Čtvrtek 05. srpna. Svátek má Kristián.

Ve Volkswagenu se bojuje o moc, šéf získal podporu

Investice 17.04.2015 | 14:38 0 Komentářů

Předseda dozorčí rady a bývalý šéf VW Ferdinand Piëch se v minulém týdnu opřel do generálního ředitele Martina Winterkorna. Toho nyní podpořil řídící výbor.

Ve Volkswagenu se bojuje o moc, šéf získal podporu

Wolfsburg – Generálním ředitelem německého automobilového koncernu Volkswagen zůstává navzdory neshodám ve vedení Martin Winterkorn. Uvedla to dnes firma, jejíž součástí je také česká Škoda Auto. Dodala, že řídící výbor dozorčí rady příští rok navrhne prodloužení Winterkornova kontraktu.

Rozhodnutí podle agentury Reuters představuje nebývalou prohru předsedy dozorčí rady Ferdinanda Piëcha. Ten nedávno signalizoval ztrátu důvěry v generálního ředitele, když v rozhovoru s časopisem Der Spiegel uvedl, že se od Winterkorna „vzdálil“.

Řídící výbor dozorčí rady Volkswagenu jednal o krizi ve vedení podniku ve čtvrtek. Ve výboru sedí právě Piëch, jeho bratranec Wolfgang Porsche, premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil, šéf závodní rady Bernd Osterloh a dva další zástupci zaměstnanců.

Výbor podle dnešního prohlášení klade velký důraz na to, aby sedmašedesátiletý Winterkorn ve své funkci pokračoval „tak aktivně a úspěšně jako doposud“. V tomto směru má prý generální ředitel „neomezenou důvěru výboru“. Podle zdrojů agentury Reuters zůstal Piëch se svým negativním postojem k Winterkornovi ve výboru zcela osamocený.

Ještě není dobojováno

Piëch, který se dnes dožívá 78 let, je patriarchou rodinného klanu ovládajícího 50,7 procenta hlasovacích práv ve Volkswagenu. Ve vedení podniku strávil téměř 22 let, z toho osm let jako generální ředitel. Winterkorn je šéfem Volkswagenu od ledna 2007, současný kontrakt mu vyprší na konci příštího roku.

Důvody, proč se patriarcha firmy do Winterkorna minulý týden opřel, nejsou zcela zřejmé. Jedním z nich může být neúspěch americké továrny Volkswagenu ve městě Chattanooga, kde se vyrábí model Passat Saloon, za který Winterkorn v koncernu sám hodně lobboval.

Právě neúspěch Volkswagenu na americkém nebo třeba i brazilském trhu zmiňuje jako jeden z důvodů k nespokojenosti ve své analýze deník FAZ. Automobilka má podle analýzy problém s příliš nákladnou výrobou a nedaří se jí dobře zachytávat trendy na trhu. V nabídce tak například chybí malé SUV a velmi váhavý je podle deníku i vstup do segmentu aut s alternativním pohonem. Obzvláště prý Piëcha musí bolet pohled na futuristické BMW i3.

Podle odborníka na automobilový průmysl Ferdinanda Dudenhöffera boj o moc ve Volkswagenu dnešním prohlášením nekončí. „Bitva ještě zdaleka není dobojována,“ řekl agentuře DPA. Dodal, že slíbený návrh na prodloužení kontraktu je pro Winterkorna pouze „etapovým vítězstvím“ a že cílem prohlášení je prozatímní uklidnění situace v podniku.

Akcie Volkswagenu po zveřejnění prohlášení posílily o více než dvě procenta, později však o většinu zisků přišly.

Do roku 2018 největší na světě

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. V loňském roce koncern zvýšil prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu vozů a poprvé tak překonal desetimilionovou hranici. Jedničkou na světovém trhu však loni zůstal japonský konkurent Toyota Motor, jemuž odbyt vzrostl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel.

V letošním prvním čtvrtletí prodej koncernu Volkswagen podle dnešních údajů meziročně stoupl o 1,8 procenta na 2,5 milionu vozů. Škoda Auto již v pondělí oznámila, že v prvním čtvrtletí zvýšila prodej o zhruba sedm procent na 265 100 vozů. V samotném březnu dodala zákazníkům 102 100 vozů a poprvé tak překonala hranici 100 000 prodaných aut za jeden kalendářní měsíc.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.