CZK/€ 24.605 +0,26%

CZK/$ 21.107 +0,83%

CZK/£ 28.347 +0,67%

CZK/CHF 26.355 +0,35%

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

29. 08. 2023

Co zavést povinné ručení na osobu a nikoli na dopravní prostředek?

 

Povinné ručení se od přelomu roku bude nově vztahovat také na elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory a dokonce na motorová golfová vozítka. Prostě na všechna „pohybovadla“, jejichž konstrukční rychlost převyšuje 25 km/h. Jestliže ovšem mají hmotnost nad 25 kilogramů, bude se na ně povinnost ručení vztahovat už od konstrukční rychlosti vyšší než 14 km/h.

Loading



 

Rozšíření ručení je sporné. Nepochybně se krok líbí pojišťovnám, neboť jim stát zákonně přihraje z kapes lidí další peníze. Ovšem v praxi bude nová legislativa zřejmě vyvolávat řadu problémů a nejasností.

Několik příkladů za všechny. Třeba elektrické koloběžky nemají SPZ. Pokud má člověk více elektrických koloběžek než příslušných ručení, jak povolané orgány při vyšetřování nehody posoudí, zda se ručení vztahuje zrovna k té, jež byla účastníkem nehody?

A dále, proč bude povinné ručení uplatněno na elektrické koloběžky, ale ne na elektrokola? Vláda argumentuje, že při jízdě na elektrokole představuje hlavní zdroj pohybu fyzická síla – tedy šlapání, nikoli motor. Při jízdě ne elektrické koloběžce ale může být – ve stejném duchu – alespoň v některých případech hlavním zdrojem pohybu odrážení nohou od země, tedy také fyzická síla.

Další otazník visí například nad ručením za golfová vozítka. Vždyť ta se přece na běžných silničních komunikacích prakticky nevyskytují.

REKLAMA

V případě všech těchto vozítek, která ani nemají SPZ, by možná bylo smysluplnější povinné ručení nezavádět. Pokud by řidič takového vozítka způsobil nehodu, prostě by související náklady hradil ze svého. Ostatně, dopravní nehodu může zavinit i obyčejný chodec.

Další možností je, že by se ručení mohlo vztahovat na řidiče, nikoli na vozidlo. Jestliže v dnešní době může jeden člověk vlastnit vedle auta také několik elektrokoloběžek, segwayi, skútrů nebo elektrokol a i dalších dopravních prostředků, které všechny mohou způsobit nehodu, mohlo by být jednodušší vztahovat ručení právě na osobu, nikoli na vozidlo. Otázka však je, zda by to bylo tolik zajímavé pro pojišťovny.

Autor: Lukáš Kovanda, hlavní ekonom, Trinity Bank

Loading


Související články

Dovolená 2025: Přehled pravidel a co se změnilo

Zákonné úpravy týkající se volna zaměstnanců prošly v posledních několika letech postupnými změnami. Základní pravidla pro čerpání dovolené zůstávají stejná, a to minimálně čtyři týdny dovolené ročně, z toho alespoň dva týdny souvisle. Hlavní novinkou poslední červnové novely zákoníku práce je lepší ochrana na rodičovské dovolené a prodloužení […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

21. 07. 2025

Komentář: Emisní odpustky pro domácnosti – „učebnicové“ řešení nehledící na realitu

Management EU a s ním všechny členské země se už před několika lety dohodly, že zdraží život domácnostem, které k topení a vaření využívají zemní plyn či uhlí a které si ještě nepořídily elektromobil. Jde o novou formu daně v podobě emisních povolenek, která bude v horizontu necelých dvou let zavedena […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

17. 07. 2025

Staré smlouvy pod novými pravidly: Nejvyšší soud řešil úroky z prodlení před vstupem do EU

Soudní spory často balancují na hraně minulosti a přítomnosti, a v právu to platí dvojnásob. Přesně tak tomu bylo v nedávném, ale o to zásadnějším rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky. Na první pohled šlo o poměrně běžnou záležitost – úroky z prodlení za nezaplacené faktury. Pod povrchem […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

09. 07. 2025