CZK/€ 25.200 +0,18%

CZK/$ 23.143 +0,22%

CZK/£ 29.467 +0,04%

CZK/CHF 26.168 -0,02%

Text: Ondřej Záruba

16. 02. 2010

3 komentáře

Analýza automobilového průmyslu: Obecně na téma automobilového průmyslu

 


 

Původ automobilů

Počátky automobilového průmyslu bychom mohli nalézt již v roce 1672 v Číně, kde jeden jezuitský mnich sestrojil první, ještě parou poháněné, vozidlo pro potěšení čínského císaře. Za vynálezce automobilu však obvykle považujeme skupinu německých inženýrů. Mezi nimi byli i Gottlieb Daimler, Karl Benz a Wilhelm Maybach, kteří jsou nositeli jmen slavných automobilových podniků konsolidovaných pod automobilkou Daimler. Jejich patent na zážehový motor v roce 1885 znamenal přelom v průmyslové výrobě.  První sériově vyráběné vozidlo však vyjelo na silnice až roku 1888. Název tohoto vozu bylo prosté „Motorwagen“ (pozn. aut. = německy motorový vůz). V ten moment se začala psát skutečná automobilová historie.

Dopad vzniku automobilů pro společnost

Automobilový průmysl byl jedním z hlavních tahounů technologického pokroku v průmyslu ve dvacátém století. Snad jediné průmyslové odvětví, které by se v tomto směru s automobilovým průmyslem mohlo měřit, je letectví. Jistě není náhodou, že to byla právě doprava, která v průmyslu dvacátého století hrála tak významnou roli. Lidé si totiž uvědomili, že svět není tak veliký. Zatímco letectví sblížilo kontinenty, tak automobily se postaraly o zkrácení hranice mezi městy. Jistě to byl právě rozvoj dopravních prostředků, který umožnil první významné mísení kultur, jež se stalo prvním významným krokem k dnešní globalizaci.

Není tajemstvím, že automobily se staly možná největším impulzem pro přesun komodit ve světě. Za prvé to byl zážehový motor, který jezdil na benzín. A protože benzín je destilátem ropy, tak automobily způsobily hlad po této komoditě, tak jak ho registrujeme dnes. Za druhé je známo, že, až na experimentální výjimky, se automobily vyrábějí z kovových sliti, tudíž přispěly významně k poptávce po průmyslových kovech. Automobilový průmysl však výrazně ovlivnil další obory. Těžko bychom měli mosty, tunely, silnice, kdyby po nich nejezdily auta. Sotva by se ekonomika ve dvacátém století rozvíjela takovým tempem, pokud bychom neměli automobily. Efektivní a rychlé přesouvání lidí omezilo náklady a zvýšilo obrátkovost veškeré produkce. A jak lidstvo bylo schopno vyrobit větší a rychlejší vozidlo na čtyřech či více kolech se zážehovým motorem, tak se cesta k zákazníkovi stávala čím dál kratší.

Graf č.1 Vývoj počtu automobilů ve světě

V jistém momentě se hlad po velikosti, následně pak, i po rychlosti automobilů zpomalil a objevily se další požadavky trhu. Spolehlivost, hospodárnost, zvýšená schopnost překonávat těžký terén. Současné výzvy jsou především bezpečnost a ekologická šetrnost. Automobilový průmysl však není pouze pozitivní činitel světového dění. Jistě mu vděčíme i za spoustu věcí, bez kterých bychom se rádi obešli. Stal se technologickým podkladovým aktivem pro zbrojní průmysl. Výše zmíněná podpora poptávky automobilů po nerostných surovinách přispěla k nejednomu válečnému konfliktu. Jak známo, přestože pro války bývají často pestré záminky, tak ve většině případů se válčí hlavně o nerostné bohatství.

REKLAMA

Role automobilismu v lidské společnosti

V tomto smyslu budiž tedy automobil považován za symbol materialistické společnosti v dobrém i zlém. Ovšem je dnešní společnost v  „automobilovém“ smyslu materialistická? Myslím, že ne. Největší sláva automobilového světa skončila s nástupcem nového dynamického odvětví světové ekonomiky. Toto odvětví je informační technologie. Bez té už se dnes neobejde ani ten automobilový průmysl, ostatně jako vše na tomto světě.

Energetická závislost

Někteří lidé s nadsázkou říkají, že v automobilovém průmyslu toho nebylo příliš mnoho vynalezeno od dob Karla Benze. Protože auta jezdí stále na nějaký destilát ropy a mají čtyři kola a jsou vyrobena ze železa či hliníku. Svým způsobem mají pravdu, protože faktem je, že přetrvávající energetická závislost pohonu na ropě způsobuje, že jsme se příliš v pokroku neposunuli. Moderní motory sice mají lepší hospodárnost než ty staré, ale celý tento efekt energetické úspory je mnohonásobně překonán počtem produkovaných automobilů.

Graf č.2 Cena ropy

Je nutné si přiznat, že moderní doba sice klade požadavek na alternativní zdroje pohonu aut, ale doposud k takovému pokroku, jaký ve své době znamenal benzův motor, nedošlo. Přes podivuhodné experimenty se solárním pohonem nebo úspěšnějšími vodíkovým pohonem či elektromobily, se zdá, že lidstvo doposud nedostalo tak výrazný impulz k  energetické přestavbě dopravy, aby do této oblasti nateklo to správné množství finančních investic. Kdekdo jistě čekal, že těmito impulsy mohly být ropné šoky v 70. letech 20. století, ale ukázalo se, že to dostatečný „šok“ nebyl.

REKLAMA

Ekologický dopad

Automobily jsou také jedním z nejhorších ničitelů životního prostředí na světě. Prakticky každá ekonomicky či sociálně významná aglomerace na světě má problémy se znečištěním ovzduší kvůli automobilům. Automobily se na něm podílejí produkcí tzv. výfukových plynů, kde dominují především oxidy uhlíku. Tyto sloučeniny pak způsobují zdraví škodlivý smog a také přispívají ke  skleníkovému efektu, který omezuje schopnost odrážet se slunečních paprsků od zemského povrchu. Tato vlastnost by podle mnohých biologů a meteorologů může vést ke globálnímu oteplování naší planety.

Graf č.3 Graf struktury ekologického znečištění (Auta – Transportation-Road)

Ekonomický význam

A protože tato práce by měla být především o ekonomickém pohledu na automobilový průmysl, tak si položme otázku, jaká je role automobilového průmyslu v současném světě. Vyjděme z dat amerického průzkumu Fortune 500, který řadí světové společnosti podle obratu, jaký v daném roce vygenerovaly. Tuto soutěž celkem 37x  od roku 1954 do současnosti vyhrál výrobce automobilů General Motors. Naposledy však před devíti lety a od té doby v této prestižní soutěži žádná automobilka nezvítězila. Zatím poslední vyhlášené výsledky Fortune 500 z roku 2008 mají v první desítce umístění automobilky dvě na 4. a 9. místě. Dá se však očekávat, že ve vyhlášení výsledků pro rok 2009 nebude ani jedna. ¨

Na význam automobilového průmyslu se můžeme podívat také skrze výzkum společnosti Forbes, který se jmenuje Global 2000. Ten sleduje 2000 největších veřejně obchodovatelných společností světa a sleduje u nich 4 faktory. Jsou jimi obrat, zisk, bilanční suma a tržní hodnota společnosti. Každému z těchto faktorů dává stejnou váhu a seřazuje podle toho žebříček největších „public“ společností světa. Tento žebříček je každoročně zveřejňován zhruba v polovině kalendářního roku , kdy je ukončena výsledková sezona (v Asii je časté , že účetní rok končí 31.3.) . Zatím poslední ucelený přehled vycházející s uzavřených dat z konce účetního roku 2008 vidí nejlépe japonský automobilový koncern Toyota na 3. místě celkového pořadí. Nutno však uznat, že umístění této firmy v top 10 je dáno výjimečně dobrým hospodářským výsledkem v roce 2007, který byl pro Toyotu výhodně použit místo výsledku 2008 hodícího se dle časové souslednosti lépe. Jak tržbami, bilanční sumou i tržním oceněním zaostává za mnoha společnostmi, které se umístily na horším pořadí.

Loading

Vstoupit do diskuze 3 komentáře

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Jan Traxler

    16 února, 2010

    Pekny uvod. Tesim se na pokracovani. 😉

    Odpovědět

  • Pro zajímavost.

    16 února, 2010

    „Dieslová auta starší r.v.2006 nesmějí do center německých měst, zatímco auta na benzín dostanou zelenou známku již od r.v.1993 !!! Tím je jasně řečeno jak škodlivé jsou dieselové automobily.“
    http://www.antidiesel.eu
    Docela zajímavé. Evropské automobilky stojí na produkci nafťáků.

    Odpovědět

  • Zdeněk

    3 března, 2010

    Naprosto souhlasím.Ve vyspělých státech vědí,že dieselové auta škodí.
    Montáží DPF do dieselů se už spotřeba benzínového auta s rakoviňákem vyrovná.Nevidím tedy žádný logický důvod,proč jezdit smradlavým autem s nekultivovaným chodem v kterém si cestou do práce nezatopím…snad jen,že je to moderní…v evropě.

    Odpovědět