Pátek 16. listopadu. Svátek má Otmar.

Investice do vína aneb Tekutá investiční příležitost

…trend posledních let na finančním trhu, nebo jen zábava pro milovníky tohoto božského nápoje? Jaká vína jsou k investicím vhodná? Na jaký investiční horizont? A kam nyní směřovat investici?

Jak nakoupit a kde hledat vhodná vína

Jelikož v současnosti plně organizovaný trh jako takový neexistuje, je třeba hledat dílčí oblasti, kde fungují alespoň určitá pravidla. Trhy v určitých zemích jsou v podstatě drženy obchodníky, a tak je potřeba získat v první řadě kontakty na renomované prodejce, kteří vlastně suplují poradce pro tyto investice. Samozřejmě existuje možnost nakupovat přímo od výrobců, ale v takovém případě buď musíte být opravdovým odborníkem, který kromě vín zná také poměry na trhu s vínem, nebo se vystavujete neúměrnému riziku, které vaší investici s velkou pravděpodobností znehodnotí.

Jednoznačně nejznámější trh je v Bordeaux, kde spolu s obchodníky působí přímo majitelé Château, slušnou příležitostí je také Bourgogne se svou Aukcí Hospice de Beaune, dále jsou menší trhy v Itálii a ve Španělsku, v neposlední řadě jsou to potom konkrétní vinařství v dalších zemích, ale to jsou spíše perličky v moři produkce průměrných vín, vhodných ke krátkodobé spotřebě. Do vína se většinou investuje tak, že se nakoupí od některého výrobce, většinou prostřednictvím obchodníka. Následně víno zraje v lahvích a zvyšuje se jeho hodnota až do doby, kdy je připraveno ke konzumaci. Nabízí se tedy k prodeji, když je "lahvově zralé", což garantuje nejvyšší možnou cenu a tedy i zhodnocení vložených prostředků!

Princip investice tkví v překonání doby, po kterou víno zraje v lahvích. Tato doba se samozřejmě odvíjí od charakteru vína a bývá v rozmezí od 5 do 20 let, kdy je následně kupující ochoten zaplatit nejvyšší cenu, odpovídající již zralému vínu s možností okamžité konzumace.

Náklady pro financování zrání vína na lahvích jsou pro 90 % vinařů neakceptovatelné, proto přichází potřeba využít volný kapitál obchodníků a potažmo soukromých investorů pro dosažení maximálního zisku. To je vlastně důvod, proč vznikl tento finanční mezičlánek při výrobě vína a dal podnět dnešnímu názvu „investice do vín“ takzvané En Primeur, tedy nákup ještě před nalahvováním vína a uvedením do prodeje.

Proč investovat právě do vína? Není vhodnější akcie nebo nemovitost?

Víno "nedevalvuje", naopak s přibývajícím stářím vína se hodnota zvyšuje, to je základní fakt podporující právě tento typ investice, avšak pozor!  Jen asi 0,2 % vín světové produkce mají tento potenciál!

Přesto je pravdou, že prakticky 90 % investorů do vína k němu má určitý vztah. To znamená, že ho buď rádi pijí, nebo i částečně produkují, a proto do jisté míry neřeší, proč investovat do vína. Máme-li říct obecné důvody, tak každé kvalitní víno má tzv. rodokmen, tudíž má historii několika desítek let. Otevřete-li láhev starou 10 let, tak si můžete být jisti, že bude skvělá. Prostě a jednoduše investujete do něčeho, co "nedevalvuje", naopak s přibývajícím stářím vína se hodnota zvyšuje, pokud výrazně nepřekročíte dobu skladování.

Podíváme-li se do minulosti, tak při jakémkoliv pádu na akciových nebo jiných trzích hodnota vína pouze stagnovala, v žádném případě se nesnižovala. Pro mnohé investory je také podstatné, že si láhev mohou uchopit, prohlédnout si ji, z čehož mají dobrý pocit, nejedná se o kus papíru nebo jen spekulaci na vývoj ceny určité komodity.

Hodně se v této oblasti mluví o nízké likviditě jako nepříteli těchto investic. S jakými dalšími riziky se investice do vína potýkají a jak se dají tato rizika minimalizovat:

Když se podíváme například na trh vín Grand Cru Classé v Bordeaux, za posledních 30 let se  nikdy nestalo, aby hodnota vína klesla pod nákupní cenu. A je nesporné plus, když investujete s vědomím nulových potenciálních ztrát.

Likvidita je samozřejmě důležitá u každé investice. Ten, kdo víno kupuje, nebo odborník, který zde figuruje, by měl předem vědět, jaká bude likvidita, a měl by být napojen na nástroje, které likviditu zajišťují. Myslet si, že až bude víno 10 let staré, nabídnu jej někde na webu, čímž bude problém vyřešen, je nesmysl. Vychází se tedy z toho, že se už předem ví, za jak dlouho bude víno lahvově zralé a s kým se pak bude obchodovat. Je-li to například v rozmezí 8 až 20 let, můžeme po 8 letech od nalahvování prodávat po dobu 12 let. Máme tedy dost času na to, abychom víno prodali a realizovali určitý výnos.

Jako spíš obecný problém současnosti v oblasti těchto investic bych zmínil neseriózní internetové stránky, na kterých firmy v mnoha případech nabízejí vína, jež jsou podhodnocená a která ani nevlastní. Pouze si zvyšují návštěvnost svých stránek a usilují o klientelu, které ve finále nabízejí úplně něco jiného.

Jak se vlastně vyvíjí cena vína v průběhu zrání na lahvích

Cena vína prochází několika fázemi. Již při zveřejnění ceny se může strhnout první vlna zájmu a způsobit její navýšení. Další pohyb přichází zhruba za 2 roky, kdy víno přichází na trh a nastupuje skupina investorů, kteří chtějí kupovat už konkrétní láhve, ne vína uložená v sudech, jak je to při samotném En Primeur.

Následně se cena zvyšuje jen pozvolna, prakticky se čeká na okamžik, kdy je víno lahvově zralé a připravené k prodeji konečnému spotřebiteli. V tom okamžiku stoupá cena na tržní hodnotu a začíná další část vývoje ceny. Tedy už kromě vlivu vyzrávání vína nastupuje faktor ubývání konkrétních lahví na trhu. Cena tedy stoupá rychleji, hlavně v okamžiku, kdy klesne počet lahví pod tzv. hranici dostupnosti, což bývá zhruba deset tisíc lahví. Následuje nekontrolovatelný vzestup, kde si cenu prakticky určuje majitel láhve na základě poptávky. V takovém případě můžeme mluvit o zisku ve stovkách, někdy i tisících procent původní ceny.

Vliv „celosvětová recese“ na vývoj cen vín v roce 2009

Pravdou je, že došlo ke zpomalení nárůstu cen vína. Nelze však porovnávat investice do akcií s investicemi do vína, které nemají krátkodobou likviditu. Museli bychom porovnávat v delším časovým horizontu.

Dlouhodobí investoři do akcií, kteří v roce 2009 nereagovali na prudký pokles hodnoty okamžitým stažením svých investic, zažili dorovnání hodnot díky následnému prudkému růstu cen akcií. Podobně to probíhalo u vína, ovšem s tím rozdílem, že se nejednalo o tak velké propady. Ono také chování investorů do vína je jiné, řekl bych v tomto ohledu klidnější a rozvážnější, než u spekulativnějších investorů. Víno prostě není spekulace, víno je komodita rostoucí pozvolna, ale dlouhodobě.

Osobně sleduji vývoj cen vín v Bordeaux od roku 1998, a když vezmu průměr všech investičních vín (jejich nárůst cen v čase vzhledem k nákupním cenám En Primeur) mohu zjednodušeně říci, že tento průměr je 13,6 % p.a., což je jistě solidní výsledek a příjemný výhled pro každého rozumného investora.

Investice do vína: Kam nyní investovat?

Jednoznačně En Primeur ročník 2009 z Bordeaux, který jde nyní na trh. Pokud jsem milovníkem z Bourgogne, dá se říci, že je už pozdě… ročník 2009 je prakticky rozebrán a jaký bude 2010… těžko předpovídat.

Pokud bych chtěl uvažovat o starších ročnících, lze ještě nakoupit z Bordeaux ročníky 2000, 1995, nebo 1996 nebo z Bourgogne ročníky 2005, 2002 nebo 1999.  Tyto hodně poptávané ročníky nejsou ještě lahvově zralé, a tak jejich cena stále stoupá.

Starší ročníky už prakticky nejsou k sehnání, nebo pouze od obchodníka, který by je prodal jen s vysokou marží. Pro investora jsou však lepší ročníky, které ještě nejsou na trhu, jelikož jejich cena je nižší a má delší „likvidní“ dobu, která zvyšuje předpoklad úspěšnosti vynaložené investice.

Investujete do vína?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.