Pondělí 14. června. Svátek má Roland.

Solidní maloobchod – hlavně díky kalendáři

Makro 05.12.2012 | 15:35 0 Komentářů

Neočištěné maloobchodní tržby vzrostly podle Českého statistického úřadu v říjnu meziročně o 0,1 procentního bodu více, než námi predikovaných 2,1 %. Po očištění o vyšší počet pracovních dnů si maloobchodníci pohoršili o 3,0 %. V porovnání se zářím se tržby v maloobchodě snížily po sezónním očištění reálně o 1,5 % (komentář GE Money Bank).

Letošní říjen měl v porovnání s minulým rokem o tři pracovní dny více a díky tomu maloobchod zažil druhý nejlepší meziroční růst v letošním roce. Kalendář samozřejmě opticky vylepšuje čísla napříč celým sledovaným sortimentem maloobchodníků.

Registrace nových vozidel za říjen, kterých meziročně přibylo přes 1100, naznačuje, že by se prodeji automobilů mohlo dařit. Celkově si segment prodej, oprava a údržba motorových vozidel polepšil oproti minulému roku o 2,6 %. Meziměsíční pokles cen pohonných hmot nelákal k jejich vyššímu nákupu. Spotřebitelé u čerpacích stanic natankovali o 0,1 % méně než před rokem, i tak si ale připlatili o 7,1 % více než v říjnu 2011. Například cena naturalu je meziročně vyšší o necelé 3 Kč.

Už se začínají kupovat dárky na Vánoce. Nákupní košíky byly v porovnání s minulým rokem o 5,2 % plnější. Alespoň co se týče nepotravinářského zboží. V dlouhodobější historii je tento výsledek jeden z nejlepších. Silnější říjen byl pouze v letech 2007 a 2008. Tehdy jsme ale byli ochotni za tento sortiment zaplatit podstatně více. Hitem letošních Vánoc mají být již tradičně knihy, oblečení, kosmetika a elektronika. Prodejcům tohoto zboží se solidně dařilo už v říjnu. Meziroční nárůsty se pohybovaly od 4,8 % do 12,1 % (stálé ceny). Velká část nákupů obvykle probíhá přes internet. Tohoto způsobu využívají více muži než ženy a samozřejmě mladší spotřebitelé. Prodej přes internet či zásilkové služby přidal meziročně necelých 20 %.

Potravinám se i přes vyšší počet pracovních dnů opět nedařilo a meziročně jsme snědli a propili o 1,8 % méně. Peněženkám jsme ale díky tomu neulevili dostatečně, protože nákup potravin nás přišel na více peněz (+1 %).

A co můžeme čekat od dalších měsíců? Vánoční období roku 2011 bylo pro některé zboží opravdu rekordní. Tehdy jsme obchody brali útokem. Přesto jsme na dárcích ušetřili a tržby maloobchodníků nebyly třeba tak silné jako v roce 2007. Letošek by se měl přiblížit spíše slabším rokům 2009 a 2010. Důvěra spotřebitelů je stále velmi nízká, průměrná mzda vzrostla ve třetím čtvrtletí druhým nejnižším tempem v historii, na úřadu práce se uchází o jedno pracovní místo více než 12 nezaměstnaných a nezapomínejme, že počet pracovních dnů nám v prosinci už nepomůže. Vklady u bank v říjnu meziměsíčně klesly o více než dvě miliardy korun, že by důkaz příchodu vánoční nálady?

Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.