CZK/€ 25.335 -0,12%

CZK/$ 23.337 -0,17%

CZK/£ 29.595 -0,23%

CZK/CHF 26.550 -0,08%

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

27. 11. 2023

0 komentářů

Bez kvalitního vzdělání, a tedy učitelů, není prosperita možná

 

K dnešní stávce ve školách mi dovolte pár poznámek. Lidský kapitál, tedy vzdělání, kompetence, dovednosti a znalosti vysvětlují 25 % dlouhodobého ekonomického růstu. A dalších 45 % inovace, což není nic jiného než schopnost přicházet na nové myšlenky, nápady (to je úzce spojeno se vzdělaností) a schopnost tyto myšlenky přetavit do služby, produktu (podnikavost). Proto na kvalitě učitelů záleží, a to tak, že hodně.

Loading



 

Údaje z 31 vyspělých zemí potvrzují, že chytřejší učitelé produkují lepší výsledky žáků. Zvýšení kognitivních dovedností učitelů o jednu směrodatnou odchylku je spojeno se zvýšením výkonu žáků o 10 až 15 procent směrodatné odchylky. To znamená, že až jedna čtvrtina rozdílů v průměrných výsledcích žáků v jednotlivých zemích by se odstranila, kdyby každá z nich zvýšila kognitivní dovednosti svých učitelů na úroveň učitelů v zemi s nejvyšším hodnocením. Ano na úroveň Finska.

Atraktivní platy učitelů jsou podmínka nutná, ale ne postačující pro zvýšení kvality vzdělání. Pozor proto před plošným zvyšováním platů bez provazby na KPIs kvality. Ano, vyšší platy by mohly k učitelství přilákat více lidí. Ale ne nutně ty nejtalentovanější.

Zvýšení platů by tak nemělo být plošné, ale vyšší platy by měly dostávat ti nejlepší učitelé. Studie potvrzuje, že navázání odměňování pedagogů na hodnocení výkonu a výsledky žáků zvyšuje výsledky testů z matematiky a čtení a přilákalo silnější učitele a ředitele zaměřené na zlepšení situace znevýhodněných žáků. Zvýšila se sice fluktuace, ale ze systému odešli v průměru učitelé s horším hodnocením.

Ředitelé jsou jedním z klíčových článků reformy vzdělávání. Podpora učitele ředitelem při práci s problémovými žáky je hodnocena podobně jako zvýšení mzdy o 17%. Podporující ředitel také výrazně snižuje neochotu učitelů učit ve škole se špatnými výsledky.

A tohle je hrozný výsledek: jen 16 % učitelů v ČR si myslí, že si společnost váží jejich práce. To je smutně málo, když si uvědomíme, jak moc je budoucnost naší země v jejich rukou.

REKLAMA

Autor: David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Zákulisí českých FKI. Co investorům mohou nabídnout?

Investiční nástroje pro kvalifikované investory (FKI) poskytují investorům pestřejší škálu investičních možností a větší flexibilitu než standardní investiční fondy, které jsou dostupné veřejnosti. Tím, že mohou diverzifikovat své portfolio do různých aktiv s nízkou korelací s tradičními akciovými a dluhopisovými fondy, představují FKI lákavou alternativu. Je však […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

27. 02. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *