24. 09. 2025
Lepší podnikatelská nálada před volbami
Září přineslo mírné zlepšení podnikatelské i spotřebitelské nálady v ČR. Ve službách, ve kterém díky silné poptávce panuje velmi silný optimismus, se sice trochu nálada korigovala, avšak v průmyslu a ve stavebnictví se mírně zlepšila. V obou těchto odvětvích totiž panuje přesvědčení, že příští tři měsíce pro ně budou mnohem příznivější. A podobně to vlastně vidí i obchod.
![]()
Co je za přesvědčením, že se situace brzy výrazně zlepší je otázkou, protože s výrazným zvýšením domácí a zahraniční poptávky firmy vlastně nepočítají. A podobně je na tom i stavebnictví, takže firmy čekají růst produkce, a přitom příliš nevěří ve zvýšení poptávky. Trochu paradoxní situace.
Zlepšení nálady u spotřebitelů jde na vrub pozitivnějšímu hodnocení vlastní finanční situace domácností, a to jak současné, tak očekávané. Je vidět, že obavy z inflace i nezaměstnanosti trochu opadají a spotřebitelé hledí do budoucna o něco optimističtěji. Na to, aby se pustili do velkých nákupů to ovšem zdaleka nestačí.
Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS
![]()


