Středa 17. ledna. Svátek má Drahoslav.

Finanční poradenství v roce 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda?

Hlavní příčinou negativního vztahu k finančnímu poradenství je skutečnost, že spousta lidí neví, co finanční poradce dělá. Podle některých jde o podomního obchodníka prodávajícího pojištění nebo stavební spoření. Podle jiných jde zase o člověka, který jim ustavičně volá s nějakou jedinečnou výhodnou nabídkou. Někdo by zase za finančního poradce označil pracovníka banky, který nám vyřídí novou kartu, nebo založí spořicí účet. Žádná z těchto profesí se ale ani zdaleka nedá označit za finanční poradenství.

Finanční poradenství je služba zahrnující poskytování rad ohledně hospodaření s finančními prostředky, vytváření majetku a efektivní využívání finančních produktů ve prospěch klienta. Finanční poradce je člověk, který pomáhá klientům přijímat ta správná rozhodnutí v oblasti financí. Tak nějak by se dala tato služba (zásadní je, že jde opravdu o službu) definovat, přičemž je potřeba, aby byly splněny následující kritéria.

Nezávislost na finančních institucích

Alfou a omegou je široká základna finančních institucí, které může poradce při návrhu portfolia pro klienta využít. Tímto jsou zcela eliminováni zástupci jednotlivých bank, pojišťoven, stavebních spořitelen nebo investičních společností, neboť by asi těžko klientovi srovnali nabídky napříč trhem a určili mu nabídku konkurenční společnosti jako nejvýhodnější.

Například dealeři pojišťoven, kteří velkou mírou mohou za špatné vnímání tohoto oboru, nemají s finančním poradenstvím vůbec nic společného. Zkuste si například představit, že by váš lékař bez ohledu na vaše skutečné potřeby předepisoval pouze léky od Zentivy, ne opravdu ty léky, které jsou pro vaši situaci nejlepší.

Analýza klientových potřeb

Důležitý je také rozdíl finanční poradce nebo prodejce finančních produktů. V rámci služby finančního poradenství je prvním krokem spolupráce důkladná analýza klientových potřeb stran finanční situace, současných finančních produktů, potřeb zajištění příjmu, potřeb bydlení, investování, budoucích plánů atd. Teprve na základě velkého množství vstupních informací vybírá finanční poradce nejvhodnější řešení klientovi situace.

Nejde tedy o prodej produktu, který neodpovídá potřebám. Navíc schopný finanční poradce dokáže dobře pracovat i s produkty, které člověk již v portfoliu má. Zatímco spousta “pojišťováků” by klidně zrušila pro klienta výhodný produkt a udělala si místo pro prodej vlastního pojištění, tak finanční poradce by to neudělal.

Dlouhodobý servis klientů

Práce finančního poradce není jednorázová. Je to podobné, jako když máte praktického lékaře, na kterého se můžete obrátit, když máte zdravotní problém. A když žádný problém nemáte, tak se jen třeba jednou za rok zastavíte na preventivní odběr krve a moči, abyste se společně s lékařem ujistili, že jste zdraví.

Stejně tak by tomu mělo být u služby finančního poradce. Nejde tedy o sjednání smluv, ale o dlouhodobou péči. Klienti se na svého poradce mohou obrátit kdykoli. Například při končící fixaci hypotéky nebo při změně své životní situace.

Naopak finanční poradce je informuje o všech pro ně podstatných změnách na trhu. Zatímco prodejce finančních produktů vidíte jen při sjednání smlouvy, tak svého finančního poradce vidí klienti pravidelně 1 – 2× ročně a řeší aktuální nastavení všech svých produktů.

Tyto základní vlastnosti kvalitního finančního poradce jej oddělují od zbytku trhu. Velmi příjemná je zejména skutečnost, že se poměr správných poradců posouvá kupředu ve prospěch kvality a že ubývá prostoru pro všechny, kteří své působení na trhu nemíní dobře. Jen tak dál.

Autor je finančním poradcem společnosti Fincentrum.

Máte svého finančního poradce?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

10 komentářů: “Finanční poradenství v roce 2016”

  1. Jan napsal:

    Osobně si myslím, že nejde ani tak o barvu trika jako spíš o celkovou starategii klientova finančního plánu. To, co je v článku uvedeno je už tolikrát omletá ,,osnova“ finančního poradenství… Mmch. hezké metafory ke zdraví, doktorům, Zentivě… A stran nezávislosti, nestrannosti, nejvýhodnějšího řešení, mnohdy prázdné fráze používané za účelem prodeje vlastního a právě toho nejvýhodnějšího řešení. Před výhodnost řešení stavím jeho vhodnost pro klienta, jinak mám velmi často pocit, že jde pouze o cenu. No a jak je popsáno v článku, levnější pojistku umí udělat každý kdo má díru do zadku.

  2. B. napsal:

    jen do té doby, než mi zavolá můj manager a zmrdá mě, že nemáme body…:D

  3. napsal:

    Dovolím si nesouhlasit s autorovým tvrzením, že na západ od nás patří obor finančního poradenství mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. Není to pravda, v Německu nebo např. Kanadě, kde jsem pár let žil, se na finanční poradce dívají trošku méně mezi prsty než u nás, ale pořád je to negativní pohled. Jiná situace je u investičních poradců, kteří klientům spravují jejich investiční majetek. Pověst finančních poradců (ano, i na západě se jim lidově říká pojišťováci) je tedy plus mínus stejná, stejně jako u nás. Ke cti Kanady nebo USA přispívá fakt, že je tam zákonem zakázaný MLM ve finančním zprostředkování, tož asi tak.

    • Milan napsal:

      A ten nesmysl o podobném zákazu jsi vzal kde? Ve svých vlhkých snech? 😉 žádný podobný nesmyslný a nic neresici zákaz tam není.

      • napsal:

        Když už si tedy tykáme, tak nebuď líný, zvedni svůj zadek a zjisti si to a pak tu piš podobné nesmysly, ok ? Bože, ať už vám schválí tu novelu zák. 38 a všichni ručíte za životky včetně těch rizikových min. 5 let, aspoň vaše řady notně prořídnou a lidé budou více spokojení a méně okradení.

        • Milan napsal:

          no, spíše ty chcípáčku, nelži. Já svoji poměrně pracovitou prdel skutečně několikrát zvedl. Já tam byl v příšerným mulťáku ala ZFP, který funguje v americe i kanadě. počet lidí někde mezi 20.000 a 100.000. takže buď lžeš nebo si jen vymýšlíš.

          bože, ať už podobné hnidy mají zakázáno vstupovat do diskusí mezi dospělými.

  4. pavel-hanzl napsal:

    Článek vystihuje, jak by to mělo být. Dávám všem čtenářům kromě jistého pana „Já“ otázku, kolik procent všech aktivních finančních poradců z těch cca 20 000 až 25 000 se do kritérií pana Mokroše vejde a speciálně kolik procent jich je ve velkých MLM poradenských firmách a kolik ve velkých broker poolech?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.