Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


ČNB si bere na mušku finanční zprostředkovatele

ČNB si bere na mušku finanční zprostředkovatele

Investiční a pojišťovací zprostředkovatelé se dostávají do zorného pole České národní banky. Ta zostřila kontroly a rozdává více pokut. Na jaké přečiny ČNB přišla a za co udělila sankce?

Česká národní banka identifikovala několik oblastí, v nichž investiční a pojišťovací zprostředkovatelé chybují a za které může udělit pokuty až do výše 20 mil. Kč u investičních a 10 mil. Kč u pojišťovacích zprostředkovatelů. Takto vysokou sankci uděluje jen výjimečně, nicméně pokuty v řádu jednotek milionů se již dostávají na denní pořádek. Na co se ČNB zaměřuje?

V rámci zprostředkování v pojišťovnictví je terčem dozorového orgánu především klamavá prezentace pojistných produktů, mis-selling, vytváření nepřípustných pyramidových struktur a zprostředkování pojištění bez příslušného povolení. Drobností se v tomto kontextu jeví neohlášení změn do registru. Investiční zprostředkování je postihováno za podněcování zákazníků k nadměrnému obchodování, neoprávněné poskytování investičních služeb a rovněž za mis-selling.

Pojišťovací zprostředkovatelé a přečiny

Nejčastějším přečinem pojišťovacích zprostředkovatelů je klamavá prezentace pojistných produktů, zejména v oblasti investičního životního pojištění (IŽP). To je často prezentováno jako forma spoření, přestože je s ním spojeno investiční riziko. Mnohdy zprostředkovatelé klamavě informují o garanci zhodnocení, která se může vyskytnout pouze u IŽP navázaném na zajištěné fondy.

Za klamavé praktiky uložila ČNB v roce 2012 sankci např. společnosti AMV Group ve výši 2,2 mil. Kč za tvrzení, že klientům bude za uzavření IŽP zprostředkován úvěr. Zároveň společnost zamlčovala informaci o určení odkupného. Pokutu ve výši 2 mil. Kč obdržela ZFP akademie za povinnost uzavřít „kombinaci“ – IŽP, KŽP, penzijní připojištění a stavební spoření. Zároveň společnost prezentovala zavádějící informace o výnosech těchto produktů.

 

Zprostředkovatelé „opomíjí“ informovat o poplatkové struktuře IŽP, které navíc prezentují jako alternativu k 2. pilíři. Na druhé straně je tato pojistka prodávána jako produkt na krátkodobé zhodnocení finančních prostředků.

Prodej IŽP podle poznatků ČNB probíhá často bezhlavě bez ohledu na potřeby klientů. S pojištěním tak končí studenti, ženy na mateřské či lidé v důchodovém věku. Navíc je mnohdy minimalizována pojistná část – a tak pojistka nekryje potřebná rizika. Zprostředkovatelé ovšem potřeby pojištěných často ani neznají, neboť potřeby klientů vyhodnocují nedostatečně.

Některé společnosti vytvářejí nepřípustné pyramidové struktury. Nejedná se o běžně užívaný multilevel marketing, ale o struktury, do jejichž zapojení musí nováček uzavřít vlastní pojistné produkty, zaplatit vysoký vstupní poplatek nebo povinně do společnosti přivést další lidi.

Pyramidovou strukturu vytvářela např. společnost IFP Institut finančního poradenství. „Vyfasovala“ za to v roce 2011 pokutu 6 mil. Kč. Společnost požadovala uzavření IŽP na 2 000 Kč měsíčně se závazkem 2 roky smlouvu nevypovědět. Závazek si zajistila bianco směnkou. Za obdobný prohřešek pokutu ve výši 500 tis. Kč v roce 2009 obdržela společnost Eurofinancial CZ i její přejmenovaná verze EF CZ v roce 2011 ve výši 1,5 mil. Kč – tedy za období, kdy již byla ve vlastnictví pojišťovny AXA.

 

Tabulka 1: Počty správních řízení a sankcí u pojišťovacích zprostředkovatelů

Rok

Počet ukončených řízení

Výše uložených pokut

2008

0

0 Kč

2009

1

500 tis. Kč

2010

4

22 tis. Kč

2011

8

1,575 mil. Kč

2012

17

10,45 mil. Kč

1. pol. 2013

8

2,99 mil. Kč

Zdroj: ČNB, prezentace členky bankovní rady Evy Zamrazilové

Investiční zprostředkovatelé a přečiny

Nejčastějším přečinem investičních zprostředkovatelů je podněcování zákazníků k nadměrnému obchodování (churning). K tomu využívají např. praktiku, kdy na nenahrávaném telefonním čísle přesvědčí klienta, aby jim na nahrávanou linku zadal konkrétní příkaz. Tím se snižuje pravděpodobnost postihu nekalého zprostředkovatele.

Nejvyšší pokuty udělila Česká národní banka společnosti BFC Capital v roce 2011 (7,5 mil. Kč) za nevyhodnocování investičního profilu zákazníků a nenahrávání komunikace s klienty, sankci 1 mil. Kč a zrušení registrace obdržela společnost Stone de Witt za nadměrné obchodování a vázaný zástupce Jan Werner obdržel pokutu 1,3 mil. Kč za obhospodařování majetku klienta, za kterého se při telefonické komunikaci vydával.

 

ČNB má omezené pravomoci v případě, že zprostředkovatel předává pokyny zahraničnímu obchodníku s cennými papíry. Často se stává, že takový obchodník nemá ani oprávnění k poskytování služeb na českém území. Tito obchodníci sídlí nejčastěji v daňových rájích ve Velké Británii či na Kypru, ale také na Slovensku.

Mis-selling je dalším závažným problémem. Klientům je často nabízený produkt neodpovídající jejich zkušenostem a finančním možnostem. Nejčastěji se jedná o deriváty, k jejichž nabídce investiční zprostředkovatelé mnohdy ani nemají oprávnění, obchodování „na krátko“ (short selling, tedy prodej nejčastěji akcií, které klient nevlastní) či pákové obchodování s úvěrem (margin). Může se ale jednat i o klasický prodej rizikovějších podílových fondů, s nimiž je spojena vyšší provize než s konzervativními.

Aby se hůře prokazoval mis-selling, dochází k ovlivňování zákazníků při vyplňování investičních dotazníků. Podpisem investičního dotazníku klient stvrzuje dostatečné zkušenosti a možnosti, aniž by je skutečně měl.

Tabulka 1: Počty správních řízení a sankcí u pojišťovacích zprostředkovatelů

Rok

Počet ukončených řízení

Výše uložených pokut

2008

1

50 tis. Kč

2009

0

0 Kč

2010

3

1,6 mil. Kč

2011

7

9,36 mil. Kč

2012

9

2,025 mil. Kč

1. pol. 2013

9

3,185 mil. Kč

Zdroj: ČNB, prezentace členky bankovní rady Evy Zamrazilové

Co se chystá dál

Rozpuštěná sněmovna nestihla dotáhnout ke zdárnému konci schvalování novely zákona č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech, nicméně viceguvernér ČNB Vladimír Tomšík je přesvědčen, že bude znovu uvedena do legislativního procesu. Jedná se podle jeho názoru o odbornou, nikoli politickou normu, proto nevidí problém v jejím schválení.

ČNB do novely zákona prosadila několik základních principů, z nichž nejvýznamnější je zodpovědnost pojišťoven a finančně poradenských společností za své podřízené pojišťovací zprostředkovatele (PPZ), zvýšení kvalifikačních nároků a pravidelný obnovovací poplatek za udržení v registru ČNB. Pravidelný poplatek by měl vyčistit databázi PPZ, kterých nyní ČNB eviduje přes 150 tisíc.

ČNB si bere na mušku finanční zprostředkovatele >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Související subjekty

ZFP akademie

Odkazující články

Lesk a bída broker poolů Autor: Petr Stuchlík | 16.09.2013 00:00

Kolik a kdy si spořit na důchod? Autor: Petr Zámečník | 12.05.2015 00:00

Proč přijmout investiční riziko aneb Bezpečné investice jsou nebezpečné Autor: Petr Zámečník | 06.05.2015 00:00

Odpovědnost vázaného zástupce? Zodpovídá zastoupený… Autor: Zbyněk Drobiš | 15.08.2014 00:00

Nadměrné obchodování: Nástroje k určování churningu Autor: Zbyněk Drobiš | 23.05.2014 00:00

Pozor na obchodníky: Nadměrné obchodování poškozuje zákazníky Autor: Zbyněk Drobiš | 08.04.2014 00:00

Zásada odborné péče: Základ pro odškodnění poškozených investorů Autor: Zbyněk Drobiš | 25.03.2014 00:00

ČNB apeluje na pojišťovny: Hlídejte si finanční poradce Autor: Petr Zámečník | 10.03.2014 00:00

Vlk z Wall Street radí finančním poradcům Autor: Petr Zámečník | 19.02.2014 00:00

Investice přes investiční životní pojištění? Raději ne Autor: Klára Kšíkalová | 14.01.2014 00:00

Chcete prodat IŽP na spoření? Podle ČNB nesmíte Autor: Petr Zámečník | 02.12.2013 00:00

Má být poradce objektivní stroj nebo kreativní jedinec? Autor: Jan Traxler | 05.11.2013 00:00

Zvýší se zodpovědnost finančních poradců? Autor: Petr Zámečník | 04.11.2013 00:00

Opírá se tvrdě do finančních poradců. Projekt Finemon.cz Autor: Petr Zámečník | 22.10.2013 00:00

Proč má finanční poradenství špatný zvuk Autor: Petr Zámečník | 07.10.2013 00:00

Desatero k výběru dobrého finančního poradce Autor: Redakce | 30.09.2013 00:00

Čtenáři Investujeme.cz: Ubývá Partners, přibývají menší společnosti Autor: Petr Zámečník | 23.09.2013 00:00

Nejvyšší soud: Investiční zprostředkovatel za škodu z pasivity nezodpovídá Autor: Zbyněk Drobiš | 29.03.2016 00:00

Poslední přidané komentáře (celkem 12 komentářů)

PAní Zamrazilová brbla | 11.09.2013 12:26
aspoň v ČR robíte poriadky ekonomickesluzby.eu | 31.08.2013 10:56
misselling PZ | 30.08.2013 16:37
:) pepe | 28.08.2013 18:13

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

hypostroj

Články z Finanční poradenství

Jana Zámečníková | 01.07.2016 00:00 Kapesné pomáhá s finanční výchovou dětí

Odměnu za vysvědčení dostane většina českých dětí. Často však odměny k lepším výsledkům nemotivují a děti navíc utratí vše, co dostanou za jediný den. Kdy je nejlepší začít s finanční výchovou dětí? Kdo může za špatné finanční návyky v dospělosti? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Michal Bureš | 27.06.2016 00:00 Certifikace €FA pro finanční poradce? Rozhodně ano

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá zpráva »

Komentářů: 20 / 20 Poslední komentář: 30.06.2016 09:22

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 20.06.2016 14:32

Jiří Šindelář | 16.06.2016 00:00 Má stát chránit spotřebitele, anebo pojišťovny?

Přesně takovou otázku bude muset po nepřijetí usnesení rozpočtového výboru k „lex provize“ řešit poslanecká sněmovna. Pro nezúčastněné, „lex provize“ je míněna jednoparagrafová vládní novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou se již přes rok snaží pojišťovny a koaliční levice prosadit regulaci odměn pojišťováků. Nu a druhé čtení napsalo v podivuhodném příběhu této novely další nadmíru zajímavou stránku. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.06.2016 14:22Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

17.06.2016 13:11 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Píšeme na Investujeme.sk: Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.06.2016 11:58 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Píšeme na Investujeme.sk: Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

01.06.2016 11:52 O provize pro pojišťováky se vede opět ve Sněmovně boj

Další kolo tématu, které loni téměř rozložilo koalici se vrací na pole Sněmovny. Zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích má dojít nové podoby a počítá s koncem přetáčení smluv. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.05.2016 11:57 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Píšeme na Investujeme.sk: Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 19.05.2016 10:19

12.05.2016 15:13 Největší nezávislý kongres pro finanční poradce FPG MoneyExpo Profi 2016

Již ve středu 25. května se uskuteční v Praze-Pankráci největší nezávislý kongres finančních poradců v ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (157)
 
Aktivní. (154)
 
Žádnou. (775)
 Celkem hlasovalo 1086 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jiří Šindelář | 16.06.2016 00:00 Má stát chránit spotřebitele, anebo pojišťovny?

Přesně takovou otázku bude muset po nepřijetí usnesení rozpočtového výboru k „lex provize“ řešit poslanecká sněmovna. Pro nezúčastněné, „lex provize“ je míněna jednoparagrafová vládní novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou se již přes rok snaží pojišťovny a koaliční levice prosadit regulaci odměn pojišťováků. Nu a druhé čtení napsalo v podivuhodném příběhu této novely další nadmíru zajímavou stránku. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jakub Mokroš | 13.06.2016 00:00 Finanční poradenství v roce 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá zpráva »

Komentářů: 10 / 10 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »