Aschenbrenner. Pro pozměňovací návrh Senátu hlasovalo nakonec 51 z přítomných 70 senátorů a jen 1 byl proti. Zákon se tak vrací do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR s návrhem na zúžení povinnosti nahrávat hovory týkající se investičních služeb.

            https://poradci-sobe.cz/financni-poradenstvi/nahravani-hovoru-v-senatu-jsou-financni-poradci-smejdi/

            • #insider napsal:

              Senátoři vrátili poslancům novelu zákona o podnikání na finančním trhu. Nelíbí se jim nová povinnost, podle níž by investiční zprostředkovatelé a poradci měli nahrávat všechny hovory s klienty. Senát navrhuje, aby se povinně nahrávaly jen hovory týkající se investičních obchodů. Cílem je zamezit nadbytečnému shromažďování informací a jejich možnému zneužití. Konkrétně by podle senátorů měly uchovávat jenom „nahrávky telefonických hovorů a záznamy elektronické komunikace týkající se obchodů uzavřených obchodníkem s cennými papíry na vlastní účet a investičních služeb, které zahrnují přijetí, předání nebo provedení pokynu zákazníka, a to i v případě, že účelem telefonického hovoru nebo elektronické komunikace bylo uzavření obchodu nebo poskytnutí této investiční služby, avšak k tomu nedošlo“. Proti omezení se v Senátu postavila ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Ani ministerstvo sice původně nechtělo, aby se nahrávaly všechny hovory, názor však změnilo po doporučení České národní banky. Právě ta prosazuje co nejpřísnější postup.

              Zdroj: https://www.penize.cz/financni-poradenstvi/412447-nahravat-vsechny-hovory-s-klienty-senatori-chteji-zmirneni

              • Míra napsal:

                Je evidentní, že ČNB a paní Schillerová zkouší, co vše si nechají finanční zprostředkovatelé a firmy působící na tomto poli líbit, ale vypadá to, že poslední kapka přetekla. O novele tak znovu rozhodnou poslanci, kteří (velmi pravděpodobně) odmítnou pozměňovací návrh Senátu a potvrdí původně schválenou verzi, zn. telefonní šmírování všeho a všech. Právníci velkých zprostředkovatelských firem pro tento případ připravují ústavní žalobu, neboť takovýto zásah do soukromí je bezprecedentní. Legislativa EU nic takového nepožaduje, takže jsme zase 10x přísnější, než chce zákon. Cui bono?

  2. Pavel Hanzl napsal:

    Konstruktivní poznámka. Vůbec není třeba z nahrávání dělat povinnost. Otočil bych to, ať je to právo klienta, dokonce mě nemusí upozornit, že to nahrává. To samé na schůzkách. Pokud bych chtěl nahrávat já, tak mu to musím předem říct. Najednou je berlička MF a ČNB o ochraně klientů pryč. Ale dopadne to mnohem hůřeji, milé děti!

    • Anonym napsal:

      Jen se vztekejte. Vyhrožujte, varujte a navrhujte. Nic vám to není platné. Na takové ptáčky si regulace posvítí. To je v pořádku. Nevidím důvod, proč by zedník prodával pojištění nebo fondy.

      • Pavel Hanzl napsal:

        Milý pane co se stydí za své rodiče, jaké mu dali jméno…. prokazatelně nejsem zedník, ale inženýr elektrotechnik. Tenhle pokus o regulaci samozřejmě vyjde a vy si budete mnout ruce. Dříve či později někomu rozumnému – což vy evidentně nejste – svitne, že zapálit les je hrubá chyba.

      • Škodolibka domácí napsal:

        Zedník nic takového prodávat nepotřebuje … teď si vydělá ve své profesi mnohem více, než finanční poradce. Pokud je to kvalitní zedník a pokud je to Čech (těch je v tomto oboru zoufalý nedostatek) 😀

  3. Anonym napsal:

    Čím dřív přestanou řezat klienty, tím lépe pro všechny. Drtivá většina poradců nemá ponětí co je swap, durace nebo kreditní spread, ale bije se v prsa jak rozumí akciím i dluhopisům.

    • Škodolibka domácí napsal:

      No já nevím teda, ale zrovna otázky na toto (včetně swapů a opcí) byly jak v obyčejné certifikaci na penzijko, tak i v té investiční, úvěrové i pojišťovací. A ty by měl mít přece nově každý, kdo to chce pořádně dělat. Na druhou stranu … i ty certifikace nevypovídají pokud jde o vzdělání poradce vůbec o ničem. Já například vůbec nedělám úvěry a vím o tom v podstatě kulový. Ale když mi to firma hradila, tak jsem si udělal i tu (aniž bych o tom teď, rok po certifikaci, něco věděl). Je to jen o tom naučit se správné kombinace otázka – odpověď, aniž by tomu člověk potřeboval rozumět.

      • Anonym napsal:

        Jedna věc je zaškrtnout správnou odpověď a druhá chápat význam. Zaškrtnutím odpovědi se to nikdo ještě nenaučil.

        • Škodolibka domácí napsal:

          Ono je to vzdělání někdy zbytečná byrokracie … mně už léta naprosto perfektně stříhá vlasy vyučená švadlena a vůbec mi nevadí, že má „certifikaci“ na něco úplně jiného 🙂

          • #insider napsal:

            Nepamatuji vládu, která by tak házela klacky pod nohy finančnímu sektoru, jako aktuálně ANO + ČSSD + KSČM. Jdou po všem, po bankách, po pojišťovnách, po investicích, otázkou je, kde se to celé zastaví a kdy…jinak pan Hanzl měl před lety se svojí předpovědí pravdu, vše se naplňuje do posledního puntíku. Smekám před jeho prozíravostí.

  4. Hexer napsal:

    Ja bych ty telefoni prodejce teple vody zakazal uplne.

  5. Míra napsal:

    Pod pláštíkem ochrany dpotřebitele další naprostá nehoráznost prosazovaná naší parlamentem plným dobroserů a dalších pitomců. Ti poslanci nemají ani nejmenší tušení, co navrhují popř. schvalují. Oni by se asi divili, kdyby nějaká síla jim nařídila, aby všechny aktivity, spojené s funkcí poslance museli jednak nahrávat a ještě předkládat zápis z jednání. To vše pod sankcí, že přijdou o poslanecký mandát.

  6. Pavel Hanzl napsal:

    Před skoro 5 lety jsem varoval před jakoukoliv regulací. Nikdo mi nevěřil. Měl jsem do puntíku pravdu.

  7. Jedeme do kytek ... napsal:

    Pokud to projde, je to definitivní potvrzení toho, že tato branže (nezávislé poradenství) jede do kytek už 5 let a pohřeb se bude konat nejpozději do roka a do dne po schválení novely … nebo se mýlím?

    • Ivo P. napsal:

      Né každý finanční poradce sjednává investice, takže chápu, že pod článkem je minimální debata, čili nezájem. Ovšem těm z vás, které to nezajímá, protože jsou jejich core byznys životní pojištění, hypotéky nebo majetkové pojištění, chci říct jen jediné: rok nebo dva a budete taktéž nahráváni, a to i v případě, kdy nic nesjednáte. Případné přijetí tohoto zákona bude precedent, od kterého se bude odvíjet hladké prosazení téhož v dalších segmentech finančních produktů.

    • Škodolibka domácí napsal:

      V závislém poradenství (bance) už se nahrává (všechno) víc jak rok. A celé to vede k tomu, že se telefonní kontakt s klienty omezil v podstatě už jen na domluvení osobní schůzky. A to i kvůli kravinám, co by se daly v pohodě vyřešit po telefonu. Protože přibyla nutnost částečné nebo plné autentizace v případě žádosti v podstatě o jakékoli bližší informace (nebo řešení klientova problému) a to je značný vopruz pro obě strany. Bankéř si připadá jako debil když chce indentifikaci po klientovi, kterého zná mnoho let. Klient si připadá jako debil vždycky a nechápe co se děje…

  8. #insider napsal:

    Schválením nahrávání všech telefonních hovorů stran investic tento segment pohřbíte. Už se vám to podařilo se životním pojištěním, investicemi pokračujete dál a je jen otázkou času, kdy podobný nesmysl začnete požadovat u hypoték či neživotního pojištění. Že je pro schválení zákona ANO, ČSSD a KSČM mne nikterak nepřekvapuje. A bohužel se (nejenom) tímto dalším opatřením zastaví nábor nové krve do oboru, který je už nyní tristní. A opět všichni mlčíme, nechajíc si vše líbit a jdeme jak ty ovce na porážku. Děsím se, co bude příště, protože s jídlem roste chuť.

    • Anonym napsal:

      Na tomto odvětví se hodně poznamenal poslanec Šincl a hezky se uklidil.Jestli někdy přijde na řadu prošetření jeho prosazení návrhu?

      • Anonym 2 napsal:

        Na tomto odvětví a jeho regulaci se především podepsalo to odvětví samo a MLM forma podnikání.

        Můžete se rekvalifikovat na IT specialisty spolu s horníky a vzpomínat, jak to bylo krásné. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.