Středa 04. srpna. Svátek má Dominik.

Zachrání desítky tisíc životů ročně. Systém ESP slaví 20 let

Investice 21.02.2015 | 16:57 0 Komentářů

Vývoj systému urychlil mimo jiné losí test. Prvním automobilem, který měl systém ESP sériově namontován, byl v roce 1995 Mercedes-Benz CL.

Zachrání desítky tisíc životů ročně. Systém ESP slaví 20 let

Jen na území USA zachrání přibližně deset tisíc lidských životů každý rok. To z něj dělá po tříbodových bezpečnostních pásech druhé nejúčinnější zařízení pro bezpečnost pasažérů v osobních automobilech. Řeč je o elektronickém stabilizačním systému (ESP – Electronic Stability Program), který letos slaví 20. výročí od svého zavedení do útrob vozů.

Hlavní zásluhy připadají značce Mercedes-Benz. Už v roce 1959 si profesor Fritz Nallinger, v té době hlavní konstruktér a člen představenstva koncernu Daimler-Benz, zaregistroval patent na systémy regulující prokluz kol prostřednictvím zásahů do motoru, převodovky či brzd.

Jenže trvalo to ještě desítky let, než se podařilo vyvinout elektronický systém s patřičně rychlými a citlivými snímači a rovněž výkonnou řídicí jednotkou.

Na začátku bylo ABS

Teprve v roce 1978 dostal nejluxusnější a nejdražší Mercedes třídy S protiblokovací brzdový systém ABS. Z něho se pak vyšlo při vývoji systému ESP, tedy elektronické stabilizace. Technici Mercedesu spolupracovali od samého počátku se specialisty firmy Bosch.

V osmdesátých letech začala praktická testování. To, že je systém potřebný a skutečně účinný, se prokázalo při testech 80 řidičů na simulátoru v Berlíně. Jejich úkolem bylo nejprve bez ESP a později s ním projet z počáteční rychlosti 100 kilometrů za hodinu sérii čtyř zatáček. Bylo přitom nasimulováno, že jsou namrzlé, což znamenalo, že kola mají o více než 70 procent menší adhezi než na suché silnici. S takovou situací si nedokázalo poradit 78 procent řidičů. Pokud byl zapojen systém ESP, nehavaroval vůbec nikdo.

Prvním vozem, do něhož se elektronická stabilizace montovala sériově, bylo kupé Mercedes-Benz CL, tedy luxusní automobil vycházející technicky z limuzíny třídy S.

Losí test urychlil vývoj

O brzkém rozšíření i do kategorií vozů určených pro běžné zákazníky rozhodla vlastně náhoda. Tedy počin švédských novinářů Teknikens Värld, kteří podrobili takzvanému losímu testu nový malý Mercedes třídy A. Při něm se v poměrně vysoké rychlosti simuluje vyhýbací manévr před náhlou překážkou na silnici. „Áčko“ se při něm převrátilo, což značku s třícípou hvězdou přimělo k dodatečnému vybavení tohoto typu vozu stabilizačním systémem.

„Áčko mělo vysoko položené těžiště kvůli sendvičové podlaze. Ta byla do vozu instalována, neboť se předpokládalo brzké zavádění alternativních pohonů,“ vysvětluje Petr Dvořák z tuzemského zastoupení značky Mercedes-Benz. Druhým důvodem podle něho bylo, že na podobné manévry se tehdy vozy netestovaly. „Obecně se předpokládalo, že řidič bude pouze před překážkou intenzivně brzdit a nebude se snažit vyhýbat,“ dodává Dvořák.

Na to, že auta již jsou stabilizací vybavena, upozorňovalo poměrně výrazné označení písmeny ESP na zádi. Brzy na tento krok reagovala i konkurence.

Povinně pro všechny

V současné době již musí být elektronickou stabilizací vybaveny všechny nové automobily, které byly vyrobeny pro zákazníky v Evropské unii po prvním listopadu loňského roku.

Technický základ je od samého počátku stejný. Řídicí jednotka shromažďuje a zpracovává data od snímačů. Ty měří aktuální otáčky všech kol, úhel natočení volantu, podélné a příčné zrychlení vozidla, rotační rychlost vozu, tlak brzdové kapaliny a také polohu plynového pedálu.

Pokud elektronika vyhodnotí, že je ve smyku, přibrzdí náležité kolo, čímž docílí návratu vozu na požadovanou dráhu.

Stabilizace umí čím dál víc

Postupně se k ESP (ESC) nabalovala řada dalších funkcí. „Dnes se využívá například pro měření tlaku v pneumatikách, umí vyrovnávat vůz při nárazech bočního větru, při jízdě na mokré vozovce se stará o včasné vysoušení brzd a také u luxusních vozů zajišťuje takzvané soft zastavení. To spočívá v tom, že těsně před úplným zastavením úmyslně upustí tlak v brzdovém systému, což zamezí prudkému zhoupnutí vozu při rychlejším zastavení,“ vysvětluje Dvořák.

Podle něho už dnes výrobci vozů prakticky nedovolují řidičům jízdu bez aktivního stabilizačního systému. „V našem případě jde stabilizace zcela vypnout už jen u těch nejsportovnějších výrobků divize AMG, v ostatních lze maximálně její zásahy částečně omezit,“ dodává Dvořák.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.