Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Lukáš Štork aneb Cesta k pokutě 6 mil. Kč

Lukáš Štork aneb Cesta k pokutě 6 mil. Kč

Lukáš Štork patří mezi nejúspěšnější finanční zprostředkovatele. Vysloužil si několik ocenění OVB Allfinanz za nejlepší evropský prodej, vyloučení z profesní asociace AFIZ a nyní i pokutu 6 mil. Kč od České národní banky. Jak vedla cesta Lukáše Štorka k rekordní pokutě?

Vyloučení Lukáše Štorka z AFIZu

Cesta Lukáše Štorka, dříve pracujícího pod hlavičkou OVB Allfinanz, dnes ve společnosti Broker Consulting, k rekordní pokutě od České národní banky vedla poměrně přímou cestou. Již v roce 2008 byl jako individuální člen vyloučen z profesní asociace AFIZ. Důvodem bylo dle vyjádření asociace hrubé porušení Etického kodexu, „neboť spotřebiteli neposkytl své služby kvalifikovaně, spravedlivě, čestně, poctivě, profesionálně a v souladu s nejlepšími zájmy spotřebitele“.

Podnět k prošetření Lukáše Štorka podal jeho bývalý klient na popud svého nového finančního poradce ze společnosti Partners. Tehdejší ředitel pro rozvoj a péči o klienty společnosti Partners Tomáš Prouza rozhodnutí o vyloučení Lukáše Štorka uvítal:

„Jsme velmi rádi, že se Etický výbor AFIZu dokázal zastat zájmu poškozených klientů. Právě tlak samoregulačních organizací může nejlépe přispět ke zvýšení kvality a k profesionalizaci oboru finančního poradenství. Etický výbor AFIZ také svým rozhodnutím vyslal jasný signál, že doba zlatokopů, kteří se snaží vydělávat na úkor svých klientů, pomalu končí.“ 

Zda podání bylo motivované konkurenčním bojem tehdy rozjitřeným mezi oběma společnostmi, lze zpětně těžko posoudit. Změny portfolia klienta ovšem posoudit lze:

„Jmenovaný člen AFIZ:

  1. Navštívil klienta, který měl již sestaveno vyhovující portfolio finančních produktů, sestávající z investičního životního pojištění  (IŽP) s možností uplatňování daňových úlev a s přiměřenou pojistnou ochranou, pravidelné investice do podílových fondů s již předplaceným vstupním poplatkem a jednorázové investice do portfolia podílových fondů. 

 2.   Portfolio klienta přepracoval tak, že

a. Zrušil pravidelné investování do podílových fondů s již předplaceným vstupním poplatkem na celé období investice (13 let)

b. Přeinvestoval jednorázovou investici do rizikovějšího portfolia, aniž ověřil investiční profil klienta pomocí  investičního dotazníku a aniž klienta na zvýšené riziko upozornil. 

c. Doplnil další tři investiční životní pojištění s celkovou roční platbou 167 500 Kč, vše formou běžně placeného pojistného, přičemž pouze u jednoho navrhl zvýšení pojistné ochrany, ale jen pro případ úrazu. Zbylá dvě IŽP navrhl s minimální možnou pojistnou ochranou a s dobou trvání do 75 let věku klienta.“

Zdroj: Tisková zpráva AFIZ k vyloučení Lukáše Štorka ze dne 18. 2. 2008

AFIZ navíc upozornil, že se jednalo již o třetí důvodnou stížnost tří různých klientů, za které také uvalil na Lukáše Štorka sankce, jejichž obsah ale nezveřejnil. „Předchozí opatření zjevně neměla výchovný účinek,“ konstatuje pouze.

Sankce na celou OVB Allfinanz

Zda za pozastavením členství v AFIZ celé společnosti OVB Allfinanz jen o pár měsíců později stojí opět Lukáš Štork, lze pouze spekulovat. Důvodem byla neexistence kontrolních mechanizmů.

„Jedná se zejména o případy vícenásobného uzavírání investičních životních pojistek s minimálními pojistnými ochranami u téhož klienta nebo o IŽP s nedůvodně vysokými platbami běžného pojistného, navíc mnohdy v situaci, kdy platby nakonec překračují reálné možnosti daného klienta,“ uvádí tisková zpráva AFIZ k pozastavení členství OVB Allfinanz ze dne 17. 10. 2008.

OVB dostalo nařízeno kontrolní systém zavést. Společnost ale zvolila jinou, překvapivou alternativu – AFIZ i se svou dceřinou společností EFCON Consulting opustila. „Pozastavení našeho členství přišlo jako na zavolanou,“ uvedl tehdy Pavel Uzel, předseda představena a generální ředitel OVB Allfinanz, a dodal: „Přínos asociace pro naše podnikání již delší dobu neodpovídal námi každoročně vkládaným prostředkům v řádu několika milionů korun. Teď je raději investujeme do dalšího zkvalitňování přípravy našich spolupracovníků.“

Nad rozhodnutím OVB nezbylo představitelům AFIZ než vyjádřit politování.

Létající trestní oznámení

V období mezi vyloučením Lukáše Štorka z AFIZu a sankcí a následným odchodem OVB Allfinanz situace na půdě asociace nepochybně jiskřila. Tomáš Prouza z Partners, společnosti vzniklé odchodem významné struktury OVB v roce 2007, se nebál záležitost otevřeně komentovat. „Klienti byli poškozováni s vědomím, a skoro bych řekl na přímý pokyn centrály OVB,“ uvedl v rozhovoru pro Investujeme.cz.

Za své výroky si Tomáš Prouza i Partners vysloužily trestní oznámení. Prouza řekl pravdu, která se panu Uzlovi nehodí. Stejně jako se Partners nehodí OVB, protože se snaží fungovat slušně, protože dokáží klientům nabídnout výhodnější a levnější produkty a přitom své poradce dobře zaplatit. Jsme nepohodlní a kazíme zaběhaný byznys model,“ uvedl Tomáš Prouza v rozhovoru k trestnímu oznámení.

Mezi tím někteří poradci Partners žalovali svého bývalého chlebodárce OVB Allfinanz za zadržování provizí. (O rok později již v prvních sporech OVB musela provize vyplatit.)

Lukáš Štork a Česká národní banka

Lukáš Štork se stal předmětem jednání v České národní bance opakovaně a byl tématem dohledu nad finančními zprostředkovateli. První výsledky a sankce proti Lukáši Štorkovi ze strany ČNB přišly v dubnu 2010. Lukáš Štork se měl vzdát praktik vedoucích k poškozování klientů – a České národní bankce pravidelně předkládat jejich seznam.

"Počínaje II. čtvrtletím roku 2010 a II. čtvrtletím roku 2011 konče předkládat České národní bance vždy do 15 dnů po uplynutí příslušného kalendářního čtvrtletí v písemné podobě seznam osob, kterým zprostředkoval smlouvuo životním pojištění, a to minimálně v rozsahu následujících údajů:

(i) jméno, příjmení a adresa trvalého bydliště pojištěného

(ii) jména pojistitelů, se kterými byly předmětné pojistné smlouvy uzavřeny

(iii) čísla pojistných smluv nebo návrhů pojistných smluv a název příslušného pojistného produktu dle interní terminologie pojistitele

(iv) sdělení, zda pojištěný měl k datu uzavření příslušné pojistné smlouvy prostřednictvím účastníka řízení uzavřenou i jinou smlouvu/jiné smlouvy životního pojištění (bez ohledu na skutečnosti, zda se účastník řízení na jejím/jejich zprostředkování podílel)."

Zdroj: Rozhodnutí ČNB č. Sp/2008/56/573 ze dne 1. 4. 2010

Lukáš Štork podle nejnovějšího rozhodnutí ČNB o udělení sankce ve výši 6 mil. Kč žádné z nápravných opatření neplnil:

"(i) zprostředkoval pojistné smlouvy investičního životního pojištění klientům, pro které byly takové smlouvy s ohledem na jejich požadavky a potřeby nevhodné,  

(ii) neinformoval klienty při zprostředkování pojistných smluv investičního životního pojištění o poplatkové struktuře investičního životního pojištění, zejména o způsobu a výši stanovení počátečních poplatků, které klient hradí, 

(iii) při zprostředkovávání pojistných smluv investičního životního pojištění nedostatečně zaznamenával konkrétní požadavky a potřeby klientů, na jejichž analýze založil své doporučení uzavřít konkrétní smlouvu o životním pojištění a dále konkrétní ekonomické důvody, na základě kterých založil své doporučení zprostředkovat klientům uzavření konkrétní smlouvy o životním pojištění,  

(iv) nepředkládal České národní bance v lhůtách stanovených v rozhodnutí České národní banky č.j. 2010/2998/570 seznam všech osob, kterým zprostředkoval smlouvu o životním pojištění."

Zdroj: Rozhodnutí České národní banky č.j. 2013/5704/570 ze dne 16. května 2013 ve znění rozhodnutí bankovní rady České národní banky o rozkladu č.j. 2013/3449/110 ze dne 5. září 2013, sp.zn. Sp/2011/172/573
    

Výměna dresu aneb Přestup „za všechny prachy“

Lukáš Štork v závěru minulého roku opustil OVB Allfinanz a přešel do Broker Consulting. „Lukáš Štork inicioval jednání s jedním z našich ředitelství a po osobních jednáních se do něj začlenil. Lukáš Štork je nejvýkonnějším poradcem v České republice, ale platí pro něj stejná pravidla a nároky na kvalitu služeb, jako u všech našich konzultantů či nováčků,“ uvedl tehdy pro Investujeme.cz Jan Lener, ředitel komunikace a PR Broker Consulting.

Z dnešního pohledu se odchod Lukáše Štorka z OVB zdá být pro společnost přínosný. „Z pohledu OVB se jedná o individuální pochybení jednotlivce. OVB se v roce 2012 dohodlo s Lukášem Štorkem na ukončení spolupráce. Ten následně zahájil jako podřízený pojišťovací zprostředkovatel spolupráci se společností Broker Consulting,“ uvádí v aktuálním vyjádření ke kauze Lukáše Štorka OVB Allfinanz.

Co na pokutu říká Lukáš Štork

Lukáš Štork se k pokutě obdržené od České národní banky nechtěl vyjadřovat a odkázal nás na ředitele komunikace a PR Broker Consulting Jana Lenera. Ani ten bohužel nechtěl být sdílnější s pochybným odůvodněním, že nechce poskytovat vyjádření PR oddělení Fincentra. V rozhovoru na serveru Poradci-sobe.cz ovšem uvedl, že se pokuta dala očekávat.

„Že Lukáš Štork pravděpodobně dostane pokutu za své historické prohřešky, trh očekával už pár let. Výši určila ČNB před několika měsíci a v kuloárech tato informace proběhla již začátkem prázdnin,“ uvádí Jan Lener v rozhovoru. Přitom o vedení kárného řízení společnost Broker Consulting věděla již v době, kdy o příchodu Lukáše Štorka jednala.

Anketa

Poškozoval Lukáš Štork klienty?

Ano. (922)
 
Ne. (22)
 
Nevím. (37)
 Celkem hlasovalo 981 čtenářů

Lukáš Štork aneb Cesta k pokutě 6 mil. Kč >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

hypostroj

Články z Finanční poradenství

Petr Zámečník | 20.07.2016 00:00 ZPP Advisory aneb Pavel Kočalka opět na scéně

Tématem poslední doby je poškozování klientů přetáčením smluv životního pojištění. Není divu, že se toho chytli i podnikavci, kteří na „obraně klientů před zlými pojišťovnami a zprostředkovateli“ chtějí vydělat. Jedním z nich je i Pavel Kočalka, proslulý již od kauzy Capital Partners. (Aktualizováno 27. 7. 2016 v 17. hod. o vyjádření ZPP Advisory) Celá zpráva »

Komentářů: 6 / 6 Poslední komentář: 27.07.2016 17:09

Petr Zámečník | 08.07.2016 00:00 Rozhodnuto: Pětileté storno provizí míří do senátu

Poslanci minulý pátek odhlasovali „kompromisní“ návrh regulace provizí životního pojištění bez pozměňovacího návrhu a pětileté storno odeslali senátorům. Jak probíhala debata a hlasování? A kdy může být rozhodnuto? Celá zpráva »

Komentářů: 43 / 43 Poslední komentář: 27.07.2016 19:25

Jana Zámečníková | 01.07.2016 00:00 Kapesné pomáhá s finanční výchovou dětí

Odměnu za vysvědčení dostane většina českých dětí. Často však odměny k lepším výsledkům nemotivují a děti navíc utratí vše, co dostanou za jediný den. Kdy je nejlepší začít s finanční výchovou dětí? Kdo může za špatné finanční návyky v dospělosti? Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 06.07.2016 00:03

Michal Bureš | 27.06.2016 00:00 Certifikace €FA pro finanční poradce? Rozhodně ano

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá zpráva »

Komentářů: 20 / 20 Poslední komentář: 30.06.2016 09:22

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

29.07.2016 11:49 Najčastejšie finančné chyby, ktorých sa dopúšťajú štyridsiatnici

Píšeme na Investujeme.sk: 40 rokov je vek, keď už môžeme od človeka čakať zodpovednosť a racionálny úsudok. Rozumnému finančnému správaniu by tak teoreticky nemalo stáť nič v ceste. Napriek tomu to tak často je. Niekedy však stačí len správny impulz a veci sa pohnú správnym smerom. Práve takým by mohli byť nasledovné rady a upozornenie na časté finančné chyby štyridsiatnikov. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

20.07.2016 14:10 Milan Repka končí ve Fincentru Slovensko

Milan Repka byl s okamžitou platností odvolán z pozice generálního ředitele a předsedy představenstva Fincentrum Slovensko. Důvodem je ztráta důvěry akcionářů i většiny vrcholových manažerů a poradců Fincentra. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.06.2016 13:11 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Píšeme na Investujeme.sk: Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.06.2016 11:58 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Píšeme na Investujeme.sk: Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

01.06.2016 11:52 O provize pro pojišťováky se vede opět ve Sněmovně boj

Další kolo tématu, které loni téměř rozložilo koalici se vrací na pole Sněmovny. Zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích má dojít nové podoby a počítá s koncem přetáčení smluv. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (189)
 
Aktivní. (189)
 
Žádnou. (964)
 Celkem hlasovalo 1342 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 20.07.2016 00:00 ZPP Advisory aneb Pavel Kočalka opět na scéně

Tématem poslední doby je poškozování klientů přetáčením smluv životního pojištění. Není divu, že se toho chytli i podnikavci, kteří na „obraně klientů před zlými pojišťovnami a zprostředkovateli“ chtějí vydělat. Jedním z nich je i Pavel Kočalka, proslulý již od kauzy Capital Partners. (Aktualizováno 27. 7. 2016 v 17. hod. o vyjádření ZPP Advisory) Celá zpráva »

Komentářů: 6 / 6 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »