Středa 12. srpna. Svátek má Klára.

Jak si vede Tesla?

tesla akcie

Společnosti Elona Muska figurují v mnoha oborech. Hned v několika je možné spatřit i značku Tesla. Kromě výroby elektrických automobilů je to i ukládání elektrické energie. Automobily značky se nedáno poprvé dostaly do průzkumu kvality nových modelů, ovšem pochybnosti o jejich zpracování přetrvávají.

Elon Musk se v posledních týdnech dostával do hledáčku médií hlavně kvůli úspěchu jeho společnosti Space X. Nové plány má ale i automobilka Tesla, jejíž hospodaření a potažmo i akcie jsou často diskutovaným tématem.

Dosahuje jich totiž střídavě s úspěchy i neúspěchy. Tesla je známá jako výrobce netradičních automobilů, ale nevěnuje se pouze produkci aut. V portfoliu značky je možné nalézt i velké projekty na poli skladování elektrické energie. Nejvíce viditelným počinem je obrovská baterie v Austrálii instalovaná v roce 2017. Baterie má výkon 100 megawattů.

Výsledkem projektu na jihu Austrálie je dokonce největší baterie na světě, která dokáže zásobovat elektřinou hodinu několik desítek tisíc domácností. To se ve zmíněném regionu hodí, protože v tamější přenosově soustavě dochází k nepříjemně vysokému počtu „blackoutů“ (patrně kvůli vysokým teplotám a následnému přetížení sítě klimatizacemi), při kterých baterie Tesla dokáže okamžitě zastoupit tradiční zdroje energie.

Tamější ministr energetiky Dan Van Holst Pelekaan v minulých dnech navíc ohlásil, že se kapacita úložiště v blízké budoucnosti ještě zvýší o padesát procent. „Děláme největší baterii na světě o 50 procent větší, ale také ji děláme vhodnější pro spotřebitele,“ řekl ABC News. Do sítě by podle dostupných informací mohla být zapojena během několika týdnů.

Problémy s kvalitou aut

Když se ovšem řekne Tesla, nejvíce lidí si určitě vybaví elektromobily. Americký ekonomický server CNBC upozornil, že mnozí značku vidí jako lídra v odvětví, ačkoli mají Muskovy elektrické vozy dlouhodobě problémy s udržováním určité úrovně kvality. V posledních týdnech si na problémy stěžovali třeba noví majitelé nejnovějšího Modelu Y. Fakt, že zpracování není nejsilnější stránkou Tesly, potvrdila i nedávná studie J.D. Power.

Ve zmíněné 2020 Initial Quality Study autoři sledovali i počet závad v prvních 90 dnech používání různých značek automobilů. Respondenti informovali o různých problémech – od mechanických problémů po nefungující chytré doplňky a elektroniku. Průzkum poprvé zahrnul i automobilku ze Sillicon Valley, ovšem příliš důvodů k radosti jí nepřinesl. V každoročním průzkumu zatím Tesla figuruje jen neoficiálně, protože kvůli administrativním povolením autoři nemohli sbírat data ve všech amerických státech.

I tak ale uvedli, že podkladů pro hodnocení mají dostatek. „Na rozdíl od jiných výrobců nám Tesla nedala povolení k průzkumu svých majitelů v 15 státech, kde je to nutné, “ řekl Doug Betts, prezident automobilové divize společnosti J.D. Power. „Podařilo se nám však shromáždit dostatečně velký vzorek průzkumů od majitelů v dalších 35 státech a z této základny jsme vypočítali skóre Tesly.“ Do průzkumu se prý zapojilo více než 1200 majitelů těchto elektromobilů.

Statistiky nicméně ukazují, že ve srovnání s 31 dalšími značkami skončila na posledním místě. Nejlépe si průzkumu kvality vedli shodně americký Dodge a jihokorejská Kia. Špatně si nevedl ani Chevrolet a několik dalších amerických značek. Překvapením také je, že na chvostu průzkumu se objevily i výrobci, kteří jsou obvykle řazeni k těm luxusnějším. Před Teslou skončil třeba Land Rover a moc důvodů k radosti jistě nemají ani v centrálách Porsche nebo Volvo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.