Středa 24. července. Svátek má Kristýna.

IPO Twitteru: další technologická katastrofa?

Společnost Twitter oznámila záměr uvést své skcie na burzu. Před více než rokem přitom šla na burzu společnost Facebook, která je svým zaměřením velmi podobná, a nedopadlo to dobře. Jestli to Twitteru (resp. investorům) pomůže, nebo uškodí, to se uvidí, ale opatrnost je opět na místě. IPO Twitteru může být vrcholem nafouklé bubliny, která co nevidět praskne.

Společnost Twitter oznámila svůj záměr vstoupit na burzu stylově, pomocí tweetu na své síti, a od té doby se množí spekulace, jestli to dopadne stejně špatně jako Facebook, nebo se společnost i investoři poučí a všichni budou po vstupu na burzu vysmátí a spokojení (u IPO Facebooku se to dalo říct pouze o Zuckerbergovi). Zatím poslední spekulace mluví o tom, že společnost chce uvést na trh asi 50 až 55 milionů akcií za cenu kolem 28 – 30 dolarů. Nebude to tak velké IPO, jako v případě Facebooku, což je možná dobře.

NYSE, nebo Nasdaq?

Co je pro mnohé velmi důležité, je skutečnost, že firma by chtěla být listována na burze NYSE a ne na Nasdaqu, jako Facebook. Všeobecně je to bráno jako pozitivní fakt. Nasadaq není v poslední době pro mnohé investory a společnosti velkým ternem (technologické problémy Nasdaqu v posledních měsících a také při samotném IPO Facebooku) a již dávno ztratil statut hi-tech trhu (co se týče listovaných společností, ale i technologického pokroku). Osobně v dnešní době nevidím velký rozdíl v tom, na které burze se společnost obchoduje, ale dejme tomu, že NYSE je NYSE.

Lze říci, že Twitter si nevybral až tak špatnou dobu ke svému vstupu na burzu. Akciové trhy jsou blízko svých vrcholů a americká centrální banka ještě nějakou dobu nebude omezovat přísun nových peněz na trh, takže společnost jde na trh prakticky na vrcholu. Může se klidně stát, že kdyby svůj záměr odkládala, nedostala by tolik peněz, kolik dostane dnes. Akcie mohou být v průběhu relativně krátké doby nežádoucím artiklem a společnost evidentně potřebuje nové prostředky k tomu, aby mohla bojovat na rychle se rozvíjejícím konkurenčním trhu.

Na druhou stranu se do doby, kdy se akcie skutečně dostanou na trh, může stát cokoli. Fed dnes vládne trhům nebývalým způsobem, investoři reagují přehnaně a jakékoli překvapení může změnit podmínky na trhu tak, že IPO skončí ještě větším fiaskem než zmiňovaný Facebook. A i když bude IPO úspěchem pro společnost a její současné majitele, nemusí jít o úspěch pro investory, kteří nakoupí akcie společnosti v primárním úpisu, což se stalo právě u Facebooku. IPO Facebooku navíc ukázalo, že peníze z primárního úpisu nemusí být vždy použity na rozvoj společnosti, ale spíše k přesunu z rukou investorů do rukou původních majitelů.

Nafukující se bublina?

Pokud bychom brali v úvahu vývoj v posledním roce, jsou na tom akcie sociálních sítí velmi dobře. Facebook po velkých problémech a poklesu až pod hranici 20 dolarů na akcii v posledním roce přidal více než 100 % a podobně je na tom společnost LinkedIn, jejíž upisovací cena byla 45 dolarů a dnes je na 245 dolarech, přičemž v posledním roce také vynesla investorům kolem 100 %.

Stále však platí, že tento trh hodně podléhá módním vlnám a možný příchod nové společnosti a rozšíření konkurence, příchod nových technologií, které mohou zamávat trhem a jejich opomenutí (případ Nokie, ale také Facebooku a příjmů z mobilního sektoru) nebo jiná neočekávaná událost, mohou z úspěšné společnosti udělat outsidera, jehož akcie určitě nepůjdou na dračku. Pesimisté navíc začínají spekulovat, že zmiňované výsledky společností jsou spíše znakem nafukující se bubliny v tomto segmentu a že IPO Twitteru může být jejím vrcholem.

Jeden z nejznámějších výroků Warrena Buffetta zní, že není dobré investovat do něčeho, čemu investor nerozumí. A to je největší problém těchto společností. Málokdo tuší, jak přesně společnosti dosahují zisku a jak mohou své příjmy a také zisky ovlivnit. Nejlépe to vystihuje  výrok jednoho analytika, od kterého jsem chtěl komentář k tomuto IPO: „Já vůbec netuším, jak tyto sociální hrůzy fungují.“ Vzhledem k tomu, co se dělo kolem IPO Facebooku, to asi skutečně tuší málokdo, protože ihned po IPO se objevily informace o propadu výnosů a akcie se staly černou můrou mnoha investorů očekávajících velké zisky. To samé se může stát i v případě Twitteru, i když společnosti se zatím daří zvyšovat příjmy a v příštích letech by měly přesáhnout jednu miliardu dolarů. Ale podobně na tom byl také Facebook, až do doby, než uvedl své akcie na trh. Až takový „hype“ kolem IPO Twitteru očekávat nelze, zkušenosti s IPO Facebooku jsou však určitě postrachem. I když… investoři jsou nepoučitelní.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.