Praha/Brno – Z tuzemských trafik zmizely v uplynulém čtvrtletí bezmála dvě desítky tištěných titulů. A dalším nyní trh odpočítává poslední týdny existence. Velké televize srazily produkční náklady a ty menší dokonce rozpracovávají plán nových, nízkonákladových programových schémat.
Podle zjištění Aktuálně.cz bylo první čtvrtletí roku 2009 pro tradiční vydavatelské domy dramatické – společnost CME, vlastnící kdysi nepřemožitelnou Novu, řeší třicetiprocentní propad tržeb oproti plánu, další gigant Mafra je jen o pár procentních bodů lepší. Ztráta regionálního kolosu VLP, jemuž patří mimo jiné list Deník, je podle interních informací oproti loňským číslům v prvním kvartále bezmála čtyřicetiprocentní.
Velcí vydavatelé přitom na tradičních plochách plánovali velmi konzervativně, většinou na mírný pokles nebo nulový růst.
Zatímco tradiční mediální svět v Česku nyní naplno zaměstnává vlna bezprecedentních reklamních slev (někde až do 90% hodnoty), propouštění a rozsáhlého snižování dalších nákladů, na reklamním trhu posiluje nový mediální prostor – internet. Například lídr tuzemského trhu Seznam tak hlásí v kontrastu s tiskem či televizí růst mezi 10 a 15 procenty.