Pondělí 13. července. Svátek má Markéta.

ČNB neuspěla. Vláda omezení provizí nepustila

Česká národní banka již delší dobu zkouší prosadit rozložení platby provizí za (investiční) životní pojištění na dobu alespoň 5 let. Poslední pokus jí včera překazila vláda. Svým usnesením nepustila rozložení provizí do novely zákona o pojišťovnictví.

Regulace provizí je lákavé téma. Vyskytují-li se mezi finančními zprostředkovateli lidé, kteří ve snaze získat co nejvíce peněz za co nejméně práce s tímto cílem i záměrně poškozují své klienty, je nejjednodušším řešením vzít jim obživu a regulovat výši či způsob vyplácení provizí. V jednoduchosti je síla… ovšem takovouto regulací by pravděpodobně k pročištění trhu beztak nedošlo. Navíc by byly poškozeny tržní principy a smluvní volnost – a je-li jednou poškozena v jedné oblasti, nepochybně se najde mnohem více činností, které se ukáží, být vhodným kandidátem pro další regulování.

Česká národní banka (ČNB) již delší dobu prosazuje, aby pojišťovny rozkládaly provizi za sjednané životní pojištění alespoň do pěti let. Cílem navrhovaného ustanovení je jednak zajistit takový systém vyplácení provizí, v rámci kterého bude výplata provize z časového hlediska více odpovídat placení počátečních nákladů z uzavřeného životního pojištění, a také více zohlední kvalitu činnosti zprostředkovatele. Úprava by tak měla přispět k omezení prodeje produktů životního pojištění, které svým charakterem neodpovídají potřebám klienta (tzv. misselling) a dalších nežádoucích praktik pojišťovacích zprostředkovatelů,“ zdůvodňuje svou snahu ČNB.

Posledním pokus o prosazení úpravy nařizující rozložení platby provize v rámci novely zákona o pojišťovnictví zastavila vláda. Ta se přiklonila k názoru ministerstva financí. „Zákon nemůže sloužit k omezování nabídky produktů na trhu, tím spíše těch, které podléhají regulaci podle práva EU,“ uvádí mimo jiné zdůvodnění odmítnutí regulace.

Návrh České národní banky

㤠XY

(x) Pojišťovna rozloží výplatu odměny pojišťovacímu zprostředkovateli, která souvisí se zprostředkováním životního pojištění, postupně a rovnoměrně alespoň do období pěti let; zálohu na odměnu nelze vyplatit. Je-li pojistná doba kratší než 5 let, rozloží pojišťovna výplatu této odměny alespoň do sjednané pojistné doby.

(xx) Zanikne-li pojištění v důsledku právního jednání pojistníka před uplynutím období podle odstavce (x), náleží pojišťovacímu zprostředkovateli nejvýše poměrná část odměny podle odstavce (x) za uplynulou část tohoto období. K ujednání stanovícímu vyšší odměnu se nepřihlíží.“

Ministerstvo financí dlouhodobě zdůrazňuje smluvní volnost a odmítá regulaci jak výše, tak časového rozložení vyplácení provizí. V tomto případě našlo i věcné nedostatky návrhu ČNB: „Navíc návrh obsahuje věcné a legislativní nedostatky, např. nerozlišuje rezervotvorná a riziková pojištění, připojištění k životnímu pojištění, pojistné zaplacené jednorázově a běžně placené pojistné, mimořádně placené pojistné atp.“

„Přílepek“ do zákona o pojišťovnictví je pouze jednou z cest, kterou se ČNB pokouší regulaci provizí prosadit. Již dlouhou dobu připravovaný, odkládaný a předělávaný Zákon č. 38/2004 Sb, o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí je jednou z možností. I v něm ministerstvo financí prosazuje smluvní volnost.

Novelu zákona č. 38/2004 Sb. naposledy projednala Legislativní rada vlády (LRV)… a 11. 12. 2014 „projednávání návrhu zákona přerušila“.

Česká národní banka se v mírnější verzi pokusila rozložení provizí prosadit svým Úředním sdělením z 19. září 2014 směřovaným distribučním sítím. Pokud pojištění mělo trvat déle než 5 let, důrazně nabádá k rozložení provizí „do adekvátního časového období, a to v závislosti na výsledku komplexního vyhodnocení rizikovosti podřízeného pojišťovacího zprostředkovatele či zaměstnance“.

Ostatně v rámci své dozorové činnosti ČNB nabádá i pojišťovny, aby si v zájmu své finanční stability finanční zprostředkovatele hlídala. Ostatně i ve zdůvodnění svého návrhu změny novely zákona o pojišťovnictví uvádí: 

Rozložení provize v čase současně představuje obezřetnostní mechanismus, jehož cílem je zmírnit riziko možných finančních ztrát pojišťoven plynoucích z pohledávek za pojišťovacími zprostředkovateli z tzv. storna provizí z předčasně ukončených smluv životního pojištění, u nichž na základě tržní praxe v současné době dochází k výplatě celé provize pojišťovny zprostředkovateli jednorázově zpravidla po uhrazení první platby předepsaného pojistného. Zvolený přístup dále odstraňuje praktické problémy s obtížnou vymahatelností již vyplacených provizí od pojišťovacích zprostředkovatelů v případech, kdy je navrácení provize pouze součástí smlouvy uzavřené mezi pojišťovnou a pojišťovacím zprostředkovatelem.“

Vláda posílá novelu zákona o pojišťovnictví do Poslanecké sněmovny bez zapracování návrhu ČNB. Legislativní proces je ale pouze na začátku a v jeho průběhu může ještě zapracovat poslanecká tvořivost. A v jaké podobě z ní vyjde zákon, jehož hlavním smyslem je zapracování evropské směrnice Solventnost II (Směrnice č. 2009/138/ES), je zatím nezodpovězenou otázkou.

Má stát regulovat provize vyplácené finančními institucemi?

Nahrávání ... Nahrávání ...

36 komentářů: “ČNB neuspěla. Vláda omezení provizí nepustila”

  1. Jiří x napsal:

    O jakou firmu se jedná?

    • ¨Nový koment napsal:

      Nesouhlasím s regulací provize…otřes­né..jsem jednoznačně proti

      • napsal:

        Na to už je chlapče trošku pozdě, tuším 6. listopadu to dostaneš z Poslanecké sněmovny odhlasované oficiálně. Ale můžeš se přidat k heroickému počinu pana Hanzla :0)

  2. Petr napsal:

    pojistné smlouvy na životní pojištění jsem zrušil, protože u mě přestal existovat tzv. pojistný zájem. Mám klid a pokaždé když mi volají „pojišťovací odborníci“, poděkuji jim za jejich zájem, popřeju hodně zdaru v jejich podnikání. Jen blázen uzavře pojistku, kde provizní poplatky jsou 200% z ročního pojistního.

    • Michal napsal:

      Malá perlička: nedávno jsme tady v Brně na vysoké škole dělali anonymní průzkum, chodí nám sem totiž přednášet a následně náborovat jedna MLM firma.

      V dotazníku byla jedna jediná otázka a tři varianty k výběru odpovědi:
      Když Vás osloví nebo kontaktuje finanční poradce (lidově pojišťovák), očekáváte, že:

      1. Vás okrade nebo svým doporučením finančně poškodí
      2. Vám dobře poradí k Vaší spokojenosti
      3. Necháte se překvapit, nic neočekáváte

      Ze 150-ti respondentů jich celých 69% odpovědělo, že přirozeně očekávají okradení nebo finanční poškození či ztrátu. 24% nic neočekává a nechá se překvapit a jen 7% respondentů očekává kvalitní a dobrou práci finančního poradce. Mimo jiné i proto je zde přednášející MLM firma tak málo úspěšná v rekrutingu a náborování.

  3. From Partners, M3 napsal:

    Vážený pane, mluví z Vás jen závist a zahořklost, máte stejnou možnost vydělávat několik milionů měsíčně stejně jako Petr Borkovec z Partners. Nikdo a nic Vám v tom nebrání, založte a vybudujte stejně úspěšnou, progresivní a inovativní firmu, získejte pro tuto myšlenku dostatečný počet lidí, kteří ji s Vámi budou sdílet a budou ochotni ji svojí každodenní usilovnou a tvrdou prací naplňovat. A jen tak mimochodem, Petr Borkovec je tak úspěšný i proto, že netráví svůj drahocenný čas vypisováním a čtením nesmyslů, lží a pomluv zde na Investujeme.cz. Místo toho tvrdě pracuje, narozdíl od Vás. Mějte se a pukněte závistí !!!

    • Míra napsal:

      Vážený M3, to, co udělali Borkovec s Lukešem před lety, se na dnešním „trhu“ už nepovede nikomu. A tedy ani vám, i když si myslíte, že ano. Přestože je vám denně předkládáno na motivačních školeních, že to jde. Zapomeňte na to. Ale systém vymývání mozků je v Partners nastavený špičkově. Vy jste toho zářným příkladem.

    • Jan napsal:

      Souhlasím s panem Mírou, výplachy mozků umí Borkovec a spol. výborně.

      Celkem mi to připomíná Stratton Oakmont a možnost „vybudovat“ ho na dnešním, regulovaném a informovanějším trhu. Jaká to paralela podvodníků, na které se začali regulátoři dívat, až když začalo být okrádání lidí moc okaté. a ve velkých objemech. A jak si tito podvodníci hráli na seriozní makléře…

      Ale jak jsem psal už dříve, s tyrkysovými nemá cenu moc se bavit, o vlastní úsudek přišli po několika školeních a nebo odešli.

  4. Karel napsal:

    Že v životku je problém, ví všichni. Nejúčinnější jsou přitom nejjednodušší opatření. Vzpomínáte na zavedení poplatku za přestup mezi penzijními fondy v r. 2009? Znamenalo to, že se od té doby nová penzijka neuzavíraly? Nebo se prostě jen přestali přetahovat klienti?

  5. Míra napsal:

    Zkoušky PPZ? Jednoznačně ANO! To co platí doposud je spíše trapné. Ale nelíbílo by se mi, pokud se toho opět zmocní parta vysloužilých důchodců z ministerstev či VŠ jako v případě zkoušek na penzijní fondy, kteří si z toho udělali pro sebe zlaté doly. Naprosto podivně nastavený hodnotící systém, který dokázal při 94% úspěšnosti testu vyhodnotit zkoušeného jako neúspěšného. A to nemluvím o kvalitě testů, kde se slovíčkaří a smysl jde stranou. Uměle se vytvářely desítky otázek, které se tázaly na totéž.

  6. Tomáš napsal:

    Regulace provizí má určitě hodně pozitiv a dávala by smysl za předpokladu, že by pročistila trh od nepoctivých poradců, jenže rozložení výplaty provizí za sjednání smlouvy by vedlo k ukončení činnosti některých poradců bez ohledu na to jestl dělají kvalitní práci nebo ne. Například já mám minimální stornovost, pojištění sjednávám pouze ke krytí rizik a pokud bych měl za smlouvu dostat pětinu toho co teď, tak bych se s největší pravděpodobností dostal do situace, kdy bych si v tomto oboru již nevydělal dostatek peněz k fungování. Regulace, neregulace, jediný důvod proč se tu někdo o regulacích baví jsou IŽP na spoření, která stále spoustu lidí sjednává. Zaměstnanci pojišťoven musejí, hlavně mají klapky na očích a neví, která bije a lidi z MLM jsou na tom podobně. Kde je teda problém??? No přece v pojišťovně, která žije z poplatků, které v IŽP jsou. Nejjedodušší řešení tohoto problému by bylo zakázat pojišťovnám spořit v pojištění. Vhodnější jsou přece podílové fondy a všichni to ví. Jenže je to byznys a nikdy se to nestane, tak se místo toho raději vymýšlejí nesmysly a „hele, však mi něco děláme“

    • Karel napsal:

      Nikde jsem v návrh nečetl, že by se měly snížit provize nebo regulovat jejich celková výše …

  7. Jan napsal:

    Bohužel, ve státě tunelářů, různých podvodníků a šmejdů, kteří postavili firmy na pojistných podvodech, není možné legislativně omezit tyto praktiky. Slušní lidé, kteří tyto metody ještě neprokoukli, budou díky skvělému vládnímu rozhodnutí okrádání ještě o nějaký rok déle. Výborně…

    Každopádně neviditelná ruka trhu se už projevuje a valná část lidí už dnes prokoukla, že spořit přes pojistku je garantovaná ztráta a nesmysl; že investiční produkty „zadarmo“ jsou ty nejdražší; že pojem finanční poradenství je jen blábol (legislativou nedefinovaný) sloužící jako kamufláž pro prodej/přebou­chávání pojistek atd.

    A tyto firmy jako Panteři, Fitcentrum apod. už se teď bortí, když jim okrádaní klienti ruší smlouvy a nenachází se už dost naivů a gaunerů, kteří by dokázali větší množství neznalých ovcí přivést. Doporučuji podívat se občas na registr ČNB, jak „poradců“ z těchto společností ubývá, do výročních zpráv, jak klesají provizní obraty atd.

    • Partners napsal:

      Vážený pane, Petru Borkovcovi z Partners se daří více než dobře, když si mohl dovolit vložit několik desítek milionů do projektu MyFood, odkaz zde:

      http://ekonomi­ka.idnes.cz/bor­kovec-investoval-do-byznysu-s-lepsim-jidlem-f5d-/ekonomika.as­px?c=A150219_2140684_e­konomika_fih

      Nepište tu prosím příště takové nesmysly, čiší z vás jen závist. Máte stejnou možnost v tomto oboru dokázat vydělat stejné nebo i vyšší peníze.

      • partners ll napsal:

        Proč sem dáváte odkaz na placenou reklamu???

      • Otevřete Oči napsal:

        Vážený pane, váš argument je důkazem ztělesnění zla, které v Petru Borkovcovi vidím. Propočítejte si historické rankliste, zisk Partners a jeho rozdělení – odečtěte jeho výdaje které sám zveřejňuje (dům, nejdražší tenisový kurt v Čechách, letní sídlo, byty pro rodinu) … no a zjistíte, že jestli do projektu vrazil desítky milionů, tak do toho musel vložit celé své jmění a ještě si půjčit. A nebo je celá pohádka o nízkonákladových produktech a ‚zanedbatelných mgmt fee‘ JINAK? Kdo ví… Radim Lukeš kdysi učil obchodní argument: peníze se na finančním trhu neztrácí, jen sepřesouvají z kapes jedněch do kapes druhých. Tenkrát jsem nepochopil, jak doslova to myslel.

    • Jakub H. napsal:

      Podle motejlek.com se Fincentru dari dobre, kde presne jste nasel vsechny informace co pisete ?

      http://www.mo­tejlek.com/fin­centrum-ulovilo-velkou-bankovni-rybu

      Obrat Fincentra (v milionech Kč)
      2010 850
      2011 1016
      2012 1224
      2013 1376
      2014 1387*

      • Jan napsal:

        Obrat Fincentra máte z jakých zdrojů? Na webu jsem bohužel našel poslední výroční zprávu z roku 2012… Když už máte aktuálnější údaje než na webu, máte i porovnání zisky vs. storna?

        Zajímavější je podívat se na stav vázaných zástupců na ČNB (1311) a na web, kde se píše o více než 2 tisících…
        Jinak mám tam mezi bývalými lidmi zdroje, které nejmenuji a od kterých jsou zprávy o úpadku, rozpadech struktur atd. zajímavé… Chytrému napověz…

        K panu Borkovcovi a spol., podívejte se na provizní obraty, resp. na jejich stránky do sekce o společnosti… Rok od roku pokles ve všech směrech, dle oficiálních výročních zpráv. Komické je podívat se též na údaj o 3600 „poradcích“ a srovnat to s aktuálními 2195…

        A ještě pánovi, co se podepsal jako Partners… Ukážete mi někoho, kdo se od píky dostal na pozice nejvyšší, myslím Partner se nazývají, aniž by byl jedním ze zakládajících přeběhlíků? A abych Vám to ještě zkomplikoval, ukažte mi k tomu člověku i jeho produkci, spočívající v pojištění majetku, aut, úrazovkách, fondech… Určitě, kdyby se takový našel, by se tímto pochlubil…

        Co tyrkysové firmě nelze upřít, tak perfektní postupy ve výplachu mozků. Prodejci kastrolů, biolamp apod. se mají co učit. Zpracovat do té doby relativně soudné lidi, aby zcela vyplnuli svůj mozek a dali se na sektářství, vnucovali IŽP, fondy přes švindlplatformy, GeneraceY, Pionýry apod. (záměna názvů je cílená:o)) a nejlépe aby si pro to ještě koupili na lízačku auta a hráli divadlo, jak moc vydělávají v pozici consultant, to nedokáže je tak někdo…

        Znám z tohoto spolku dost lidí, ať už současných a nebo bývalých a nezlobte se na mě za upřímnost, dělí se na dvě skupiny. Naivové a gauneři. Naivové se nechají pohádkou o finančním poradenství, o velkých ziscích atd. zlákat, nevědomky napáchají škody po rodině, znepřátelí si kamarády, zadotují kancelář, PPZko apod. a buď odpadnou, a nebo se stanou bezpáteřními gaunery, kteří lžou a škodí zcela cíleně pro svůj krátkodobý prospěch. Měl jsem dříve snahu ukázat těmto lidem realitu, ukázat jim poctivou obchodní činnost a se zlou jsem potázal. Zatímco v jiných společnostech se najdou lidé rozumní, používající vlastní úsudek, dokonce i poctiví, prodávající tyhle paskvily v dobré víře, tak u těchto ne.

        Mimochodem, sám si udělejte bilanci vložených peněz (PPZ, kancelář, semináře atd.), vratek na stornech, vloženého času vs. příjem. Když jste takový finančník zdatný, jistě to nebude problém. A rovněž si pro zajímavost zbilancujte své investice a vůbec produkty (když to lidem radíte, sám to jistě máte), jaký je stav vložil/má a totéž u klietů… Obávám se, že velká sláva to nebude…

        Jinak gastronomické investiční aktivity pana Borkovce bych definoval jako zadní vrátka pro chvíli, až se celý ten spolek, postavený na přebouchávání IŽP, sesype. Zajímavé je, že se nechlubí třeba fondy, jak mu dobře nesou, když je jeho firma prodává…

        Jinak opravdu nevím jestli bych mu měl něco závidět. Stovky tisíc poškozených klientů, jejichž důvěra byla zneužita, to není malé množství. Vězte, že mezi spoustou ovcí se dříve či později najdou ti, kteří (po neúspěšných reklamacích) se půjdou pomstít nejen bílému koni, pardon „poradci“, ale i jemu, který tento spolek založil. Mlýny melou…

        • Jiří napsal:

          Nedávno si mi jeden z manažerů v Partners posteskl, jak je měsíc od měsíce těžší a těžší znáborovat do svého týmu kvalitní a schopné lidi, kteří by nejen produkovali a nosili, ale hlavně zůstali. Dnes, kdy je internet plný příběhů a zkušeností bývalých poradců Partners (www.milionova­praxe.cz nebo http://www.poradci-sobe.cz) s touto firmou je to opravdu těžké. Úbytku a poklesu poradců se tedy nedivím a je zcela přirozený. Přidáme-li k tomu mimořádně špatnou pověst oboru, extrémně vysokou úmrtnost nováčků a výše odměny (pardon, almužny), kterou poradce v MLM dostává (poté, co se provize za jím odvedenou práci rozdělí do pěti struktur nad ním), pak se skutečně není čemu divit. Trefně to napsal pan Kořínek, který k záměru regulace provizí uvádí, že „toto opatření by mohlo být likvidační hlavně pro multi-levely, které jsou nekalými praktikami proslulé a několikrát i inkasovaly od ČNB tučné pokuty.“ (zdroj zde: http://www.opo­jisteni.cz/eko­nomika/dohled-nad-pojistnym-trhem/cnb-chce-rozlozit-odmenu-za-zprostredkovani-zp-do-nekolika-let/). Domnívám se, že panu Borkovcovi je srdečně jedno, kdo o něm co píše, ten pán už je finančně tak za vodou, že může po dobu pěti životů za sebou jen houpat nohama a popíjet bourbon whisky. Smutné je, že zrovna on chce kultivovat trh, on, který vyrostl v OVB a pak si založil stejně fungující MLM firmu, jen s jiným názvem. Pijeme vodu a kážeme víno ?

          • Jan napsal:

            Asi tak. Jen bych rád podotkl, že problém není v systému, ale v produktech a v klamání o výnosech, poplatcích atd.

            Nejsem právník, ale první bod vysvětluje podle mě vše a nerozlišuje, zda se jedná o klienta či zprostředkovatele…

            http://zakony­.centrum.cz/tres­tni-zakonik/cast-2-hlava-5-paragraf-210

            MLM jako kariérní řád je podle mě zcela v pořádku a spravedlivý, pokud distribuuje smysluplný produkt/službu. A hlavně pokud distribuuje produkt, který se nenabízí v jiných sítích, pak má přesun nákladů na reklamu z billboardů na provize smysl. Ne pokud se takto prodávají bankovní/pojistné „produkty“, které po oběhnutí pár bank, navíc dnes už online, sežene každý sám za stejných, ne-li lepších podmínek.

            MLM ve financích může tedy mít podle mě smysl pouze tehdy, když se jím distribuuje produkt, který se nenabízí nikdo jiný a kde se neduplikují náklady za reklamu, pobočky atd. s provizemi obchodníků. Když si nechá zaplatit firma za služby hned, takže klient zná cenu za sjednání, servis atd., a následně existuje systém následných provizí, je poradce motivován jak sjednávat obchody, tak hlavně servisovat klienty a z toho mít následná doporučení. Jakmile se jedná o provizi, o které klient ani neví a která se odvíjí od měsíčních splátek, bude problém a prostor pro vyčuranosti vždy – lhostejno, jestli bude ve firmě úrovní obchodníků/ve­doucích 10 nebo 3.

        • Martin napsal:

          Dobrý den, víte většinou na tyto hloupé příspěvky neraguji, ale ten Váš je opravdu unikát. Mohu se jen zeptat, ve které společnosti a jak dlouho jste pracoval ? Ne nezajímá mě kolik lidí znáte z financí…podle Vás jsou to stejně všechno darebáci, ale opravdu by mě zajímalo ve které společnosti a jak dlouho jste pracoval. Já pracuji 6 let v Partners, nejsem přeběhlíkem a v kariéře se daří i mě i lidem v mém teamu. Děkuji za Vaši odpověď.

          • Jan napsal:

            „Já pracuji 6 let v Partners, nejsem přeběhlíkem a v kariéře se daří i mě i lidem v mém teamu“…hmm, tak teď prosím tu o perníkové chaloupce nebo červené Karkulce.

            • Martin napsal:

              No tak jak jsem čekal :-) odpověď nikde…klasika, inu jak říkal Tomáš Baťa…Nepotřebujeme něco znát a nebo o tom něco vědět, na to abychom to mohli odsuzovat…přeji ti hodně štěstí a snad někdy budeš spokojen a přestaneš jen kritizovat.

              • Jan napsal:

                Pane Martine, i přes záměnu nás dvou Janů bych se chtěl odvolat na moji obsáhlou odpověď, na kterou jste již nereagoval, ač se jinde odpovědi domáháte…

          • Jan napsal:

            Dobrý den Martine, předchozí příspěvek nebyl psán mnou, ač je jako nick uvedeno moje jméno. Jak dlouho a pro koho pracuji není vůbec důležité, moje praxe je cca 3× delší než ta Vaše, což však samozřejmě nic neznamená. Netvrdím, že Vám práce v Partners nemusí jít a že nemáte funkční a po odborné stránce zdatný tým, výjimky lze nalézt všude, velmi vzácně i v MLM. Zde v Brně mám v Partners několik kolegů na manžerských pozicích a vnímám to tak, že je to pro ně spíše trápení. Někteří budují za uplynulých šest nebo sedm let již poněkolikáté svoji skupinu znovu, zcela od podlahy (do doby, kdy se jim opět rozpadne, rozuteče kvůli provizím do poolů nebo to zabalí v oboru úplně). Patříte tedy spíše mezi výjimky. Úmrtnost je vysoká, to si zde nalhávat nemusíme, do toho provize takové jaké jsou, na krku doložka ohledně sankcí za vzdělávání a jiné. Když Vám do toho centála několikrát změní kariérový model a Vy musíte neustále obhajovat prostřednictvím bodových jednotek svoji pozici i provizní ohodnocování, dokážu pochopit, že se člověk jednoho dne sbalí a jde pracovat tam, kde nemusí nic obhajovat, pracuje svým tempem, bez tlaku a sjednávání kvůli obhajobě čehokoliv. Není problém znáborovat a zmotivovat (zblbnout) lidi, zejména ty mladé. Problém je vychovat z nich odborně zdatné poradce, kteří tuto práci dělají na plný úvazek, nezanášejí kvůli nízkým provizím a následným pečovatelským. Dalším problémem je následně si tyto lidi ve firmě udržet, aby produkovali, sjednávali a nosili produkci, tedy živili několikastupňové struktury nad sebou. Pokud Vám všechno toto funguje, máte můj velký obdiv, protože já se spíše setkávám s lidmi, kteří v MLM přemýšlejí, jak odejít bez ztráty kytičky a finančních sankcí a pokud to z nejrůznějších důvodů nejde, tak jak a komu zanášet produkci, aby se o tom nikdo z MLM nedozvěděl. Tyto
            lidi chápu, je lákavé dostávat i jednou či více krát vyšší provize za tutéž práci.

          • Jan napsal:

            Jak vidno, jsme tu dva se stejným nickem. Které píchnutí do vosího hnízda v mém příspěvku označujete, pane Martine, za hloupost?

            S kým spolupracuji, není předmětem této diskuse. Vyjadřuji zde názory a poznatky jako občan, ne jako spolupracovník toho či onoho. Povím Vám to, že nejsem pojišťovák a že ukazuji lidem, jak nekrmit lichváře, prodávající IŽP, paskvily životního cyklu, fondy přes platformy obchodníků a podobné blbosti, vyznačující se skrytými poplatky, smluvními pokutami při předčasném zrušení, danou dobou splácení atd.

            Na Vaši reakci bych jen řekl, že se ozvala potrefená husa a doporučím Vám znovu si přečíst, co jsem psal a pročíst si ty výroční zprávy. Nedělám si sice naděje, že procitnete, ale alespoň jsem Vás navedl na stopu…

            Tak jako „práci“ kasaře při vloupačce já nepovažuji za práci, tak tahání osobních údajů z lidí pod záminkou analýz, pod jako že doporučením analytiků schovaný prodej produktu, kde je momentálně největší kamarádění a největší provize, mlžení o poplatcích, házení klacků pod nohy při rušení smluv atd., to já za práci nepovažuji.

            Jak jsem psal, není to dílo jen Vaší alma mater, stejné produkty prodávají všichni ostatní (a problém není ve věci MLM vs. POOL, ale právě v produktech). Důsledky škod si vyžerou obchoďáci (nikoliv představenstvo, pod smlouvy se nepodepisující) průřezově ve všech těchto firmách. Doporučuji nastudovat si, co znamená pojem bílý kůň. Zejména když si poškození klienti budou stěžovat a reklamační oddělení je odkáže na Váš podpis na smlouvě, na Vaše doporučení na Vaše vyplnění dotazníků atd., vzpomenete si na to.

            Ale co už, když není sto zareagovat stát, o něco později smete tyhle produkty a jejich dealery neviditelná ruka trhu a všem nežádoucí vyšší informovanost lidí, kteří už do těchto „produktů“ nepůjdou. A tak jako skončily neslavné projekty H-System, Skyline International, Edbusy, Vanilla apod., skončí i fenomén „finanční poradenství“. Tím bych dané téma uzavřel, chytrému napověz…

      • Jiří napsal:

        Tak si počkejme na další roky, další struktura odchází – nová firma(další MLM. No někteří už jsou tak nakaženi, že si pořád myslí, že dokážou udělat velké MLM firmy jako Petr Borkovec a další kazatelé, ale to už v dnešní době nikdo nedokáže. Díky bohu. MLM systém se se pomalu propadá, kam se ovšem propadne nikdo netuší.

  8. DarXide napsal:

    Bylo jasné, že to nemůže projít. Ani rozložená výplata v čase ani pětileté ručení za smlouvy. Zaplakal by trh, pojišťovny i samotní poradci. Největší slzy by ronily multilevly, to by byly slzy doslova likvidační. Takže vlk se opět nažral a koza opět zůstala celá, jak typické v naší zemi. Mimochodem, už i ve Švédsku zákonem zakázali vyplácení provizí a přešli na britský a holandský model, tedy na honorářové poradenství. Myslím, že pánové Borkovec (Partners), Stuchlík (Fincentrum), Řezník (OVB) nebo Hrubý (Broker Consulting) mohou být spokojeni, karavana jede dál.

    • PL napsal:

      Souhlasím s Vámi se zavedením placeného poradenství. Nicméně ani to Vám nezaručí kvalitu a dobré úmysly poradců při uzavírání produktů. Než změny či regulace výše provizí, by v prvé řadě mělo být zpřísnění podmínek vstupu do tohoto odvětví a důslednější kontrola.
      Místo toho, aby ČNB řešila výše zmíněné, tak se zaobírá regulací provizí, dalšími nesmyslnými papíry k ŽP, regulací penzijek a podobně.
      Když bude úzká ulička pro toho kdo bude nebo nebude dělat poradce, tak si to uvědomí nejen zprostředkovatelské firmy, ale i samotní klienti, pojišťovny, banky a pod…Až bude kvalitní práce poradce stejně jako daňového, advokáta, lékaře, tak pak mohou zůstat i provize ve vyšších částkách, a napak také tvrdé a rychle uvalené sankce za porušování.

  9. antibouchač napsal:

    Upozornění pro pana redaktora – vláda včera schválila i třicetosmičku.

  10. napsal:

    Vypadá to, že v otázce provizí za ŽP zvítězil zdravý selský rozum. Upřímně si neumím představit, jak by s pětiletým rozložením provize (nebo ručením za provizi po dobu pěti let) mohl dál fungovat náš byznys, a to mám v tuto chvíli na mysli seriózní a slušné poradce. Osm z deseti lidí by se na sjednávání ŽP úplně vykašlalo. Nad hlavou Damoklův meč v podobě NOZ a k tomu všemu ještě postupná výplata v průběhu pěti let nebo ručení po tutéž dobu. Tomu říkám ekonomická sebevražda, zvlášt v případě, kdy se průměrná životnost ŽP pohybuje lehce ke čtyřem letům. Do toho všeho klienty obvolávají právní subjekty s nabídkou revize smluv a při nalezení čehokoliv, na základě čeho lze poradce právně žalovat, nabízejí klientovi tuto službu, mnohdy i s provizí pro něj (cca kolem 15%) z vymoženého odškodného. Rozložení provizí nebo pětileté storno by pojišťovny razantně pocítily na produkci ŽP. Nejvíce by to postihlo zejména menší pojišťovny a ty větší by si jen mnuly spokojeně ruce. Jen blázen by chtěl třetí, čtvrtý nebo pátý rok obdržet výzvu k zaplacení storna smlouvy, třeba když mu ji přebouchne nějaký kolega. Zajímavé by bylo sledovat, jak by si s touto situací poradili MLM kindermanažeři a nově motivačně zblblí a zmanipulovaní MLM nováčci. Ono splácet Lambo nebo A8 s provizí rozloženou do pěti let není totéž jako dostat vše na počátku a pak to po dvou letech přebouchnout a mít zase vývar na další dva roky. Nováčci by to měli nesmírně těžké a vedlo by to k ještě vyšší úmrtnosti nebo naprosto bezhlavému přebouchávání, aby si nováček vydělal a jeho manažer a ředitel nad ním a další ředitel nad nimi měli na svoje Lamba.

    • Tomáš Marný napsal:

      Zajímavé je, jak se vše točí jen kolem životního pojištění, občanský majetek, auta a podnikatelská pojištění nikoho netrápí. Ručit za životku pět let může jen totální blázen a při rozložené výplatě zase dotyčnému klesne příjem o 80%. Řešení vidím jednoznačně v tom, aby ti, co chtějí sjednávat pojištění osob prošli mimořádně přísnou a náročnou certifikací, né tou stávající šaškárnou, kterou za 15 minut udělá na PC i můj desetiletý syn. Celodenní náročná zkouška, nejprve písemná, potom ústní před komisí s prezentací a obhajobou zadaného modelového příkladu k řešení. A klidně ať je úmrtnost při této certifikaci 90%, alespoň zůstanou odborníci a lidé, kteří tento obor dělají srdcem. V produkci ŽP očekávám i nadále klesající trend, už teď mnohé pojišťovny pláčou, co že se to s tím životním pojištěním děje. Škoda, že zákon nezakáže MLM ve finančním zprostředkování a poradenství, myslím si, že právě notoricky známé MLM firmy přivedly náš obor tam, kde dnes je. Bral se a stále se bere kdokoliv, kdo udrží tužku a moč, hlavně že donese jakékoliv bodové jednotky od kohokoliv a za cokoliv, ideálně za spořící IŽP.

      • Pietro napsal:

        Já jsem odešel z Partners a můžu říct, že na všech frontách je mnoho „poradců“, kteří na prvním místě místo odborné rady klientovi a pečlivé přípravy řešení, vidí rychle vydělané dolary. Je to samozřejmě i u pojišťoven, zrovna včera mi klientka vyprávěla o Metlife, jak tam naverbovali jejího příbuzného a ten už všem tlačí, jak jsou jejich produkty (životní) nejlepší na pojištění i investování. Prostě chodí na školení, jezdí na chlastací večírky, ředitelé jim pojištění vysvětlí jako jednoduchý produkt a všelék a že je to bomba (sami ho mají a i do dalšího si ještě začnou investovat, protože má za poslední rok zhodnocení 40%) a mnou si ruce, když potom ti prodejci otravují kdekoho. O MLM se hovoří nejčastěji, ano, spousta skupin by měla radši opustit obor, ale ať laskavě stejný metr (doufám, že bude změna) platí i pro pojišťovny!!!
        A zkoušky ať jsou tvrdší, s tím jednoznačně souhlasím. Všem ať se jasně řekne, že vhodné nastavení ŽP vypadá tak a nepřípustné tak. Pak by se nikdo nemohl vymlouvat a následoval by jasný postih. PROČ SE JASNĚ NEŘEKNE TAKTO ANO A TAKTO UŽ NE :-)?

    • cml11 napsal:

      Ten kdo není ochoten akceptovat dlouhodobě vyplácenou provizi namísto jednorázové, by neměl být vůbec oprávněn sjednávat dlouhodobý produkt. Je to naprosto logická kvalifikační podmínka. Lepší než sebenáročnější certifikační test. Poradenský trh potřebuje zásadně pročistit. Vysoká úmrtnost, nejen nováčků, je tady žádoucí.

      • cml2 napsal:

        Dlouhodobá (rozložená) výplata provize v čase (např. oněch zmíněných 5 let) = konec finančních MLM v Čechách (a na Moravě). Jinak souhlasím, když dramaticky, razantně a citelně ubyde „poradců“, tak jenom dobře pro klienty i obor jako takový.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.