Neděle 26. září. Svátek má Andrea.

Facebook – připoutejte se, bude to jízda

Investice 28.02.2019 | 17:49 0 Komentářů

Tradeři jásají, spekulanti jsou nervózní a hodnotoví investoři pláčou – tak by se asi dal popsat poslední rok s akciemi nejznámější sociální sítě. Nejdříve v březnu 2018 první zásek do předchozího krásně rostoucího trendu: skandál Cambridge Analytica, který razantně změnil pohled na shromažďování dat o uživatelích sociálních sítí. Akcie Facebooku padají o 20 % a postupně se dozvídáme, kolik milionů účtů bylo únikem postiženo. Únikem, který možná vynesl do Bílého domu i amerického prezidenta Trumpa a únikem, který proklepnul osobní data samotného zakladatele Zuckerberga. Nežli se ale na společnost stačili vrhnout regulátoři a vystavit mu pořádnou pokutu, reportuje firma v dubnu 2018 poměrně dobré hospodářské výsledky. Růst uživatelů, prudký růst zisku, solidní příjmy z reklamy ve videích na mobilních zařízeních. Všechno je znovu růžové. Akcie rostou na nová historická maxima, výrazně nad hodnoty před skandálem Cambridge Analytica.

Z historických maxim ale následuje poměrně dramatický pokles. Nejenže se jednotlivé státy začínají předhánět, kdo dá Facebooku větší pokutu, v červenci navíc utne růst firmy strašák GDPR. Ve výsledcích se projeví poklesem denních uživatelů v Evropě, na který nebyl nikdo z investorů připravený. Propad akcií umocněný ještě sníženým očekáváním růstu zisku během jediného dne umaže čtvrtinu tržní kapitalizace společnosti. Navíc pomyslné dno hledaly akcie velmi dlouho. Celý zbytek roku 2018 totiž dále klesaly. Na Vánoce byla cena již o 40 % níže, než v červenci. 3% daň z tržeb v EU, odchod původních zakladatelů Instagramu, útoky hackerů na dalších 50 mil účtů spojené s vyšetřováním společnosti v Irsku, půlmilionová pokuta v britských librách a nakonec výprodeje všech technologických firem na konci roku 2018. Tyto negativní zprávy znemožnili běžným investorům na akciích Facebook jakkoliv vydělat.

Nicméně s novým rokem se opět vývoj skokově obrací. Jsme sice na hony vzdálení od historických maxim, ale cena vyskočila o 30 % vzhůru. Pesimistům totiž vypálil Facebook rybník solidními výsledky za poslední kvartál 2018. Nedávno snížené odhady tržeb totiž bylo snazší překonat. A trh mu uvěřil. Především Instagram našel způsob, jak do svých příspěvků nacpat trošku více reklamy a nedošlo k dalšímu poklesu denních uživatelů Facebooku. Nenáviděná společnost se tak opět dostala do popředí.

Do budoucna je jasné, že sociální síť zůstane mezi mlýnskými kameny – z jedné strany regulace a pokuty s ní související, z druhé stále rostoucí počet uživatelů, na který může síť posílat svou lépe a lépe zacílenou reklamu. Jistě ale nebude Facebook na odpis, jak to tvrdily horké hlavy v loňském roce. Moc pěkně totiž ukazuje, jak si lze hrát s mixem služeb, které poskytuje. Reklamu, která přestává fungovat na Facebooku, snadno pokryje zisk z reklamy na Instagramu. A když už budete chtít z tohoto veřejného prostoru uniknout, jistě vás brzy zastihne na WhatsAppu. Prosincový pokles dostal poměr P/E Facebooku na historické minimum 17,34 – výrazně pod dlouhodobé průměry a také pod konkurenty. Titul se tak ocitnul zpět v hledáčku hodnotových investorů s tím, že konečně není titul nadhodnocený. P/E Twitteru je dnes přes 20 a Googlu dokonce přes 26. Sektorový průměr, ačkoliv v technologické oblasti lehce zkreslený, je dnes 27. Z tohoto pohledu má tak Facebook stále co dohánět.

Tomáš Kálal, makléře Conseq Investment Management a.s.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.