CZK/€ 25.090 -0,22%

CZK/$ 23.448 -0,02%

CZK/£ 29.338 -0,27%

CZK/CHF 25.714 +0,09%

Text: Daniel Kuchta

27. 06. 2013

0 komentářů

Luxus táhne i v krizi

 


 

Již nějakou dobu se spekuluje o nafouklé bublině na akciových trzích, což je v posledních týdnech patrné také na akciových indexech. Japonské akcie klesají již déle než měsíc, a nedávno se k nim přidaly také americké i evropské trhy, které po čtyřletém růstovém trendu a nedávném překonávání historických rekordů také ztrácí sílu. Tyto poklesy, které díky možnému omezení dodávek likvidity ze strany některých centrálních bank mohou mít delšího trvání, se však týkají širších indexů, které měří celý trh.

Investoři, kteří neměří úspěch svých investic na základě indexů, si vybírají buďto jednotlivé tituly, nebo sektory, případně regiony, které jsou pro ně zajímavé a mohou mít potenciál překonávat trh v době, kdy ostatní ztrácejí.

Luxus stále táhne

Mezi takové sektory, které dokáží vydělávat v obdobích hojnosti, ale také přežít krizová období lépe, než ostatní, patří sektor luxusního zboží. Tento segment těží z toho, že s rostoucí konzumností společnosti roste i touha a možnosti lidí vlastnit luxusní, speciální, běžným smrtelníkům nedostupné zboží. Na hamižnosti boháčů pak běžní smrtelníci mohou vydělat tím, že investují do firem, které těží z poptávky bohatých po běžně nedostupném zboží. V minulém roce rostl trh s luxusním zbožím rychleji než v roce 2011 a objem trhu v tomto segmentu překonal hranici 300 miliard dolarů.

Podobně, jako je tomu u komodit, kovů a jiných aktiv, i zde leží velký potenciál v Číně, kde rychle rosta jak střední třída, tak bohatá klientela, která je ochotna za luxus připlácet horentní sumy. Podobná situace je také v jiných rozvíjejících se zemích, mezi nimiž vyčnívá například Indie, nebo Rusko, kde je luxusní zboží ukazatelem společenského statutu. Celkově představují prodeje luxusního zboží v rozvíjejících zemích až 40 % celkových světových prodejů.

Společnosti v tomto sektoru mají oproti jiným firmám jednu nezanedbatelnou výhodu – mohou si určovat ceny svých výrobků a tlak na marže je zde menší, než v jiných odvětvích. Jde zde o opačný efekt, jako je tomu u „obyčejného“ zboží, protože když se chtějí boháči oproti ostatním vyhranit, společnosti jsou si dobře vědomy, že za toto „privilegium“ budou ochotni zaplatit. I při relativně malých objemech mohou být zisky společností velmi zajímavé. Firmy často těží z dlouhé tradice a silné obchodní značky, což pro ně znamená konkurenční výhodu oproti jiným firmám. S tím pak ale přichází riziko, že úspěch firmy závisí na chování relativně malé skupiny lidí. Změny nálad v této skupině pak mohou výrazně ovlivnit poptávku po vybraných produktech, i když poptávka po běžných produktech se vůbec nemusí měnit.

REKLAMA

Výhodou investice do luxusních firem může být rovněž fakt, že společnosti, které vyrábějí luxusní zboží, zastupují prakticky několik sektorů na akciovém trhu. Jde především o oblasti jako móda, různé doplňky, kosmetika a parfumerie, automobily, potravinářský průmysl (zejména lihoviny, šampaňské apod.) nebo elektronika a v poslední době také volný čas (hotely, golf apod.).

Investovat do luxusního zboží lze nejjednodušeji prostřednictvím akcií společností, které jsou kotované na burze. Pro ty, kteří nemají možnosti, zkušenosti, nebo čas na výběr jednotlivých titulů je určitě výhodnější najít si nějaký fond, případně indexový nástroj, který investuje do sektorového indexu, a tím je zabezpečena diverzifikace v rámci oboru. Příkladem mohou být například certifikát S-BOX Luxus & Lifestyle Index, který investuje do 20-ti největších a nejznámějších „luxusních firem, nebo fondy, ING (L) Invest Prestige & Luxe, případně Credit Suisse Equity Fund Lux – Global Prestige.

I když historické výnosy i argumenty pro investování do akcií výrobců luxusního zboží vypadají na první pohled hezky, odborníci radí i v tomto směru být opatrní. Je potřeba počítat s tím, že i tento sektor, resp. některé tituly se nevyhnou ztrátovým obdobím. Jde stále o poměrně rizikový akciový trh, kde jsou zajímavé výnosy vždy vykoupeny vyšším rizikem, že investor nějaké peníze zkrátka prodělá. I zde tak platí, že všeho s mírou. Jak připomíná Aleš Prandstetter z ČSOB, „tento sektor je i nadále sektorem s robustním růstem a nízkým nebezpečím prudkého pádu. Druhou stranou mince je fakt, že mnoho investorů o tom už ví, což znamená, že tato odvětvová skupina je teď velmi drahá.“  

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Vyplatí se prodávat akcie v květnu podle známého přísloví?

‘Sell in May and go away’ je jedno z nejznámějších přísloví ve finančním světě a podle analýzy investiční platformy eToro je toto rčení dobře podloženo historickými údaji. Společnost prozkoumala měsíční výnosy cen 15 největších světových akciových indexů za posledních 50 let, aby otestovala, zda se akcie v […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

02. 05. 2024

Komentář: Evropu ESG oslabuje, těží z toho americké akcie i banky

Evropské akcie se letos ocitly v historicky rekordní slevě vůči těm americkým. Vyplývá to ze srovnání poměrového ukazatele vyhlížené tržní ceny akcie a čistého zisku na akcii na horizontu dalších dvanácti měsíců. V potaz jsou přitom vzaty všechny klíčové akciové tituly jak ve Spojených státech, tak v Evropě.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

29. 04. 2024

Generační rozdíly v investování. Více než 30 % mladých lidí si aktivně spoří na důchod už teď

Každá generace je definována vlastní perspektivou, která vznikla v důsledku generačního historického kontextu a společenských vlivů. Pokud jde o peníze a investice, každá z nich má své zakořeněné investiční postoje, které reflektují ekonomické podmínky, technologický pokrok a celkovou kulturní vyspělost dané doby. Podívejte se blíže na investiční […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *