Češi v lednu utráceli více, než se čekalo, a na maloobchodních prodejích to bylo znát. V nákupních košících bychom našli o 4,8 % více potravin než před rokem, k čemuž dopomohl jistě i více než půl procentní meziroční pokles cen a také rozložení svátků. Navíc, nikdy v historii se v lednu neprodalo tolik jídla a pití jako letos. To samé lze říci i o prodejích nepotravinářského sortimentu, který taktéž zlevnil, ne ale tolik, jako v předchozích měsících.
Češi měli opět největší zájem o telefony a počítače nakupované on-line a také o výrobky určené pro domácnost (nábytek, elektronika, stavební materiál atp.). Fronty se podle očekávání tvořily i u čerpacích stanic, které poskytly o 6,7 % více paliva než před rokem za cenu o bezmála 15 % nižší. Naopak se tolik nedařilo galanterii, kdy prodej oblečení a obuvi pravděpodobně i v důsledku slabší poptávky ze strany ruských spotřebitelů v porovnání s minulým rokem klesl o 3,8 %. Suma sumárum obchodníci zvedli prodejní laťku o 5,8 % nad loňskou úroveň.
A jak na tom byla v lednu auta? Pokud bychom k samotnému maloobchodnímu prodeji přičetli jejich bezmála 9 % meziroční nárůst, tak by lednový výsledek nebyl 5,5 %, ale 6,4 %. To je velmi optimistické číslo. Ačkoliv nečekáme, že loňský 12% meziroční nárůst prodejů motorových vozidel se letos bude opakovat, i únor bude pravděpodobně velmi silný. Ukazují to registrace nových vozidel. Samostatný maloobchod by mohl ovšem letos loňské tempo růstu (2,8 %) překonat.
Průmyslníci v lednu zaznamenali pouze 1,1 % meziroční přírůstek nových zakázek, zájem z tuzemska se ale zvýšil o 4 %. To dokresluje maloobchodní statistiky a ukazuje sílu domácí poptávky. Naopak našim sousedům se nedaří a podle poklesu továrních objednávek se nebude dařit vstřebávat domácí zboží ani v následujících měsících.
Průmysl stále spoléhá na své automobilky, kde produkce vzrostla v porovnání s loňskem o 7,4 % a pomohla k celkovému 2,9 % růstu průmyslu téměř polovinou. Kromě výroby automobilů se dařilo také produkci elektrických zařízení. Poraženými byli například zpracovatelé dřeva a těžaři.
REKLAMA
Komentář Filipa Fyrbacha, makroekonomického analytika GE Money Bank