Pondělí 26. července. Svátek má Anna.

Automobilový průmysl na dně

Vývoj ekonomiky 17.06.2020 | 15:02 0 Komentářů

V březnu o více než polovinu, v dubnu o tři čtvrtiny a v květnu znovu o polovinu propadl trh s novými osobními automobily v EU. Alespoň tak vyznívají výsledky registrací nových vozů, které dnes zveřejnila belgická ACEA. Za prvních pět měsíců letošního roku se tak trh měřený počtem registrací smrsknul o téměř 42 %, respektive o 2,3 milionů vozů. Důvody netřeba dalece hledat, je to koronavirus a vše s ním spojené, co se dá označit jako nabídkový šok. Tedy v první chvíli rozpad dodavatelských řetězců, který znesnadnil zásobování výroby, následně pak uzavření autosalónů a dobrovolné odstávky výroby evropských automobilek. Z tohoto pohledu je třeba čísla vnímat a zbytečně (alespoň prozatím) nepřeceňovat. To podstatné z nich totiž hned tak nevyčteme.

O úspěšném restartu odvětví totiž spíše než samotné obnovení výroby rozhodne zákazník, zejména ten z EU, který nakupuje většinu evropské produkce. Tamní spotřebitel ovšem v posledních měsících řešil jiné problémy, než výběr vhodného nového vozu, takže nezbývá než sledovat sílu, s jakou se po uvolnění restrikcí budou zákazníci vracet do autosalónů. V první fázi „normalizace“ sice nejspíš uvidíme realizaci odložených nákupů, avšak z průzkumů mezi spotřebiteli už jasně vyznívá, že zájem pořídit si nový vůz v následujících dvanácti měsících značně opadl. Spásu nemusí přinést ani doposud silnější firemní poptávka, neboť škrty investic v časech recese dopadají právě na nákupy dopravních prostředků. A s ohledem na vyexpandované nákupy v posledních letech prostor pro omezování rozhodně existuje. Zapomenout však nelze ani na třetinu výroby celého odvětví, které míří za hranice EU, tedy především do USA, Číny a Japonska, kde se rozhodně o plošném zvýšení zájmu o auta hovořit rovněž nedá.

Automobilový průmysl tak čeká další těžké, tentokrát post-koronové období, kdy bude o to více podstatné sledovat vývoj nových objednávek nebo zaměstnanosti v tomto pro střed Evropy zásadním odvětví, ve kterém se vlastně i rozhoduje o rychlosti návratu konjunktury. Prozatím sice máme v rukou pouze měkká data za květen, kdy většina výrobců obnovila výrobu, avšak i ta vyznívají z pohledu nových zakázek málo nadějně, řekneme-li to eufemisticky.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.