CZK/€ 25.025 -0,26%

CZK/$ 23.283 -0,71%

CZK/£ 29.238 -0,34%

CZK/CHF 25.669 -0,18%

17. 06. 2020

0 komentářů

Automobilový průmysl na dně

 

V březnu o více než polovinu, v dubnu o tři čtvrtiny a v květnu znovu o polovinu propadl trh s novými osobními automobily v EU. Alespoň tak vyznívají výsledky registrací nových vozů, které dnes zveřejnila belgická ACEA. Za prvních pět měsíců letošního roku se tak trh měřený počtem registrací smrsknul o téměř 42 %, respektive o 2,3 milionů vozů. Důvody netřeba dalece hledat, je to koronavirus a vše s ním spojené, co se dá označit jako nabídkový šok. Tedy v první chvíli rozpad dodavatelských řetězců, který znesnadnil zásobování výroby, následně pak uzavření autosalónů a dobrovolné odstávky výroby evropských automobilek. Z tohoto pohledu je třeba čísla vnímat a zbytečně (alespoň prozatím) nepřeceňovat. To podstatné z nich totiž hned tak nevyčteme.

Loading



 

O úspěšném restartu odvětví totiž spíše než samotné obnovení výroby rozhodne zákazník, zejména ten z EU, který nakupuje většinu evropské produkce. Tamní spotřebitel ovšem v posledních měsících řešil jiné problémy, než výběr vhodného nového vozu, takže nezbývá než sledovat sílu, s jakou se po uvolnění restrikcí budou zákazníci vracet do autosalónů. V první fázi „normalizace“ sice nejspíš uvidíme realizaci odložených nákupů, avšak z průzkumů mezi spotřebiteli už jasně vyznívá, že zájem pořídit si nový vůz v následujících dvanácti měsících značně opadl. Spásu nemusí přinést ani doposud silnější firemní poptávka, neboť škrty investic v časech recese dopadají právě na nákupy dopravních prostředků. A s ohledem na vyexpandované nákupy v posledních letech prostor pro omezování rozhodně existuje. Zapomenout však nelze ani na třetinu výroby celého odvětví, které míří za hranice EU, tedy především do USA, Číny a Japonska, kde se rozhodně o plošném zvýšení zájmu o auta hovořit rovněž nedá.

Automobilový průmysl tak čeká další těžké, tentokrát post-koronové období, kdy bude o to více podstatné sledovat vývoj nových objednávek nebo zaměstnanosti v tomto pro střed Evropy zásadním odvětví, ve kterém se vlastně i rozhoduje o rychlosti návratu konjunktury. Prozatím sice máme v rukou pouze měkká data za květen, kdy většina výrobců obnovila výrobu, avšak i ta vyznívají z pohledu nových zakázek málo nadějně, řekneme-li to eufemisticky.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Amundi: Scénáře a prognózy výnosů aktiv pro příští desetiletí

V příštích deseti letech by mohlo dojít k vyššímu růstu a nižší inflaci v porovnání s dlouhodobými prognózami Amundi z roku 2023, a to díky zvýšené produktivitě v důsledku implementace umělé inteligence. Zpoždění přijímaných kroků v oblasti klimatu naopak zvýší rizika a povede k vyšším ekonomickým nákladům v […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

03. 05. 2024

Komentář: Evropu ESG oslabuje, těží z toho americké akcie i banky

Evropské akcie se letos ocitly v historicky rekordní slevě vůči těm americkým. Vyplývá to ze srovnání poměrového ukazatele vyhlížené tržní ceny akcie a čistého zisku na akcii na horizontu dalších dvanácti měsíců. V potaz jsou přitom vzaty všechny klíčové akciové tituly jak ve Spojených státech, tak v Evropě.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

29. 04. 2024

Rozdělený dluhopisový trh

Akcie a dluhopisy vykázaly v roce 2022 po delší době shodný vývoj, když společně zaznamenaly výraznější propady. Stejný směr nalezly obě třídy aktiv i v roce 2023, ale tentokrát udělaly investorům radost a shodně přinesly výrazné kladné zhodnocení. Co se týká letošního vývoje, dostál vzájemný vztah mezi akciemi a […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *