Čtvrtek 29. června. Svátek má Petr a Pavel.

Luxus táhne i v krizi

Akcie v poslední měsících rostly do nebes, ale to nemusí trvat donekonečna. Nedávné poklesy jsou argumentem pro ty, kteří viděli v nárůstech akciových indexech bublinu. Otázkou je, jestli je dnes ještě vůbec moudré investovat do akcií. Možná ano, ale je potřeba dobrý výběr titulů, nebo sektorů. A jedním z nich může být luxusní zboží.

Již nějakou dobu se spekuluje o nafouklé bublině na akciových trzích, což je v posledních týdnech patrné také na akciových indexech. Japonské akcie klesají již déle než měsíc, a nedávno se k nim přidaly také americké i evropské trhy, které po čtyřletém růstovém trendu a nedávném překonávání historických rekordů také ztrácí sílu. Tyto poklesy, které díky možnému omezení dodávek likvidity ze strany některých centrálních bank mohou mít delšího trvání, se však týkají širších indexů, které měří celý trh.

Investoři, kteří neměří úspěch svých investic na základě indexů, si vybírají buďto jednotlivé tituly, nebo sektory, případně regiony, které jsou pro ně zajímavé a mohou mít potenciál překonávat trh v době, kdy ostatní ztrácejí.

Luxus stále táhne

Mezi takové sektory, které dokáží vydělávat v obdobích hojnosti, ale také přežít krizová období lépe, než ostatní, patří sektor luxusního zboží. Tento segment těží z toho, že s rostoucí konzumností společnosti roste i touha a možnosti lidí vlastnit luxusní, speciální, běžným smrtelníkům nedostupné zboží. Na hamižnosti boháčů pak běžní smrtelníci mohou vydělat tím, že investují do firem, které těží z poptávky bohatých po běžně nedostupném zboží. V minulém roce rostl trh s luxusním zbožím rychleji než v roce 2011 a objem trhu v tomto segmentu překonal hranici 300 miliard dolarů.

Podobně, jako je tomu u komodit, kovů a jiných aktiv, i zde leží velký potenciál v Číně, kde rychle rosta jak střední třída, tak bohatá klientela, která je ochotna za luxus připlácet horentní sumy. Podobná situace je také v jiných rozvíjejících se zemích, mezi nimiž vyčnívá například Indie, nebo Rusko, kde je luxusní zboží ukazatelem společenského statutu. Celkově představují prodeje luxusního zboží v rozvíjejících zemích až 40 % celkových světových prodejů.

Společnosti v tomto sektoru mají oproti jiným firmám jednu nezanedbatelnou výhodu – mohou si určovat ceny svých výrobků a tlak na marže je zde menší, než v jiných odvětvích. Jde zde o opačný efekt, jako je tomu u „obyčejného“ zboží, protože když se chtějí boháči oproti ostatním vyhranit, společnosti jsou si dobře vědomy, že za toto „privilegium“ budou ochotni zaplatit. I při relativně malých objemech mohou být zisky společností velmi zajímavé. Firmy často těží z dlouhé tradice a silné obchodní značky, což pro ně znamená konkurenční výhodu oproti jiným firmám. S tím pak ale přichází riziko, že úspěch firmy závisí na chování relativně malé skupiny lidí. Změny nálad v této skupině pak mohou výrazně ovlivnit poptávku po vybraných produktech, i když poptávka po běžných produktech se vůbec nemusí měnit.

Výhodou investice do luxusních firem může být rovněž fakt, že společnosti, které vyrábějí luxusní zboží, zastupují prakticky několik sektorů na akciovém trhu. Jde především o oblasti jako móda, různé doplňky, kosmetika a parfumerie, automobily, potravinářský průmysl (zejména lihoviny, šampaňské apod.) nebo elektronika a v poslední době také volný čas (hotely, golf apod.).

Investovat do luxusního zboží lze nejjednodušeji prostřednictvím akcií společností, které jsou kotované na burze. Pro ty, kteří nemají možnosti, zkušenosti, nebo čas na výběr jednotlivých titulů je určitě výhodnější najít si nějaký fond, případně indexový nástroj, který investuje do sektorového indexu, a tím je zabezpečena diverzifikace v rámci oboru. Příkladem mohou být například certifikát S-BOX Luxus & Lifestyle Index, který investuje do 20-ti největších a nejznámějších „luxusních firem, nebo fondy, ING (L) Invest Prestige & Luxe, případně Credit Suisse Equity Fund Lux – Global Prestige.

I když historické výnosy i argumenty pro investování do akcií výrobců luxusního zboží vypadají na první pohled hezky, odborníci radí i v tomto směru být opatrní. Je potřeba počítat s tím, že i tento sektor, resp. některé tituly se nevyhnou ztrátovým obdobím. Jde stále o poměrně rizikový akciový trh, kde jsou zajímavé výnosy vždy vykoupeny vyšším rizikem, že investor nějaké peníze zkrátka prodělá. I zde tak platí, že všeho s mírou. Jak připomíná Aleš Prandstetter z ČSOB, „tento sektor je i nadále sektorem s robustním růstem a nízkým nebezpečím prudkého pádu. Druhou stranou mince je fakt, že mnoho investorů o tom už ví, což znamená, že tato odvětvová skupina je teď velmi drahá.“  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.