Sobota 18. srpna. Svátek má Helena.

Jak dopadne daňová reforma na příjem finančních poradců

Reforma veřejných financí se dotkne ve větší či menší míře všech obyvatel. Někdo na ní vydělá, jiný bude mít do peněženky hlouběji. Jaký dopad bude mít na příjmy finančních poradců?

Od 1. ledna 2008 nás čeká další velká změna (nejen) daňového systému. A jako taková se dotkne každého člověka – finanční poradce nevyjímaje. Finančním poradcům (obdobně jako poradcům daňovým) se mění výhodnost některých finančních produktů doporučovaných klientům, ale také příjmy. Dopad na výhodnost jednotlivých produktů jsme rozebírali v článku "Reforma veřejných financí prošla sněmovnou… co přinese?", nyní se zaměříme na dopad na poradcův příjem.

Daň z příjmů
Nejdiskutovanější změnou je rozšíření základu daně a snížení daňové sazby. Spolu se zvýšením slev na dani většina daňových poplatníků bude mít čistý příjem na srovnatelné úrovni. Významnější změny dosáhnou lidé s vyššími příjmy a podnikatelé s příjmy nižšími.

Sazba daně z příjmů fyzických osob klesne na 15 % v roce 2008 a na 12,5 % v roce 2009. Zároveň se ale rozšíří daňový základ. Zatímco dnes podnikatel od "čistého zisku" (rozdílu mezi zdanitelnými příjmy a daňově uznatelnými výdaji) odečte ještě zaplacené sociální a zdravotní pojištění, od příštího roku tuto možnost nemá.

Samotné rozšíření základu daně o sociální a zdravotní pojištění by navzdory snížení sazby daně mělo za následek zvýšení daní pro většinu daňových poplatníků. Proto dochází též ke zvýšení slev na dani, které negativní efekt kompenzují.

Tab. 1: Změna slev na dani

* Plánované změny.

Zajímavostí je, že snížení daňové sazby v roce 2009 bude pravděpodobně provázeno snížením některých slev na dani. Efekt snížení daňové sazby se tak do čistého příjmu neprojeví zcela – a naopak lidé s nízkými příjmy mohou na úpravě tratit. Kupříkladu poplatník se základem daně 165 560 Kč v příštím roce nezaplatí ani korunu na daních, o rok později po něm stát bude požadovat 4 140 Kč.

Základu daně se týká též zrušení minimálního základu daně. Finanční poradce (či jiná OSVČ), který působil na trhu déle než dva roky, musel vykazovat v daňovém přiznání minimální základ daně ve výši 120 800 Kč. Od příštího roku bude danit pouze příjem, kterého dosáhl.

Podnikatelům, kteří vedou daňovou evidenci svých nákladů a neuplatňují náklady procentem z příjmů (pro finanční poradce 50 % z dosažených příjmů), se znevýhodní leasing. Zatímco dnes je možné daňově odepisovat zaplacené splátky finančního leasingu automobilů tři roky, od příštího roku se doba prodlužuje na minimálně 5 let. Na druhé straně se ruší omezení ceny, do níž lze automobil odečíst. V letošním roce lze do nákladů zahrnout cenu do 1,5 mil. Kč, od příštího roku neomezenou.

Sociální a zdravotní pojištění se zdvojnásobí…
Zatímco minimální pojistné na zdravotní a sociální pojištění roste pozvolně, maximální pojistné v příštím roce vzroste na dvojnásobek.

Strop odvodu sociálního a zdravotního pojištění se platí z maximálního vyměřovacího základu 486 tis. Kč. V příštím roce se sice zavede strop pojistného i pro zaměstnance, pro podnikatele ovšem znamená změna zvýšení stropu na cca 960 tis. Kč. Maximální pojistné stoupne u zdravotního pojištění ze 65 610 Kč na cca 129 600 Kč, u sociálního z 143 826 Kč na cca 284 160 Kč.

Nutno podotknout, že vyměřovací základ na zdravotní a sociální pojištění se počítá jako 50 % z rozdílu příjmů a výdajů. Finanční poradce, který uplatňuje náklady procentem z příjmů, má vyměřovací základ na úrovni 25 % příjmů. Z nich následně počítá pojistné 13,5 % u zdravotního a 29,6 % u sociálního pojištění. Aby se v letošním roce dotkl stropu, musí mít poradce příjem 1 944 000 Kč. V příštím roce na strop dosáhne až s příjmem cca 3,84 mil. Kč.


Účetnictví… a závazná stanoviska

Účetnictví musí vést povinně právnické osoby. Ovšem i fyzická osoba – podnikatel se může dostat do situace, kdy bude mít povinnost účetnictví vést. Tou situací je překročení určitého obratu. Ještě v letošním roce je stanoven na 25 mil. Kč, v příštím roce je snížen na 15 mil. Kč.

Pokud si nebudete s čímkoli jisti, můžete si nechat vypracovat závazné stanovisko od finančního úřadu. Za posudek zaplatíte 10 tis. Kč.

Článek byl vypracován na základě analýzy Josefa Rajdla, analytika společnosti Fincentrum FP.

15 komentářů: “Jak dopadne daňová reforma na příjem finančních poradců”

  1. fzabmgk napsal:

    7C10VT bwqolubefanu, [url=http://huyfkekxmeho.com/]huyfkekxmeho[/url], [link=http://pcngtqynotfu.com/]pcngtqynotfu[/link], http://rfkaichvtjck.com/

  2. Adam napsal:

    Myslel jsem, že je pšeniče nevyčerpatelnou komoditou, ale asi tomu bude jinak, nebo spíš se zemědělci moc nesnaží, nebo respektive už to pro ně není tak výhodné. Znamená to tedy, že když se zveřejní tato zpráva, tak dejme tomu akcie na pšenici porostou?

  3. Lenka napsal:

    Chtěla bych reagovat na poslední odstavec výše uvedeného článku. Je sice možné požádat FÚ o vydání závazného posouzení za úhradu 10 tis. Kč. Ovšem posouzení finanční úřad provede na základě vašich podkladů. V připadě kontroly potom může správce daně danou situaci na základě jím zjištěných skutečností posoudit úplně jinak. Dříve vydané stanovisko pro něj není vůbec závazné. Nakonec tedy poplatník zjistí, že 10 tis. si mohl ušetřit.

    Přeji všem příjemný vstup do nového týdne.

  4. Nox napsal:

    Zase jen naznak o dani ze mzdy v roce 2008 a 2009. Odborneho clanku jak se presne bude mzda pocitat se asi uz nedockam 🙁

    • Petr Zámečník napsal:

      Dobrý den, způsob výpočtu mzdy jsem psal již tolikrát, že jsem ho nechtěl opakovat. Nicméně z Vašeho dotazu soudím, že je dobré ho uvést znovu.

      Postup výpočtu je „poměrně“ jednoduchý:
      1- vezmete hrubou mzdu
      2- spočítáte sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnancem
      3- spočítáte sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem
      (řádky 2. a 3. se počítají maximálně z částky čtyřnásobku průměrné mzdy, tedy cca 80 tis. Kč)
      4- sečte hrubou mzdu se SZP placené zaměstnavatelem (1. + 3. řádek)
      5- spočítáte daň sazbou daně (15 % v r. 2008 a 12,5 % v r. 2009) z řádku 4
      6- čistou mzdu dostanete: řádek 1 – řádek 2 – řádek 5 + slevy na dani (viz tabulka v článku – pozor, v článku jsou uvedeny roční údaje)

      U OSVČ se počítá obdobně, jen místo hrubé mzdy se vezmou čisté příjmy (tedy příjmy snížené o výdaje). Tato částka slouží jako základ daně (ekvivalentní k řádku 4) a sociální a zdravotní pojištění.

      Přeji Vám krásný víkend.

  5. Pavel Zachrdla napsal:

    Domnívám se, že informace o uplatňování nákladů procentem z příjmů ve výši 50% je nepřesná. Dle mého názoru je zprostředkování investic a pojištění podnikáním podle zvláštních předpisů a lze u něj tedy uplatnit náklady jen ve výši 40%, ostatní činnosti (zprostředkování zbývajících produktů a placené poradenství) se řídí Živnostenským základem a tedy jen u těchto činností lze započítat náklady ve výši 50% z příjmu. Myslím, že finanční poradce, pokud chce uplatňovat náklady procentem z příjmu, musí celkové své příjmy rozdělit do těchto dvou skupin.

    • Vít Kalvoda napsal:

      Domnívám se, že máte pravdu, pane Zachrdlo, my jsem to takto dosud v naší kanceláři dělali a vzbuzovali tím údiv pracovníků FÚ 🙂

      Pusť vsigdá budět easy taxes.

    • Jan Valachovič napsal:

      To sice ano, ale některé FÚ (vlastní zkušenost) vás s rozdělením na 40% a 50% vyhodí ať si to dáte vše do 50%, takže si vyberte…

      • Pavel Zachrdla napsal:

        Na Vašem místě bych si to v takovém případě nechal dát od nich písemně s kulatým razítkem (pro případ, že na místo Mařenky časem nastoupí na FÚ Anička s jiným názorem ;-).

      • ZJ napsal:

        Taky doporučuji si to nechat písemně, protože to odporuje i výkladu MF v pokynu D-300, který sice není právně závazny, ale všichni se tím řídí. –
        Má-li poplatník v jednom zdaňovacím období různé druhy příjmů podle § 7 zákona, u kterých uplatňuje daňové výdaje rozdílným procentem podle druhu příjmů, musí vést přesnou evidenci jednotlivých druhů příjmů tak, aby mohl uplatnit daňové výdaje procentem z příjmů v příslušné výši.

        • Vít Kalvoda napsal:

          Tu evidenci jednotlivych prijmu prece snad za kazdeho zprostredkovatele vede jeho spolecnost, nebo se mylim? Roztridit si pak v tabulce prijmy od jednotlivych spolecnosti nemuze byt problem…

      • Ralph napsal:

        To je nesmysl, FU Vas nemuze vyhodit s rozdelenim vyse pausalnich vydaju ani nahodou. Nevim kde jste tohle vzal. Je skutecne mnoho a mnoho lidi kteri na v jednom danovem priznani na ruzne cinnosti uplatnuji jinou vysi pausalnich vydaju. A pokud Vam tohle nekdo na nejakem FU rekl, tak Vam skutecne doporuciji to zminene kulate razitko…to Vam ovsem nikdo ani nahodou na takovy nesmysl neda. Jen dodam, ze vyse uvedene rozdeleni je navic v oblasti financniho zprostredkovani navic naprosto jednoznacne, takze se mi tomu opravdu nechce verit.

        • Vít Kalvoda napsal:

          Nesmysl to rozhodne neni. FÚ Brno střed: 3x jsem jim to tam takto přinesl, 3x mi kvuli tomu volali a nechapali o co se jedna, ale kdyz videli, ze vim, co delam, a ze asi nejsem tak hloupy, abych si zbytecne snizoval pausalni naklady na casti prijmu na 40%, nechali me to podat takto, ale pokazde koukaji jak spadli z visne…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.