CZK/€ 23.725 -0,36%

CZK/$ 21.694 +0,17%

CZK/£ 26.582 -0,28%

CZK/CHF 23.745 -0,32%

Text: Petr Zámečník

31. 08. 2016

4 komentáře

Jak vyčistit finančně poradenský trh

 


 

Největším problémem finančně poradenského trhu je nejen podle předkladatele regulace provizí životního pojištění Andreje Babiše (ANO) přetáčení smluv. Rozložení provizí v čase 5 let tomu má zamezit – anebo alespoň prodloužit periodu, v níž budou smlouvy vysávány poplatky. Výsledek? Ještě není zřejmý, pojišťovny s finančně poradenskými společnostmi zatím o nových podmínkách jednají. Rozhodně ale regulace k vyšší ochraně klienta nepovede. Možná ji dokonce ještě sníží.

Přitom vyčistit trh od nepoctivých finančních poradců není nic složitého. A to s tím, že se žádnému poctivému ani nezvýší byrokracie a náklady, ani nesníží provize. Proč také, ti poctiví si (v krátkém horizontu) i takto vydělají méně než podvodníci, což ostatně platí v jakémkoli oboru. Potíž je, že finanční zprostředkovatelé záměrně poškozující klienty v oboru zůstávají a jsou nepostižitelní. Přitom by mohli být.

Česká národní banka udělila za poškozování klientů jen několik málo sankcí. Nejvíce pokut dává za spíše formální chyby: Finančně poradenská společnost nenahlásila spolupráci s novou pojišťovnou do seznamu, zaslala výkaz s chybným počtem uzavřených smluv apod. Pomineme-li churning (nadměrné obchodování s cílem vysát účet klienta poplatky za uzavřené obchody), jednalo se především o pokutu 6 mil. Kč pro Lukáše Štorka (dříve Mikuly, ještě dříve Štorka) a nedávnou pokutu 5 mil. Kč pro OVB Allfinanz.

Proč takových sankcí není víc? Vždyť i zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích uvádí (§ 21, odst. 1): „Osoba provozující zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví nebo činnost samostatného likvidátora pojistných událostí je povinna tuto svoji činnost vykonávat s odbornou péčí, chránit zájmy spotřebitele, zejména nesmí uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné nebo dvojsmyslné údaje a informace, anebo zamlčet údaje o charakteru a vlastnostech poskytovaných služeb.“ Pokud finanční zprostředkovatel přetáčí rezervotvorné smlouvy, očividně nejedná s odbornou péčí a nechrání zájmy spotřebitele…

Potíž je v samotné legislativě. „Můžeme se pohybovat pouze v rozsahu vymezeném příslušnými právními předpisy, které stanoví, jaké jednání lze danou sankcí postihnout. Tak je tomu i v případě vámi zmiňovaného porušení informační povinnosti, za které zákon umožňuje uložit pouze opatření k nápravě s tím, že využití jiných (silnějších) sankčních nástrojů je vázáno až na nesplnění uloženého opatření k nápravě,“ uvedl v rozhovoru pro Investujeme.cz Jan Sušický, ředitel Samostatného odboru dohledu nad drobnými distributory finančních produktů ČNB.

REKLAMA

A tak zatímco se politici zabývají politikařením stran „kvazi“ochrany klienta prostřednictvím regulace odměny vyplácené mezi komerčními subjekty, uniká jim to zásadní. K vyčištění trhu by stačilo dát dostatečné pravomoci dohledovému orgánu k uplatnění současné legislativy. Pak by se trh velmi rychle pročistil a nebylo by nutné se několik let dohadovat, v jaké výši a jak rozloženou má politik stanovit odměnu pro podnikatele…

Vstoupit do diskuze 4 komentáře

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Komentář: Hledání dokonalosti v dozvucích stagflace

Psala se šedesátá léta, trhy byly nenasycené, všechno rostlo. Rostly vládní výdaje, rostlo zadlužení. Koupěschopná poptávka byla nenasycena, leckde vládl trh prodávajícího. Budovaly se produkční kapacity, hrálo se o schopnost produkovat, dodávat na nenasycené trhy. Když podnikatelé, vedoucí pracovníci a manažeři na Západě řídili podniky, mohli se […]

Text: Radovan Novotný

Foto: Shutterstock

03. 02. 2023

Apple, Alphabet nebo Amazon – co napoví hospodářské výsledky technologických gigantů

Hospodářské výsledky za 4. čtvrtletí 2022 zatím ukazují značný tlak na marže zejména v technologickém sektoru. Tento týden je tak hodně v sázce, protože po dnešním uzavření trhů mají svůj hospodářský výsledek zveřejnit Apple, Alphabet a Amazon. Analytici nejsou nijak zvlášť optimističtí a podle nich budou výsledky i v případě […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

02. 02. 2023

Dědictví může být bez závěti zablokováno i na řadu let. Jaké jsou důvody?

Bez závěti je pozůstalost rozdělena podle zákona. V takovém případě pak není výjimkou, že může dědické řízení trvat i několik let. Podle advokáta Pavla Strnada z AK Polverini Strnad nejvíce zdržují spory mezi dědici, množství majetku, který se rozděluje, a složitost jeho struktury. Největší problém nastává, když je […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

01. 02. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • 5 září, 2016

    Takže ČNB je vlastně tak trošku bezzubá, neboť jí k citelnějším pokutám, které by finančně poradenské firmy & pojišťovny bolely, chybí legislativa a opora v zákoně. Pak se ale nelze divit, že jsme tam, kde jsme a že se na trhu stále dějí různé prasárny, přestože byly v minulosti pokutovány. Výše pokuty evidentně neplní svůj účel a neodrazuje od těchto aktivit.

    Milión, dva nebo pět pro notoricky známé MLM firmy je jak plivnutí do kbelíku vody, týden nebo čtrnáct dní a je to vyděláno zpět a vesele se jede dál. Jediné, co opravdu funguje jsou např. dokumenty o pravé povaze finančního zprostředkování, např. ten od pana Charváta. Nevzpomínám si, že by mi kdy volalo tolik lidí,co na dokument říkám a že je to síla. To samé při jednáních s klienty, až mě překvapilo, jakou moc má portál http://www.ihned.cz, který s panem Charvátem natočil rozhovor včetně odkazu na dokument (na YouTube). Proběhla např. od medializace tohoto dokumentu nějaká opravdu hloubková a důkladná kontrola od ČNB ? Já vím, naivní a hloupá otázka…too big to fail.

    Odpovědět

  • 5 září, 2016

    Jsi naivka.

    Proč? Protože jakmile má finanční pseudoporadce svoje „fantastické (= vyfantazírované) rady“ podložené zápisem ze schůzek, tak je z obliga. No a ty podklady existují snad vždy. „Kupodivu“.

    Pojišťovny jsou historicky v pozici, že jejich službu nechce skoro nikdo. Skutečnou službu, ne osobní pojištění za 300 Kč měsíčně a ještě s „výhodným spořením“ a pojištění majetku za 500 Kč ročně. Takže od počátku své činnosti berou každýho zloděje a zoufalce, kteří se umí podepsat, aby sjednávali ty jejich produkty.

    Jinak zpráva od zasvěceného zdroje z centrály OVB:
    Když vidíme, kolik vybral na účet ten dokumentarista, tak všichni z našeho týmu začínají natáčet firemní akce a dělat dokumenty.
    Zbytek na https://twitter­.com/ovbparody

    Odpovědět

  • 5 září, 2016

    No počkej, Petříku, až se natočí dokument o Fincentru. Výsledek náboru do Fincentra? Přece zkrachovalá realiťačka, studentka a baba s exekucema za 750 000 Kč. Pravda, už je to asi 3 roky… Ale to vlastně není zas tak dlouho.

    Zkrátka tyhle rádobyporadenské firmy (Fincentrum, Partners, Broker Consulting, ZFP – to jen uvádím klíčová slova pro vyhledávače, aby zaindexovaly další sdělení, že vy finanční poradci jste zloději) a jejich jakožeporadci patří všichni do jednoho pytle. A ty jim, Petříku, zdatně lížeš prdele.

    Ona původní myšlenka pseudoporadenství vlastně špatná není. Jenže klientů, kteří jí vyhovují, je tak asi 10 % (jsou to ti, co přesně vědí, proč si kupují investice v podílových fondech a platí poplatky předem atd.) No a co by dělal prodavač pár vybraných finančních produktů, když smysluplnou klientelu „vymlátí“ za pár roků?

    Pro mě za mě ať chcípne. I jeho jakási rodina. Stejně je lidstvo přemnožené.

    Odpovědět

  • 6 září, 2016

    Pane bože!! Tady se zase někdo řádně vyonanoval, co?!
    Ty jsi musel mít ale kurevsky škaredé děctví!

    Odpovědět