CZK/€ 25.025 -0,26%

CZK/$ 23.283 -0,71%

CZK/£ 29.238 -0,34%

CZK/CHF 25.669 -0,18%

18. 02. 2020

0 komentářů

Subjekty:

Více než ¾ Čechů mají zkušenost s poruchami těsně po záruční době. Nejistotě, jak dlouho věci vydrží, se lze vzepřít

 

Praha, 18. února 2020 – Více než 75 % lidí se setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty, říká průzkum Opravme Česko. Při nákupu spotřebního zboží, zejména domácích spotřebičů a spotřební elektroniky, si nelze být jist, jak dlouho vydrží. V této souvislosti se dlouhodobě mluví o takzvaných „kazítkách“.

Loading



 

„Kazítko“ – možná existuje, možná je to jenom mýtus. „Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl,“ říká Radek Hacaperka, šéf Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů. Každopádně se jedná o „terminus technicus“ pro výrobek spotřebního zboží funkčně velmi důležité součástky, která má výrobcem plánovanou životnost a přestane fungovat většinou krátce po uplynutí záruční doby výrobku. Spotřebič je pak nepoužitelný a jeho oprava komplikovaná a drahá. Mezi časté formy kazítek patří umělohmotné součástky, které by měly být kovové. Ne každý tomu však věří.

Na druhé straně Jan Charvát se svými projekty opravarna.cz a Opravme Česko, které se zaměřují na opravy starších věcí, v průzkumu zjistil, že více než ¾ Čechů mají s poruchou krátce po zákonem stanovené záruční době osobní zkušenost. „Podporujeme tlak zdola a snažíme se lidi vzdělávat, aby věděli, co kupují. Pracujeme ale i s prodejci a legislativními subjekty,“ shrnuje Charvát.

Každopádně se proti takovémuto riziku lze pojistit. Nejvhodnějším typem pojištění je v tomto případě Pojištění prodloužené záruky, které se nejčastěji vyplatí u výrobků s vyšší pořizovací cenou. „Z domácích spotřebičů jsou vhodným příkladem pro pojištění pračky či sušičky a myčky nádobí. To jsou totiž spotřebiče, u kterých dochází, dle informací naší pojišťovny a prodejců, k těmto problémům nejčastěji,“ říká Viktor Houška z BNP Paribas Cardif Pojišťovny.

Ve Francii mají již k této problematice několik let hotovou legislativu. Zákon hovoří o zakázaném „souhrnu technik, s jejichž pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby zákazníky přiměl k častější obměně“. Pak lze takovéto praktiky postihovat podobně jako jiné podvody.

REKLAMA

 

 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Rozhovor: Pojišťovna má vyřešit problém, ne jen zaplatit škodu

Skutečnou hrozbou pro pojišťovny nejsou klimatické změny ani technologické firmy, které by si rády ukrojily díl trhu, ale to, jak rychle se dokáží pojišťovny přizpůsobit změnám a nepodcenit žádný aspekt, který na ně může dopadnout. V rozhovoru to uvedl prezident České asociace pojišťoven Martin Diviš.

Text: Redakce

24. 04. 2024

Kalkulačka pro výpočet orientační pojistné hodnoty – snížení rizika podpojištění

V roce 2023 Česká asociace pojišťoven (ČAP) představila nový standard pro výpočet pojistné hodnoty nemovitostí, zaměřený především na rodinné domy. Cílem tohoto standardu je minimalizovat riziko podpojištění. V rámci tohoto úsilí byla vytvořena kalkulačka pro orientační hodnotu pojistného, dostupná na webových stránkách ČAP. Tato kalkulačka umožňuje zadat […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

27. 03. 2024

Jaké sankce hrozí při nedodržení povinností v rámci daňového přiznání?

Stále platí, že nejvíc lidí podává přiznání k dani z příjmu fyzických osob až poslední týden v březnu. Proto Finanční správa od pondělí 25. března do úterý 2. dubna letos prodlužuje úřední hodiny podatelen všech finančních úřadů. Finanční úřady budou otevřené od 8 do 17 hodin. Neplatí to však pro […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *