Pondělí 19. srpna. Svátek má Ludvík.

Jak vyčistit finančně poradenský trh

Poslanci a senátoři jsou přesvědčeni, že chrání klienty finančních poradců. Regulace provizí ovšem nic nevyřeší, možná spíš naopak. Vyčistit trh by přitom mohlo být tak snadné!

Největším problémem finančně poradenského trhu je nejen podle předkladatele regulace provizí životního pojištění Andreje Babiše (ANO) přetáčení smluv. Rozložení provizí v čase 5 let tomu má zamezit – anebo alespoň prodloužit periodu, v níž budou smlouvy vysávány poplatky. Výsledek? Ještě není zřejmý, pojišťovny s finančně poradenskými společnostmi zatím o nových podmínkách jednají. Rozhodně ale regulace k vyšší ochraně klienta nepovede. Možná ji dokonce ještě sníží.

Přitom vyčistit trh od nepoctivých finančních poradců není nic složitého. A to s tím, že se žádnému poctivému ani nezvýší byrokracie a náklady, ani nesníží provize. Proč také, ti poctiví si (v krátkém horizontu) i takto vydělají méně než podvodníci, což ostatně platí v jakémkoli oboru. Potíž je, že finanční zprostředkovatelé záměrně poškozující klienty v oboru zůstávají a jsou nepostižitelní. Přitom by mohli být.

Česká národní banka udělila za poškozování klientů jen několik málo sankcí. Nejvíce pokut dává za spíše formální chyby: Finančně poradenská společnost nenahlásila spolupráci s novou pojišťovnou do seznamu, zaslala výkaz s chybným počtem uzavřených smluv apod. Pomineme-li churning (nadměrné obchodování s cílem vysát účet klienta poplatky za uzavřené obchody), jednalo se především o pokutu 6 mil. Kč pro Lukáše Štorka (dříve Mikuly, ještě dříve Štorka) a nedávnou pokutu 5 mil. Kč pro OVB Allfinanz.

Proč takových sankcí není víc? Vždyť i zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích uvádí (§ 21, odst. 1): „Osoba provozující zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví nebo činnost samostatného likvidátora pojistných událostí je povinna tuto svoji činnost vykonávat s odbornou péčí, chránit zájmy spotřebitele, zejména nesmí uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné nebo dvojsmyslné údaje a informace, anebo zamlčet údaje o charakteru a vlastnostech poskytovaných služeb.“ Pokud finanční zprostředkovatel přetáčí rezervotvorné smlouvy, očividně nejedná s odbornou péčí a nechrání zájmy spotřebitele…

Potíž je v samotné legislativě. „Můžeme se pohybovat pouze v rozsahu vymezeném příslušnými právními předpisy, které stanoví, jaké jednání lze danou sankcí postihnout. Tak je tomu i v případě vámi zmiňovaného porušení informační povinnosti, za které zákon umožňuje uložit pouze opatření k nápravě s tím, že využití jiných (silnějších) sankčních nástrojů je vázáno až na nesplnění uloženého opatření k nápravě,“ uvedl v rozhovoru pro Investujeme.cz Jan Sušický, ředitel Samostatného odboru dohledu nad drobnými distributory finančních produktů ČNB.

A tak zatímco se politici zabývají politikařením stran „kvazi“ochrany klienta prostřednictvím regulace odměny vyplácené mezi komerčními subjekty, uniká jim to zásadní. K vyčištění trhu by stačilo dát dostatečné pravomoci dohledovému orgánu k uplatnění současné legislativy. Pak by se trh velmi rychle pročistil a nebylo by nutné se několik let dohadovat, v jaké výši a jak rozloženou má politik stanovit odměnu pro podnikatele…

Má stát regulovat provize vyplácené finančními institucemi?

Nahrávání ... Nahrávání ...

4 komentáře: “Jak vyčistit finančně poradenský trh”

  1. napsal:

    No počkej, Petříku, až se natočí dokument o Fincentru. Výsledek náboru do Fincentra? Přece zkrachovalá realiťačka, studentka a baba s exekucema za 750 000 Kč. Pravda, už je to asi 3 roky… Ale to vlastně není zas tak dlouho.

    Zkrátka tyhle rádobyporadenské firmy (Fincentrum, Partners, Broker Consulting, ZFP – to jen uvádím klíčová slova pro vyhledávače, aby zaindexovaly další sdělení, že vy finanční poradci jste zloději) a jejich jakožeporadci patří všichni do jednoho pytle. A ty jim, Petříku, zdatně lížeš prdele.

    Ona původní myšlenka pseudoporadenství vlastně špatná není. Jenže klientů, kteří jí vyhovují, je tak asi 10 % (jsou to ti, co přesně vědí, proč si kupují investice v podílových fondech a platí poplatky předem atd.) No a co by dělal prodavač pár vybraných finančních produktů, když smysluplnou klientelu „vymlátí“ za pár roků?

    Pro mě za mě ať chcípne. I jeho jakási rodina. Stejně je lidstvo přemnožené.

    • napsal:

      Pane bože!! Tady se zase někdo řádně vyonanoval, co?!
      Ty jsi musel mít ale kurevsky škaredé děctví!

  2. napsal:

    Takže ČNB je vlastně tak trošku bezzubá, neboť jí k citelnějším pokutám, které by finančně poradenské firmy & pojišťovny bolely, chybí legislativa a opora v zákoně. Pak se ale nelze divit, že jsme tam, kde jsme a že se na trhu stále dějí různé prasárny, přestože byly v minulosti pokutovány. Výše pokuty evidentně neplní svůj účel a neodrazuje od těchto aktivit.

    Milión, dva nebo pět pro notoricky známé MLM firmy je jak plivnutí do kbelíku vody, týden nebo čtrnáct dní a je to vyděláno zpět a vesele se jede dál. Jediné, co opravdu funguje jsou např. dokumenty o pravé povaze finančního zprostředkování, např. ten od pana Charváta. Nevzpomínám si, že by mi kdy volalo tolik lidí,co na dokument říkám a že je to síla. To samé při jednáních s klienty, až mě překvapilo, jakou moc má portál http://www.ihned.cz, který s panem Charvátem natočil rozhovor včetně odkazu na dokument (na YouTube). Proběhla např. od medializace tohoto dokumentu nějaká opravdu hloubková a důkladná kontrola od ČNB ? Já vím, naivní a hloupá otázka…too big to fail.

    • napsal:

      Jsi naivka.

      Proč? Protože jakmile má finanční pseudoporadce svoje „fantastické (= vyfantazírované) rady“ podložené zápisem ze schůzek, tak je z obliga. No a ty podklady existují snad vždy. „Kupodivu“.

      Pojišťovny jsou historicky v pozici, že jejich službu nechce skoro nikdo. Skutečnou službu, ne osobní pojištění za 300 Kč měsíčně a ještě s „výhodným spořením“ a pojištění majetku za 500 Kč ročně. Takže od počátku své činnosti berou každýho zloděje a zoufalce, kteří se umí podepsat, aby sjednávali ty jejich produkty.

      Jinak zpráva od zasvěceného zdroje z centrály OVB:
      Když vidíme, kolik vybral na účet ten dokumentarista, tak všichni z našeho týmu začínají natáčet firemní akce a dělat dokumenty.
      Zbytek na https://twitter­.com/ovbparody

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.