Čtvrtek 20. června. Svátek má Květa.

Diskuse tří broker poolů

Broker pooly zajišťují zázemí zpravidla menším finančně poradenským společnostem a samostatným finančním poradcům. Každý ale nabízí jiné služby. A každý cílí na jiné poradce. U kulatého stolu se sešli zástupci tří broker poolů k diskusi o jejich obchodních modelech.

Jak se liší broker pooly?

Každý broker pool má trochu jiný model. Jakým způsobem se od sebe liší Broker Trust, Chytrý Honza a SAB servis? Diskutují Michal Knapp, generální ředitel Broker Trustu, Jiří Paták, výkonný ředitel Chytrého Honzy, a Mojmír Urbánek, výkonný ředitel SAB servis.

Na první pohled a v první části diskuse se zdá, že všechny broker pooly mají v podstatě stejný model. Není to ale zdaleka tak jednoznačné. Šéfové trojice broker poolů spolu po prvním kolečku zaměření jejich firem začínají nesouhlasit.

Video

Jaká je minimální velikost broker poolu, aby se uživil?

Každá firma potřebuje mít určitou velikost, aby získala dostatečné příjmy k přežití a dalšímu rozvoji. Kolik peněz firma potřebuje, závisí především na oboru, v němž působí. Zpřísňující se legislativa finančního zprostředkování nároky na velikost finančně poradenské firmy i broker poolu nepříjemně zvyšuje. Jak malý broker pool se může ještě uživit, aby mohl splnit nejen nároky přísné regulace?

Podle Jiřího Patáka se na český trh vejde jen 3 až 5 velkých společností v jakémkoli oboru. Mezi broker pooly se uživí tak tři. Mojmír Urbánek ale nepotřebuje velké peníze. Stačí nadšení a jeden schopný programátor na vytvoření systému. A Broker Trust má náklady cca 100 mil. Kč. Největší náklady jsou dle Michala Knappa v lidských zdrojích. Velkým nákladem jsou i na complience a na vývoj IT systémů.

kdo vlastní klienta v broker poolu? Není to vždy poradce… Broker pooly sice lákají finanční poradce na „vlastnictví klienta“, které zvyšuje hodnotu jejich firmy, podle legislativy ale za klienta nezodpovídá přímo podřízený pojišťovací zprostředkovatel, ale pojišťovací agent či makléř. I v broker poolu se o klienta ze zákona musí společnost postarat v případě, že poradce činnost ukončí a odejde.

Video

Jak broker pool zajišťuje kvalitu poradenství?

„Žádná finančně poradenská společnost se systematicky neptá klientů, jak jsou spokojeni s finančním poradenstvím,“ říká Jiří Paták. Chytrý Honza toto mění a ptá se klientů. „Je to také otázka, co je to kvalita,“ uvádí Michal Knapp s tím, že se Broker Trust s jednotkami poradců měsíčně rozloučí. Když poradce poškodí klienta, přes to nejede vlak. Ovšem drží se pouze v mezích zákona. Pokud poradce zákon nepřekračuje, je v Broker Trustu v bezpečí…

Jedním z nástrojů zvyšování kvality je vzdělávání. Podle Jiřího Patáka je ale většina vzdělávacích kurzů k ničemu, protože nejdou s dobou. S tím nesouhlasí Michal Knapp. Vzdělávací kurzy Broker Trustu obsahují i moderní technologie, např. jak využívat sociální síť LinkedIN pro vyhledávání dalších poradců do skupiny.

Video

Podvody ze strany poradců: Jak jsou ošetřeny v broker poolu

Zdaleka ne všichni poradci dělají jen dobrou práci. Někteří dokonce tvoří podvody na pojišťovny či poradenskou síť. Jak se s nimi vypořádají v broker poolech? Jiří Paták spoléhá na organický růst a lidi z jiných sítí nepřetahují – tím by si přetáhli lidi se špatnými návyky.

Diskuse se dotýká také multilevelových společností. „Dinosauři již vymřeli,“ prohlásil Jiří Paták. „Multilevel má také své místo na slunci,“ reagoval Michal Knapp. „Ano, při prodeji hrnců, například,“ kontroval Jiří Paták. Následně ale připouští, že dnešní multilevelové společnosti již nejsou klasické MLM prodejní sítě, ale alespoň část z nich se transformovala. Ostatně, každá větší firma potřebuje určitý systém řízení a multilevel toto nabízí.

Video

Přechody kontroversních skupin

Do broker poolů míří kontroversní skupiny z velkých multilevelů. Např. do Broker Trustu přešla část struktury ze ZFP akademie, do SAB servis přešlo část zemského ředitelství Jana Kokty, vypovězeného zemského ředitele OVB Allfinanz. A jak se broker pooly vypořádají s reputačním rizikem?

Video

Máte svůj poradenský tým?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

21 komentářů: “Diskuse tří broker poolů”

  1. insider napsal:

    ČNB by se měla rychle vydat do SAB servisu. Když vezmou to, co i na OVB bylo moc a ještě si „vystačí s jedním programátorem“, je něco špatně. Compliance? Proč? Co to je jako?

    • Vanička (fakt úplně ta první v řadě) napsal:

      Typický příklad toho, že můžete mít „sebelepší pověst“ napříč celým trhem, přesto vždy naleznete útočiště. Inu produkce a provize jsou králem, etika neetika, pověst nepověst. Etika ani pověst Vám splátku hypotéky nebo nájem kanceláře nezaplatí. Veškeré ty pseudokecy o etice, férovém poradenství, etických kodexech a jiných nesmyslech jsou jen prázdné a nic neříkající pojmy.

      • pavel-hanzl napsal:

        Pro mě ne, pane Vaničko. Doufal jsem, že ani pro vás ne.

        • Pozorovatel napsal:

          Pane Hanzle, pro Vás možná ne, ale zkuste sjednat jakékoliv „spořící“ IŽP, řekněme na 5.000 Kč měsíčně s pojistnou dobou 30 a více let, pojistníkem i pojištěným bude osmnáctiletý mladík. Pojišťovna Vám takovouto smlouvu v pohodě vezme a přijme do správy, přestože je nad slunce jasné, že se jedná o prasárnu. A ve finále to ještě hodí na poradce, vždyť my (jako pojišťovna) jen bereme to, co nám trh (do)nese. Schválně si to vyzkoušejte a přesvědčte se, jak moc to pojišťovny s tou etikou, férovým poradenstvím a dalšími píár bláboly myslí vážně. Potrestá někdy ČNB za přijímání těchto prasáren taky pojišťovny ? Sjednávalo by se to, kdyby neexistoval ústav, který by to bral ? No asi ne, ale realita je taková, že se to v pohodě bere a přijímá do správy. Je normální, aby si osmnáctiletý klučina, jemuž ještě teče mlíko po bradě, pravidelně každý měsíc platil 5.000 Kč po dobu 30-ti let ? To přece musí trknout i úplného vola nepolíbeného naším oborem…vidíte, a přesto to taxace v pohodě přijme do správy…no comment.

          • pavel-hanzl napsal:

            Rozumím. Nedělám vše, co pojišťovna přijme. Myslím, že jsem to již mnohokrát napsal. Pokud jde o váš údiv, je přece známo, že pojišťovny nemají rády finanční poradenství. Existují ale i tak omezení, například bádají, zda klient skutečně tuší něco o odkupném v čase, nechají si podepsat, že tomu rozumí, ale když jim to podepíše, je hotovo. Nikdo z pojišťoven neodmítá produkci. Produkce je málo a bude mnohem hůře…

          • Ručník napsal:

            A proč by pojišťovna nevzala, když je produkt lepší než jiné včetně investičních programů? Nová investička už nemají předplacený poplatek, ale průběžný do 3% a nákladovost fondů (TER) do 1,5%. A pokud se kdykoliv v průběhu sníží nebo zvýší investované pojistné, neznamená to pro klienta žádnou ztrátu. Po těch letech džungle to zní jako zázrak:)

            Na to se všechny ty úžasné programy od Consequ a Piobeeru nedostanou.

            Nebo ještě nabízíte investiční pojištění s počátečním poplatkem? To snad ne, přece jednáte v nejlepším zájmu klienta s odborností sobě vlastní:)

            Tedy – pojďme rozlišovat neférové programy s předplaceným poplatkem (životko nebo podílové fondy, to je jedno) a férové investování bez předplaceného poplatku.

            Každé odvětví má své prasárny/pasti na klienty a naopak svá proklientská řešení. Předplacený poplatek patří mezi prasárny. Ať už v životním pojištění nebo investicích.

            • Pozorovatel napsal:

              Předpokládám, že budete z MLM nebo přímo z pojišťovny, jinak si totiž Váš nesmyslný příspěvek neumím vysvětlit. Ale budiž, můžete být jen pouhým provokatérem, který se snaží rozvířit diskusi.

              Nicméně k tématu: když už by tedy klient trval (po několikerém a důkladném vysvětlení), že chce pravidelně každý měsíc investovat prostřednictvím IŽP svých několik tisíc korun, tak jedině a pouze formou pravidelného měsíčního příspěvku na mimořádné pojistné. Cokoliv jiného je prasárna, kterou bych na základě zkušeností z let minulých tak nějak automaticky očekával od nechvalně proslulých MLM firem. Nicméně chápu, že z pravidelné měsíční úložky na mimořádné pojistné není takový „provizní vývar“ jako z toho běžně placeného. Prozradíte, z kterého MLM jste ?

              • vasek napsal:

                Si děláte srandu? Ručník píše, že na investiční složce není žádný předplacený náklad, tedy ani provize. Pak je to tedy s nákladovostí v podstatě jako u mimořádu. Kde Vás učí Vaše názory?

                Negativum, které u jakéhokoliv „investičního“ pojistného vyvstává, je např. zdanění a kreditní riziko pojišťovny.

                • napsal:

                  Sorry Vašku, do životního pojištění investice nepatří (žádné, a tečka). Pojišťovny mají krýt rizika a né se s prominutím srát do zhodnocování peněz. Proto je IŽP tak zprofanové a se špatnou pověstí.

                  • vasek napsal:

                    ano, jen více laciných frází. pak to poradenství nemá mít špatnou pověst.

                    • insider napsal:

                      Můžete mi Vašku vysvětlit, co je laciného na tom, že mě nezajímá a tedy neřeším, jaký má ta která pojišťovna zisk ? Pro mě je důležité, že dokážu klientovi nezanedbatelně zlevnit rizikové životní pojištění a že je to na úkor mojí provize, tak to je s dovolením moje věc. A nemějte obavy, já si klienta řádně vyfakturuji za poradenství a konzultaci, takže o chlebu ani vodě nezůstanu. Co je na tom potěšitelné je fakt, že se nemusím 5 let klepat, zda mi to nepřebouchne nějaký MLM kinderporadce nebo kindermanažer a já tak budu muset vracet provizi. Poradenství má dle mého soudu špatnou pověst právě proto, že se v minulých letech šroubovaly provize až k 230 či dokonce 255%. Račte si prosím všimnout, že se snažím jít přesně opačnou cestou, tj. když mi bezprovizní produkt nedokáže (či spíše nechce) nabídnout samotná pojišťovna, tak se snažím jít cestou snížení vlastní provize na maximální možnou úroveň, kam až mě je ochotna pojišťovna pustit. Je na tom snad něco neklientského ? Poškozuji tím nějak klienta ? Nebude u Vás třeba problém v tom, že nedokážete rozdýchat, že jsou mí klienti ochotní platit za poradenství ze svojí vlastní kapsy ? Teď jsem zvědav na Vaše argumenty…

                    • Honza napsal:

                      Absolutně nechápu, jak si někdo může namlouvat, že u činnosti sjednání ŽP, která je tak zanedbatelná na odbornost, by byla vůle klienta platit za údajné „poradenství“. Možná nějakou zanedbatelnou částku, ale za co by platil nějaké smysluplnější peníze? Ano, klienti, a to většinou velké firmy jsou ochotni platit, ale za majetkové a odpovědnostní korporátní smlouvy, kde je opravdu kvalifikovaných poradců, kteří jsou schopni předem říci co pojišťovna zaplatí a co ne, a takových je na trhu jako šafránu. Ale že by někdo platil klukovi s deskami se ŽP? Celkem k smíchu ne?

                    • napsal:

                      Honzo, píšete že „Absolutně nechápu, jak si někdo může namlouvat, že u činnosti sjednání ŽP, která je tak zanedbatelná na odbornost…“

                      Super postřeh, proto to dělá každý druhý, kdo má díru (víte kde) a udrží v ruce tužku.

            • Pavel N. napsal:

              TER 1,5% je velmi nákladné. VTI má TER 0,05%, poplatek za obchod Degiro zdarma, Lynx 5$, buďte rádi, že zatím o tom skoro nikdo neví. No tikají vám hodiny …

              • Pozorovatel napsal:

                Děkuji Pavle, přesně tento typ příspěvku (argument) zde chyběl. Osobně bych zákonem zakázal investovat byť i jednu jedinou korunu do běžně placeného pojistného, naopak by první i poslední investovaná koruna musela jít výhradně a pouze prostřednictvím mimořádného pojistného. Sci-fi, já vím, ale třeba se toho jednoho dne dočkám. A taky bych se rád dočkal momentu, kdy si jako poradce budu moci vybrat, zda chci klientovi sjednat životní produkt zatížený provizí nebo naopak zcela bezprovizní produkt, kde se absence provize promítne do ceny rizik (tj. budou levnější). Moji práci a čas mi klient zaplatí klasicky jako např. právníkovi, třeba hodinovou sazbou. Nicméně chápu, že toto by byla noční můra MLM firem.

                • insider napsal:

                  Mrkněte na rizikovku od Kooperativy „NA PŘÁNÍ“, tam se lze vzdát až 75% provize a současně se klientovi zlevní všechna rizika. Na něčem podobném v tuto chvíli pracuje i Allianz u svého produktu „ŽIVOT“ (nástupce Rytmus Risk). Ideální by samozřejmě bylo mít možnost se vzdát celé provize, tedy 100%, v tuto chvíli ˇjsem však rád i za možnost „jen“ 75%. Je potřeba psát na pojišťovny a apelovat, že chcete mít možnost sjednávat bezprovizní produkty a když už s tím mají pojišťovny problém, tak mít alespoň možnost se vzdát co největší části provize ve prospěch klienta (a zlevnění jeho rizik).

                  • on napsal:

                    To zní jako dobrý byznys. 😉 a čeho se vzdává Kooperativa ze svého x miliardoveho zisku? 😉

                    • insider napsal:

                      Věříte, že je mi to jedno a vůbec mě to nezajímá ? Ať si kterákoliv pojišťovna vydělává kolik chce, od toho přece podniká…

        • Umyvadélko napsal:

          Pane Hanzle, ne že by na tom až tak moc záleželo, ale „tomuhle“ panu Vaničkovi rozhodně o kvalitu a férovost nejde. Půjčil si jen pseudonym někoho, kdo zde kolem vánoc trošku rozčílil tu partu, která by nezávislé poradenství nejraději rovnou odepsala.A kde chybí argumenty … A teď s Vámi ten malý plagiátor jen tak trochu laškuje :). Pan Pozorovatel to popsal vcelku přesně … A Vy si prosím uvědomte, že spravedlnost přijde až na onom světě. A pracujte dál podle svého nejlepšího svědomí. Třeba nám to jednou přičtou k dobru :).

          • Mýdélko k umyvadélku napsal:

            Myslím, že následující 2–3 roky budou pro tento obor naprosto klíčové a nezůstane kámen na kameni. Kdo sleduje dění na poli legislativy, zejména pak té připravované do roku 2018, tak ví své. A není k tomu zapotřebí žádných extrémně drahých a zbytečných €FA titulů či certifikátů, obyčejný selský rozum stačí. Bohužel, kdo z toho opět vyjde se vztyčenou hlavou a plnou peněženkou budou pojišťovny a banky. Stačí se podívat na připravovanou EU směrnici IDD (o distribuci pojištění). Více papírů, více analýz, více souhlasů a záznamů, více všeho, ručení za provizi několik let (nejen u pojištění). Někdo to tu už dříve trefně poznamenal, aneb když zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, tak je nejvyšší čas sesednout.

            • Pozorovatel napsal:

              Vždyť se stačí podívat na běžící anketu „Jaký očekáváte rok 2017 ?“, to mluví za vše, nebo ne ? Ještě veselejší by byla anketa, jak to vidíte se svým oborem do roku 2020 :0)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.