Text: Filip Kučera
07. 09. 2022
Jak udělat z české firmy globálního hráče?
Prosadit se na zahraničních trzích je pro většinu společností výzva, na niž se musí dobře připravit. Stejně tak na globální expanzi, která s sebou přináší celou řadu specifik. Které faktory je potřeba vzít v potaz, když například technologická firma působí na různých trzích? Jaká jsou s tím spojená rizika?
Finanční základy každé společnosti jsou stejné, v případě technologických firem jde ale hlavně o to, že už od začátku mají mezinárodní ambice. Tím pádem proti společnostem z jiných oborů rostou rychleji. To klade zvýšené nároky na obsluhu financí. Jak vyřešit různé měny, platební chování zákazníků či kurzové riziko, když firma působí hned na několika zahraničních trzích.
![]()
„V zásadě jde o to, že každá země, do které firma expanduje, má většinou odlišný bankovní systém, a to je při mezinárodní expanzi první velká výzva,“ připomíná Lukáš Martoš z globální banky Citi. „Nestačí si totiž říct, tak si v dané zemi založíme účet. Takhle jednoduše to nefunguje, potýkáte se s fungováním na trzích s různými měnami, kurzovými riziky, musíte respektovat platební zvyklosti zákazníků a spoustu dalších věcí.“
První výzvou je takzvaná fragmentace likvidity, tedy že firma má peníze od zákazníků na různých účtech, v různých bankách a různých měnách. „Jenže společnost potřebuje platit v ČR, v českých korunách, nebo prostě zaplatit dodavateli v konkrétní měně. V praxi to pak vypadá tak, že se musí přihlásit do desítek účtů, které vedou různé banky,“ říká Lukáš Martoš a doplňuje, že „doba, po kterou peníze dorazí na daný účet, je v různých zemích jiná. Pokud si tohle nepohlídáte, snadno pak dojde k tomu, že se opozdí mzdy nebo platby dodavatelům.
To všechno pak může velmi lehce narušit obchodní vztahy a dodavatelský řetězec, v horším případě může dojít rovnou k přerušení dodávek služby. „Pokud vám pozastaví službu váš cloud provider, tak se jako technologická firma dostanete do problémů a ze dne na den nemáte byznys.“
V neposlední řadě je tady kurzové riziko spojené s přijímáním více měn, které v případě změny kurzu může firmu připravit o zisk, v horším ji dostat i do ztráty. „To potom přináší různá provozní rizika – položka se kvůli tomu, že firma operuje s více měnami, třeba špatně zaúčtuje, výjimkou ale není ani to, že se částka omylem pošle v jiné měně, místo v dolarech ji zadáte v českých korunách. To všechno pak firmu stojí reálné peníze.“
REKLAMA
Zahraniční expanze tech firem pohledem financí
Banka by měla na firmu nahlížet jako na komplexní ekosystém a snažit se pochopit, jak funguje. Vědět, v jakých měnách a do a z jakých zemí peníze přicházejí a odcházejí. Jak peníze přijímají, účtují je, jaké jsou toky peněz ve firmě a co se děje v mezičase. Na základě těchto informací pak poskládat „puzzle řešení“ pro daného klienta, nikoliv nabízet standardizovanou produktovou nabídku.
Respektování místních zvyklostí
Zkušenosti z celého světě ukazují, že co země či region, to jiné zvyklosti zákazníků při platbách. Zatímco v Česku jsou v kurzu bankovní převody a platby kartou, v Německu je to inkaso z účtu, naproti tomu v Americe, možná poněkud překvapivě, stále často používají šeky. „Každá země má svá specifika a je potřeba o nich vědět. Pokud zákazník zjistí, že firma nenabízí jeho oblíbenou platební metodu, kterou chce použít, půjde jinam.“
![]()