Sobota 05. prosince. Svátek má Jitka.

Taxislužba Uber zatím nesmí v Německu fungovat, rozhodl soud

Investice 02.09.2014 | 16:51 0 Komentářů

Podle soudu představuje internetová aplikace nekalou konkurenci pro běžné taxislužby. Vedení Uberu se bude proti rozhodnutí soudu bránit a své služby bude Uber v Německu dále nabízet.

Taxislužba Uber zatím nesmí v Německu fungovat, rozhodl soud

Berlín – Soud ve Frankfurtu nad Mohanem pomocí předběžného opatření zakázal v celém Německu fungování alternativní taxislužby Uber. Podle soudu představuje internetová aplikace nekalou konkurenci pro běžné taxislužby. Vedení Uberu se chce proti rozhodnutí soudu odvolat a firma hodlá v Německu pokračovat v činnosti.

Soud rozhodoval o věci ve zrychleném řízení na základě žaloby jedné z největších německých taxislužeb Taxi Deutschland. Soudci nakonec rozhodli, že Uber porušuje zákon o přepravě osob, protože řidiči jezdící pro alternativní taxislužbu nemají oprávnění vozit jiné lidi za úplatu.

„Uber jako zprostředkovatelská služba se sice přímo na dopravě nepodílí, vzhledem k charakteru služby je ale patrný její podíl na každém porušení zákona o přepravě osob, kterého se jednotliví řidiči dopustí,“ uvedl soud.

Pokuta až sedm milionů korun za jízdu

Soud proto s okamžitou platností zakázal v Německu užívání aplikací Uber a UberPop. V případě porušení zákazu hrozí za každou jednotlivou uskutečněnou jízdu Uberu pokuta do výše 250 000 eur (6,9 milionu korun).

V Česku tento druh služeb společnost neposkytuje a omezuje se jen na aplikaci UberBlack umožňující cestování pouze s registrovanými taxikáři. „Zájemci z řad poskytovatelů služeb o zapojení do naší aplikace nám musí fyzicky předložit všechna potřebná povolení a dokumenty, které jsou v Praze nutné. Teprve po jejich ověření se mohou do naší aplikace přihlásit,“ uvedl při nedávném vstupu Uberu na český trh manažer projektu Patrick Studener.

„Soud ve Frankfurtu vydal předběžné opatření neoprávněně. Uber podá proti rozhodnutí frankfurtského soudu odpor, a pokud to bude nutné, využije pro změnu rozhodnutí všechny dostupné právní prostředky,“ uvedl Uber v prohlášení zaslaném ČTK. „Uber bude pokračovat ve své činnosti v celém Německu a bude nadále nabízet klientům své aplikace UberPop a UberBlack,“ doplnila společnost.

Uber také tvrdí, že tradiční taxislužby proti němu vystupují pouze kvůli obavám z oslabení vlastní pozice na trhu. „Omezovat možnost volby obyvatel nikdy nebyl dobrý nápad,“ uvedla společnost. „Věříme, že inovace a konkurence jsou dobré pro všechny. Je to výhra pro řidiče i pro pasažéry. Pokrok se nedá zastavit.“

Rozhodnutí frankfurtského soudu přišlo krátce poté, co Uber oznámil chystanou expanzi na německém trhu. Firma chtěla do konce roku zdvojnásobit počet uživatelů v zemi a připravovala vstup do řady dalších měst, například Kolína nad Rýnem, Stuttgartu, Bonnu, Essenu nebo Postupimi. Dosud Uber v Německu působil v Berlíně, Hamburku, Mnichově, Frankfurtu a Düsseldorfu.

Jsme trh, ne služba

Aplikace Uber umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na určené místo. Aplikace přitom slouží i jako taxametr a platební nástroj.

Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů (379 miliard korun). Firma se označuje za trh, který zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu.

Přístup Uberu ale v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. V červnu proti ní protestovali taxikáři v řadě evropských měst – tvrdili, že služba pro ně představuje nelegální konkurenci. Radnice v Berlíně a Hamburku službu Uber zakázaly, protože její řidiči neměli povolení pro přepravu cestujících ani požadované pojištění. V srpnu zakázal působení Uberu v Paříži tamní soud a nařídil firmě změnit systém účtování plateb.

V České republice začala fungovat aplikace Uber v polovině srpna, dostupná je zatím pouze v Praze. Spolupracující provozovatelé limuzín zde musejí mít mimo jiné povolení k provozování přepravy cestujících.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.