Úterý 16. července. Svátek má Luboš.

Od roku 1993 vzrostl český export desetinásobně, letos dosáhne 3,9 biliónu Kč

Makro 12.11.2015 | 15:18 0 Komentářů

Za posledních dvacet let se podíl českého exportu na tvorbě tuzemského HDP zdvojnásobil. Zatímco v roce 1993 odpovídal objem exportu 41,3 % českého HDP, vloni to bylo již 84,6 %. (Tisková zpráva: Asociace exportérů)

V roce 1993 Česko vyvezlo zboží za 422 miliard korun, vloni to bylo rekordních 3,6 bilionu Kč. 

Plyne to z unikátní studie Asociace exportérů, jež shrnuje posledních 22 let českého exportu. Asociace studii představila na své Exportní konferenci v Mladých Bukách. 

Hlavním exportním partnerem pro Českou republiku je po celou dobu Německo, kde se podíl vývozu z 29 % (v roce 1993) zvýšil na současných 32 %. Zcela opačný trend vykazuje export na Slovensko – tuzemský export k východnímu sousedovi klesl z 20 % na osm procent. 

„Z pohledu diverzifikace obchodních rizik jsme tak nesmírně zranitelní. Právě kvůli faktu, že třetina exportu končí v Německu a zároveň 55% exportu tvoří stroje a dopravní prostředky. V roce 1993 to bylo jen 29 %,“ upozorňuje autor studie a místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk. 

Statistika posledních 22 let také odráží měnící se svět obchodu i proměnu české ekonomiky posledního čtvrtstoletí. Největší přebytek zahraničního obchodu  byl loni s Německem 331 mld.Kč (v roce 1993 šlo o schodek ve výši dvou miliard Kč). Naopak největší schodek zahraničního obchodu byl vloni s Čínou  – 316 mld. Kč (v roce 1993 to přitom byl 5 mld. Kč přebytek)

„Export je hlavním tvůrcem HDP, jeho vliv za 22 let je více než dvojnásobný. Českému exportu se daří. Očekáváme, že letos v objemu exportu překonáme i loňských rekordních 3,6 biliónu korun. Náš odhad za rok 2015 je bezmála 3,9 biliónu,“ konstatuje předseda Asociace exportérů Jiří Grund. 

„Export vždy byl a je skutečným motorem růstu české ekonomiky. Aktivní saldo obchodní bilance za poslední roky dokazuje schopnosti českých vývozců konkurovat a držet trhy. K tomu přispívá i aktivní proexportní politika vlády, která by nebyla možná bez efektivní komunikace a zpětné vazby od našich podniků a firem. Více než osmdesát procent exportujeme do zemí EU a proto chceme naši proexportní politiku ještě více orientovat na perspektivní teritoria a nové trhy,“ uvedl ve svém vystoupení ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.