Pondělí 10. srpna. Svátek má Vavřinec.

Milan Repka: Přibyli nám tři noví zemští ředitelé

Vůči některým ustanovením zákona 186/2009 má výhrady, i když uznává, že pomohl oddělit profesionály od příležitostných agentů. Od politiků očekává především podporu zvyšování finanční gramotnosti. Předseda představenstva slovenského Fincentra Milan Repka je s uplynulým rokem spokojený, vždyť ve struktuře společnosti přibyli tři zemští ředitelé.

Rok 2011 byl především rokem povinného vzdělávání a zkoušek. Zůstal vám čas i na růst společnosti?

Máte pravdu, že rok 2011 byl pro nás výjimečný. Vzhledem k naší velikosti jsme museli přistoupit k provádění všech legislativních pravidel profesionálně a seriózně. Že se tak stalo, konstatoval i dohled z NBS na co jsme obzvláště hrdí. Celá naše poradenská síť prošla úspěšně obdobím povinného vzdělávání a certifikace, což potvrdilo správnost nastavení všech vzdělávacích procesů. A nakonec v oblasti obchodních cílů jsme opět zaznamenali rekordní výsledky, což nás těší samozřejmě nejvíce.

Do jaké míry souvisel loňský růst s akvizicemi nových struktur?

Fincentrum je jedna z prvních tří zprostředkovatelských společností a roste vyváženým způsobem. Velkou pozornost věnují naši profesionální lektoři výchově nováčků, pro které máme připravený vynikající vzdělávací program, který je převede úvodním vstupem do světa finančního zprostředkování. Pochopitelně, rádi přivítáme kvalitní zprostředkovatelské týmy i od naší konkurence. Vytvořili jsme v naší společnosti tak unikátní podmínky pro finanční odborníky, že evidujeme neustálý zájem o možnost spolupráce. I v loňském roce jsme se dohodli s více kvalitními strukturami a získali jsme týmy skvělých poradců i manažerů, kteří dokáží rozeznat potenciál Fincentra na svůj osobní a kariérní růst.

Odkud přicházeli?

Stálicí v tomto směru jsou OVB a Partners, což je vzhledem k jejich velikosti pochopitelné, ale dohodli jsme se i se strukturami z dnes už malých firem typu Broker ConsultingAWD.

Zdůrazňuji však, že neděláme kobercové nálety po poradenských sítích na Slovensku. Poradci nejsou slepí a vidí, že Fincentrum je za 5 let na Slovensku a 11 let v ČR pravou příležitostí pro úspěch, o čemž svědčí i skutečnost, že v roce 2011 jsme do nejvyšší pozice zemský ředitel uvedli rekordní počet tří nových skvělých manažerů – odborníků, ale dnes už především kamarádů.

Nevzpomínám si, že by se tak stalo v nějaké naší konkurenční firmě, přičemž vím s jistotou, že u naší přímé konkurence (OVB a Partners) se tak za posledních 5 let nestalo vůbec.

Fincentru přibyli tři noví zemští řediteléV podstatě se jejich počet zdvojnásobil. Dá se zobecnit, jak dlouho trvá, než vyroste zemský ředitel?

To je samozřejmě velmi individuální. Evidujeme úžasné „success story“, kdy k nám přišel manažer na pozici M1 v Partners bez týmu, a dnes je z něj náš nejlepší zemský ředitel. Nebo analogická situace, manažer na pozici GST z OVB s jedním člověkem, který právě ve finiši loňského roku dosáhl se svým týmem skvělý výkon, který ho vynesl až na nejvyšší pozici ve Fincentru. Tak bych mohl pokračovat.

Podstatné však je, že nic z toho by se nestalo, pokud bychom si nevytvářeli s našimi lidmi opravdu partnerský vztah a nenaslouchali jejich potřebám a zájmům. Jen skvělé zázemí a kvalitní vztahy dokáží za předpokladu seriózního ohodnocení vytvořit prostředí, kde je růst přirozenou součástí naší reality.

U nás nikomu v růstu nebráníme, ale naopak, se všech sil mu pomáháme dosáhnout na vytouženou metu. My přece rosteme s ním a je to náš společný zájem.

S výjimkou zemského ředitelství centrály působí všichni vaši zemští ředitelé v Žilinském a Trenčínském kraji. Není to příliš velká hustota zemských ředitelů na malé ploše? Nezačnou si dříve či později překážet v náborovaní nových lidí?

Naši zemští ředitelé mají rozložené své struktury po celém Slovensku a v každém kraji máme kvalitní a silné týmy. Navíc práce je na Slovensku ještě víc než dost. Význam nezávislého finančního poradenství roste a už chválabohu začíná i u lidí převládat zodpovědnost za své finance. Naším cílem bylo a je vytvářet kvalitní poradenskou firmu, která klientům přinese seriózní a dlouhodobou službu s benefity jako následná péče, přístup ke kvalitním informacím a samozřejmě s důrazem na dlouhodobý vztah, protože jen tak může klient naplno využít výhody kvalitního poradenství.

Které produkty nejvíce táhly růst Fincentra v loňském roce? Jak vypadala struktura vaší produkce?

Kvalitě produkce věnujeme opravdu velkou pozornost, přičemž v rámci takzvaných „risk reportů“ sledujeme několik ukazatelů, které svědčí o kvalitě poradenství. Snažíme se rozprostřít poradenství klientům napříč celým portfoliem produktů, protože se nám zdá nesmyslné, aby klient musel utrácet svůj čas zkoumáním trhu, který má poradce i za pomoci vzdělávání, specializovaných workshopů a analýz z centrály prozkoumán dostatečně. Nemáme žádné extrémní výkyvy, přičemž úspěšně jsme rostli meziročně v hypotékách, kde jsme za poslední rok dosáhly velmi pěkný výsledek.

Hypotéky zejména koncem jara a začátkem léta rostly závratným způsobem, koncem roku již meziročně téměř stagnovaly. Byly za rekordními čísly nové úvěry nebo spíše refinancování?

Odpověděl bych známou formulkou: ano, i. Růst zprostředkovaných úvěrů má kromě jiného příčinu v minulém období, kdy banky poskytovaly úvěry na bydlení s, řekněme, velmi slušnou marží. Z hlediska optimalizace je dnes opravdu možné o významnou částku snížit úrokové zatížení klienta a tím mu vytvořit rezervu, se kterou nepočítal. Ale to platí pro všechny typy produktů – nevěřili byste, co mají někteří klienti uzavřené. Právě o tom je naše práce, která se dá charakterizovat třemi body – kvalitní analýzou, navržením seriózního řešení a dlouhodobým profesionálním servisem. Nechceme být jen prodavači investičního nebo kapitálového životního pojištění, chceme být opravdu nezávislými finančními poradci.

Stát nechal o sobě slyšet během celého roku. Měnily se informační povinnosti bank při hypotečních úvěrech, téměř padlo stavební spoření v současné podobě. Jaké aktivity byste přivítali od státu v tomto roce? Co z vašeho pohledu pomohlo a naopak, kde by se měl stát držet stranou?

V současné době před volbami je mimořádně složité předpovědět aktivity našich politiků. Obecně se však v naší zemi soustředíme více na restrikci než na podporu svobody nejen v podnikání, ale i svobody jednotlivce. Bohužel je to i evropský trend. 

Jsem jedním z kritiků některých ustanovení zákona číslo 186/2009 a vím, že kvalita finančního poradenství je podmíněna především finanční gramotností Slováků, na kterou kašle každá z politických reprezentací, které se zde od roku 1989 vystřídali. A finanční gramotnost je o osobní svobodě a schopnosti se kvalitně rozhodnout. Vše chceme řešit příkazy a nařízeními, přičemž zapomínáme na naši povinnost vzdělávat naše děti tak, aby uměly rozpoznat alespoň základní hrozby, které je ve finančním světě čekají. A že se jich zde pár vystřídalo! Kdo si dnes vzpomene na různé nebankovní subjekty, které zde nechali obrovské dluhy často tiše podporované různými politickým uskupeními?!

Co mě překvapuje, je skutečnost, že i v odborné veřejnosti, často i v naší konkurenci, se najdou lidé, kteří mě vyzývají k tomu, abychom příliš nerozčilovali politickou reprezentaci. To je důkaz, že svoboda a odpovědnost přicházejí pomalu.

Politici by nám pomohli nejvíc, kdyby nás nechali v klidu pracovat. Slovensko už potřebuje klid a ne neustálé změny. Typický příklad, jak hloupé změny škodí, je nesmyslná aktivita ministerstva financí, která směřovala téměř ke zrušení stavebního spoření bez nějaké smysluplné strategie, kterou by nahradila podporu především pro nízkopříjmové skupiny. 

U mě zaboduje politická strana, která kromě podpory finančního vzdělávání pro děti už konečně jednoznačně na rovinu řekne občanům, že ani první ani druhý důchodový pilíř jim stačit na důchod nebude a musí se o něj postarat sami! Zatím na to nesebral odvahu nikdo a kritický čas se blíží.

Začátkem měsíce vyhlásilo Fincentrum už podruhé Investici rokuNašli Slováci v loňském roce odvahu investovat? Do čeho nejvíc?

Kolektivní investování a kapitálový trh vůbec je právě jednou z možností jak se dlouhodobě připravit na důchod. Slováci mají v sobě zakódované, že musí šetřit, a proto se chovají velmi podobně jako jejich sousedé, což v praxi znamená, že pokud trhy padají, tak prodávají – a opačně. To je základní chyba! Trpělivě jim vysvětlujeme, že pravidelným spořením a dodržením investičního horizontu si zlepšují předpoklad naplnění investičních cílů. Spolupracujeme jen s renomovanými společnostmi, u kterých je vysoký předpoklad, že jejich portfolio manažeři dokáží spravovat peníze klientů velmi zodpovědně.

Právě proto vyhlašujeme tuto anketu. Myslíme si, že v naší metodice, která sleduje zhodnocení prostředků v konkrétních fondech ve vztahu k riziku, se jednoznačně ukazuje význam, který mají investice v portfoliu našich klientů. Chceme jim i touto cestou dát dostatek informací, aby se mohli co nejlépe rozhodnout, přičemž je samozřejmě upozorňujeme, že minulé výnosy nejsou zárukou budoucích.

Loni přestala platit přechodná ustanovení v zákoně 186/2009 o finančním poradenství a finančním zprostředkování (na Slovensku). Cílem bylo zvýšit ochranu klientů. Podařilo se?

Jak jsem již zmínil, ochrana klientů je komplexní záležitost, která se nevyřeší jedním zákonem. Je však třeba říci, že uvedený zákon měl i pozitivní výsledky a především vyselektoval ty, kteří se chtějí finančnímu poradenství věnovat profesionálně. To, aby se zprostředkovatelé chovali tak, aby dělali čest našemu stavu, je už na nás. A zas musím s radostí konstatovat, že za posledních 5 let se kvalita služby pro klienta podle mě evidentně zlepšila. Za nás mohu říci, že se za pomoci kvalitního vzdělávání, práce analytického oddělení, organizace odborných seminářů pro naše specialisty věnujeme této problematice opravdu s plnou energií, protože naše podnikání je o dlouhodobých seriózních vztazích a my chceme být na Slovensku přítomni dlouhodobě.

Jak jste se vypořádali s novými povinnostmi? Kolik vašich zprostředkovatelů muselo skončit proto, že nezvládlo odborné zkoušky?

Už to tady několikrát zaznělo. Počet našich poradců, kteří neprošli certifikacemi, byl marginální a nestojí za řeč. A tak to platí napříč celým poradenským trhem, i u naší konkurence. Jinak bychom nemohli fungovat.

Občasné řeči, které jsem na toto téma zachytil, se nevymykaly z klasických JPP hlášek a věřte, že mi ve Fincentru jsme je jich už slyšeli několik. Slyšel jsem, že nemáme vzdělávání, že máme nízké provize, že se u nás nedá dělat kariéra a už nás asi 8krát prodali. Na to mám jednu radu. Raději jednou vidět než několikrát slyšet! Ale už vážně, naše společnost je pevně zakotvena v první trojce s obrovským potenciálem v tomto roce růst a atakovat nejbližší příčku. Rok 2012 bude opět rokem Fincentra…

Nový zákon klade větší požadavky na centrály a servis zprostředkovatelů. Je to výhoda lépe vybavených velkých společností? Rostou pohlcováním menších?

Samozřejmě, tato tendence tady je. Úspory z rozsahu a schopnost profesionálně řídit a spravovat společnost jsou obrovskou konkurenční výhodou. To vše chce kvalitní management a lidi. Tvrdě jsme pracovali, aby byla naše pozice na trhu co nejlepší, a samozřejmě, bez dobrých lidí by se tak nikdy nestalo.

Pro instituce dokážeme být seriózní partner nejen pro velký objem produkce, který jsme schopni udělat, ale jednoznačnou výhodou je právě spolupráce při kontrole kvality a tím lepší služba pro klienta, kterou menší firma nemá šanci zajistit. Jsem rád, že při rozhodování o případné spolupráci a využití výhod velké firmy pro potenciální zájemce, stále zůstává Fincentrum první volbou.

Na závěr mi dovolte, abych u příležitosti blížícího se 5letého výročí působení Fincentra na Slovensku poděkoval všem lidem, kteří se se srdcem podíleli na úspěšném příběhu, který naše společnost za prvních 5 let za sebou má. Těší nás, že máme vaši důvěru a budeme dělat vše pro to, aby dalších 5 let bylo minimálně stejných. Přeji úspěšný rok.

Děkuji za rozhovor.

Jakou známkou hodnotíte svou finanční gramotnost? (známkování jako ve škole)

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

20 komentářů: “Milan Repka: Přibyli nám tři noví zemští ředitelé”

  1. Dalik napsal:

    Broker je v CR velka firma? Lebo v SR to vyzera na koniec

  2. Investooor napsal:

    Lidska blbost je fakt neomezena, jak vam muze porad nekdo cpat penize za nic? Preprodejci pojistek, lidi jsou fakt tupouni. Legalni letadlo, cm vic lidi se pripojitim vic budou mit Zemsti reditele a jejich podrstasky.

    • Adam napsal:

      Takymto pristupom je pre teba zlodejom kazdy, kto predava nejaky produkt alebo sluzbu. Sam vies, ze financne sprostredkovanie nie je o prepoistovani. To robia ludia, ktori nemaju svedomie a klamu klientov. Taky vo Fincentre nemaju co hladat a ani tu takych nechceme. Avsak ak platis drahe faktury za telefon u operatora XY a za rovnake alebo lepsie sluzby mozes platit menej u operatora AB, tak nie je dovod nezmenit operatora. Takto to funguje aj na financnom trhu, a to nehovorim o zivotnom poisteni, ale o financnom trhu ako celku. O com svedci vo Fincentre aj skladba portfolia produktov, ktore sprostredkovava.

    • Radek napsal:

      Zajímavé. A hypermarket je tedy taky zlodějina. Vždyť nedělá nic jiného, než že přeprodává zboží ;-)

      • paaaan poatce napsal:

        hele ty mrskaci pojistek nesrovnavej kraviny, mas snad moznost udelat kompletni nakup jinde nez v krame? Nemas. Cesky poradenstvi neni poradenstvi, smirte se s tim ze jste jen a pouze lehkozivky parazitujici na spolecnosti.

        • Radek napsal:

          Pane „paaaan poatce“, jen si vás dovolím upozornit, že se sám finančnímu poradenství nevěnuji. Ale to vás asi nezajímá. Vám prostě stačí, když se někdo finančních poradců (nikoli bouchačů) zastane, a už ho házíte do stejného pytle.

        • Původní kolemjdoucí napsal:

          Lehkoživky, to mne pobavilo :-) Zatím jsem nenašel, klienta, kterému by služby poradce, podotýkám poradce, ne někoho kdo se za poradce vydává, nevydělaly víc, než by měl pokud by těchto služeb nevyužil. Ono uzavřít si produkty na pobočce finančního ústavu bez jejich vzájemné provázanosti a bez znalosti všech věcí které s nimi jdou dělat ale nejsou veřejně prezentovány je fajn, nezaplatíte lehkoživce, ale … co na tom, že ve finále máte náklady stejné, ale zisk menší, že jo :-)

  3. lojza napsal:

    Slovensko nikoho nezajímá. z 50 mil. Kč růst na 75 mil. Kč je v % hodně, ale je to směšné. a tři zemští ředitelé? :) pokud ti zemští ředitelé píší obrat jako senior manažer v Partners Group SK, tak
    je to jen název než obchodní úspěch a ještě je to špatná zpráva pro toho zemského ředitele, protože už nemá kam růst a velmi rychle jej budou dohánět ostatní a to v systému fincentra je velmi špatná zpráva – zejména když to budou dva zemští ředitelé pod sebou.

    možná by mohli ukázat ten český dynamický růst v minulém roce :) nikoho loni nepřetáhli, takže nerostou. lidé ve Fincentru až na jednoho manažera v podstatě stagnují a nerostou a jen je postupně dohání jejich lidé. Stačí se podívat na Kašpara, Nejedlou, Lánskýho, Švece – píší stále to stejný už roky. a až na jeden rok se to týká i Kováře a Dostálů. bez přetahování jim to nejde a vlastní nábor a systém nemají, nemají vzory. a nyní jim ještě spíše lidi odchází, protože nerostou a hledají další snadnou cestu, jak se dostat k vyšším provizím.

    • Lojza je kecalek napsal:

      Neda mi reagovat na tvoje scestne vyjadrenia o obratoch. Nemam zaujem uprednostnovat ziadnu firmu, ale nasiera ma, ked niekto drista blbosti. Zaujimam sa o trh financneho sprostredkovania a tu sa pozri na fakty:
      Partners na Slovensku v 12/2011 – priblizne priemery na poziciach – M3 8600BJ; D1 17 000BJ; D2 38500BJ. Ked vezmeme produkciu UR vo Fincentre, tak decembrovy priemer po prepocte na BJ (1:6) bol necelych 30000. Samozrejme je dolezite vediet fakt, ze vo Fincentre rataju s netto produkciou, zatial co u Partnersov uvadzaju brutto produkciu. Suma sumarum, priemer Fincentrackeho uzemaka sa pohybuje na priemeroch Partnersackeho senior directora.

      Nabuduce ked nevies, nepis bludy. Bud si tak zaslepeny internou demagogiou svojej firmy (ak si sprostredkovatel), alebo aj tak nema zmysel s tebou diskutovat.

  4. Poradca napsal:

    Je zaujimave, ze Fincentrum dokaze vychovat novych uzemnych riaditelov, naproti konkurenci, kde stav stagnuje alebo ubuda. Ked porovname stav z 10/2009 oproti stavu z 10/2011, OVB prislo o jedneho krajskeho a vychovalo 2 novych regionalnych. Partners na pozici D3 stabilne s Janom Mullerom a na D2 postupil jeden novy clovek. Fincentrum z povodnych 0 uzemnych riaditelov na pocet 3 a pri regionaloch z poctu 7 na pocet 8. Ked este vezmeme do uvahy finish roka 2011 a pozrieme sa na stav v januari 2012 zistime ze OVB je „zastabilizovane“ v Partnerse D3 obligatne bez zmien avsak na D2 sa podarilo postupit dalsiemu cloveku. Vo Fincentre finish uspesnejsi, pocet uzemnych sa zvysil na 6 a regionalnych na 9.
    Zaraza ma cim je Fincentrum ine? Resp. cim je ina konkurencia? Clovek nemusi byt matematik, aby mu bolo jasne, ze stazeny a pomalsi karierny rast sa rovna viac penazi pre nadriadenych a firmu(centralu). Karierne plany, ktore najvyssie pozicie stavaju do pomaly nedostupnej polohy… Kde u vsetky tie slova, ako je firma seriozna voci svojim ludom a vazi si ich?! Poradenska obchodna siet by mala byt klientom pre firmu(centralu), nie nastrojom na tvorbu zisku bez chrbtovej kosti. V konecnom dosledku sa to moze lahko vypomstit..

  5. Magie napsal:

    tento rozhovor by si mel precist kazdy, aby uz meli vsichni konecne jasno, kdo dela kvalitni financni poradenstvi!

    • Filip napsal:

      Magie, a kto teda robi kvalitne financne poradenstvo na SK? Lebo tu si este vsetci myslia, ze to je najvacsia, najuzasnejsia, najstarsia a najmodrejsia trojpismenkova nadnarodna znacka! Aj ked pozeram na ten graf co sem niekto vlozil link…modra rieka tecie dole kopcom..

      • magie napsal:

        reka tece dulu a taky brzy dotece. Jak vubec muze nejaky 18tilety radoby poradce brat zodpovednost za financni situaci celych rodin? Jeden OVB uz mi radil a jeho financni plan bych mu omlatila o hlavu! Hypoteku jsme kvuli nemu 3 roky de facto nesplacela , ale verim, ze si za tucnou provizi na mych smlouvach uzil paradni dovolenou. Ve Fincentru vsichni poradci prochazi ucelenym systemem vzdelavani, je tam neuveritelna interni podpora a zazemi a to klient pociti. Poradci o finance maji zajem a nefunguji na principu: „Bez novych smluv se domu nevracej“.

        • Původní kolemjdoucí napsal:

          Nesoudím lidi podle toho pod hlavičkou jaké firmy působí, ale věřte, že i přes úžasný systém vzdělávání ve FC jsem narazil třikrát na poradenství založeném na spoření přes IŽP nesmyslně nastaveném. Třikrát ze tří poradenství provedeném FC. To je smutná statistika, nemyslíte?

  6. Pavol napsal:

    Repka hovori o raste, ale akosi zabudol podlozit svoje tvrdenia cislami.

    • Rudi napsal:

      Cisla sa spominaju, to najdolezitejsie je, ze pribudli traja uzemni riaditelia. Ktora firma mala taky dynamicky rast? Mozno OVB, ked bolo na trhu same. To ze Fincentrum rastie vidiet aj na objemoch. Pozrite sa na graf vyvoja za tri najvacsie spolocnosti
      (http://www.in­vestujeme.sk/cs/i­mages/content/po­rovnanie.jpg), krasne vidiet, ako OVB a PG stagnuju. Clovek nemusi byt matematicky genius, aby vedel dokreslit graf do buducnosti…

      • ooops napsal:

        To by mal niekto zacat nieco so sebou robit ak nechce prist o prve priecky. Ta stagnacia je zufala. Nove nabory vykryvaju odchody ludi, ktori konecne otvorili oci? :) A niekde nove nabory ani nestihaju pokryt odchody ludi, ktori otvorili oci :)

      • http://www.investujeme.sk/cs/images/content/porovnanie.jpg napsal:

        Skuste link v titulku, z clanku sa kopiruje s chybami.

      • Líšeň napsal:

        Je ten graf spravny? Pokud ano blahopreji Fincentru! Zadna ceska firma na Slovensku neuspela jako oni.Ba co vic ZFP Academie udelala ostudu vsem poradcum.

    • Tomas napsal:

      Pokial viem, Fincentrum zverejnuje svoje cisla v tlacovych spravach pravidelne po prebehnuti auditu. Takze si myslim, ze nemaju co tajit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.