Sobota 16. října. Svátek má Havel.

Investice do cestovního ruchu v době koronakrize. Jistota nebo risk?

Investice do cestovního ruchu

Vyplatí se v současné době investovat v oblasti cestovního ruchu? Půjdou akcie nahoru nebo se jedná o výrazně rizikovou investici?

Ekonom Partners Martin Mašát pro server investujeme.cz uvádí, že by lidé neměli mít obavy do tohoto sektoru investovat. „V případě jako tento, kdy se celý sektor sesune kvůli vystresovaným investorům, se pravidelně výprodejové ceny přestřelí dolů. A to mnohem více než se pohybuje fundamentální hodnota,“ podotýká odborník Partners a pokračuje: „Ne, že by firmy z cestovního ruchu měly před sebou zářivou budoucnost, ale cena, za kterou v nich lze získat podíl je nepřiměřeně nízká. S výhledem na uklidnění situace – příchod vakcíny – lze očekávat nárůst hodnoty.“

I ekonom České spořitelny (ČS) Michal Skořepa podkládá investice do cestovního ruchu – samozřejmě rozumně zvážené – za velmi perspektivní. V tuto chvíli jsou podle něj ceny aktiv a akcií v této oblasti zřetelně stlačené dolů. Lidé ale budou chtít i v budoucnu cestovat a strach z nákazy ustoupí. Jako vždy ustupuje strach z každého rizika. „Až se tedy podaří najít a plošně použít účinnou a široce dostupnou vakcínu, zájem o služby v oblasti cestovního ruchu se podle mého soudu výrazně oživí,“ vysvětluje.

Touha lidí po poznávání světa nezmizí

Makroekonomický analytik Raiffeisenbank Vít Hradil už tak optimistický není. Je podle něj bezpochyby, že se na krátkém investičním horizontu nadále jedná o vysoce rizikové odvětví. Rozhodně by jej tedy v tuto chvíli nedoporučoval lidem, kteří mají chuť si pouze zaspekulovat a po pár měsících vyklidit pozice s vidinou zisku.

„Na druhou stranu pro trpělivého investora bych zde skutečně viděl zajímavou příležitost. Osobně totiž příliš nevěřím tomu, že by pandemie trvale snížila touhu lidí po poznávání světa,“ popisuje Vít Hradil.

K trvalému poklesu sice zřejmě dojde v businessovém cestování, které částečně zastoupí digitální alternativy, ovšem nikoliv v tom zážitkovém. Cestování a s ním spojené pohostinství tak podle něj čeká opětovný rozkvět, byť se momentálně nachází v příšerné kondici.

Vlna konsolidace a vyplývající potencionální riziko

Odborníci se shodnou na tom, že obecně může jít o zajímavé investice. Otázkou však podle ekonoma Petra Dufka z Československé obchodní banky (ČSOB) je objem nakumulovaných ztrát i úvěrové zatížení těchto firem, se kterým se tyto firmy budou vypořádávat po mnoho následujících let. A nejde jen o hotely a restaurace, ale i o další odvětví včetně letecké dopravy, které jsou s cestovním ruchem úzce spojeny

„Přece jen byl dopad pandemie na toto odvětví drtivý a návrat do původních kolejí se nezdá v krátké době navzdory slibným výsledkům vakcín pravděpodobný. Cestovní ruch si proto bude muset najít nový normál,“ vysvětluje Petr Dufek a pokračuje: „Takový, který bude brát v úvahu, jak změnu preferencí spotřebitelů, tak třeba i rozšíření nových technologií omezující potřebu služebních cest. Je to asi odvětví zajímavé pro dlouhodobé investice, avšak čeká ho ještě vlna konsolidace, z níž vyplývají potenciální rizika.“

EU byla v roce 2019 nejnavštěvovanějším regionem planety

Připomeňme, že pandemie v roce 2020 podle dat Evropského účetního dvora (EÚD) ohrozila přes 7 milionů pracovních míst v cestovním ruchu a řadě podniků a na ně navázaných služeb hrozí bankrot. EU v současné době podporuje cestovní ruch především tak, že se snaží vyřešit nedostatek likvidity v tomto odvětví a navrhuje harmonizovaná kritéria a postupy, jejichž cílem je návrat k bezpečnému a volnému pohybu osob bez restrikcí.

Při zkoumání toho, jak zvýšit odolnost odvětví cestovního ruchu v EU vůči hospodářským otřesům, Komise také určila dlouhodobé výzvy související s udržitelností, digitalizací a konkurenceschopností malých a středních podniků v cestovním ruchu. Cílem politiky EU v oblasti cestovního ruchu je udržet Evropu na pozici přední turistické destinace a zároveň zajistit, aby cestovní ruch co nejvíce přispíval k růstu a zaměstnanosti. A také podporovat spolupráci mezi státy EU. Evropská unie byla v roce 2019 nejnavštěvovanějším regionem světa: odhaduje se, že na cestovní ruch v ní připadá asi 10 % HDP a 12 % všech pracovních míst.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.