Středa 16. června. Svátek má Zbyněk.

První jízda s novým VW Polo. Uvnitř má techniku pro fabii

Investice 07.05.2014 | 20:30 0 Komentářů

Koncern Volkswagen kompletně obměňuje paletu motorů pro své malé vozy. Novým základem se stanou litrové tříválce původně určené pro Škodu Citigo a spol.

První jízda s novým VW Polo. Uvnitř má techniku pro fabii

Pět let po uvedení na trh podstoupila aktuální generace městského vozu Volkswagen Polo modernizaci. Pozměněný přední nárazník a světlomety sice žádnou revoluci nenaznačují, ale pod povrchovými díly je mnohé jinak.

S vozem se redaktor online deníku Aktuálně.cz seznámil při mezinárodní novinářské prezentaci v okolí Mnichova, kde s ním také absolvoval první stovky kilometrů.

Volkswagen Polo je na českém trhu úspěšným vozem. Vloni se jich zde prodaly skoro dva tisíce, což mu v žebříčku malých vozů vyneslo páté místo.

Pro české řidiče je ale novinka důležitá ještě z jednoho hlediska. Je totiž nasnadě, že jeho techniku za několik měsíců dostane také nová generace Škody Fabia – tedy „blízká příbuzná“ v rámci koncernu Volkswagen.

Nejdůležitější změnou oproti dosavadnímu provedení VW Polo jsou nové motory. Pod kapotou nezůstalo nic původního.

Litrové tříválce novým základem

Základním motorem pro nové polo (a s devadesátidevítiprocentní pravděpodobností i pro chystanou fabii) bude benzinový tříválec o zdvihovém objemu válců jeden litr a ve dvou výkonových variantách. V Německu jsme zkoušeli obě.

Slabší verze (44 kW) sice v polu na českém území k dostání nebude, přesto nás zajímala její spotřeba a také to, zda je schopná zajistit vozu alespoň trošku ucházející dynamiku.

Na rovinatém okruhu vedoucím hlavně skrze města a městečka se ukázalo, že jde o variantu vhodnou především pro klidné řidiče, kteří nepotřebují příliš předjíždět. V takovém případě lze jezdit se spotřebou kolem čtyř a půl litru benzínu na sto kilometrů. S ustálenou rychlostí na venkově ještě o pár desetin litru úsporněji.

Silnější varianta téhož motoru (55 kW) nabídne vyšší maximální rychlost (173 oproti 161 kilometrů v hodině), ale daní za ni je mírně vyšší spotřeba. Výrobce udává 5,1 litru jako kombinovanou spotřebu, my jsme dosáhli údaj 5,7 litru na trase vedoucí v členitém terénu podhůří Alp, kde silnice šplhala až do nadmořských výšek těsně k hranici 1000 metrů. Motor je spojený s pětistupňovou převodovkou a již při rychlosti 90 kilometrů v hodině ukazoval otáčkoměr tři tisíce otáček a při dálniční rychlosti 130 km/hod byla ručička za hodnotou 4000 otáček.

V Česku od 289 000 korun

Vůz s tímto motorem již tuzemské zastoupení Volkswagenu nabízí. Se základní výbavou Comfortline (obsahuje elektrické ovládání všech oken, rádio s CD přehrávačem, klimatizaci, palubní počítač, světla pro denní svícení či dálkově ovládané centrální zamykání) je k dostání za 289 000 Kč.

Porovnání s největšími konkurenty najdete zde.

V Bavorsku jsme si rovněž vyzkoušeli modernizovaný čtyřválcový benzinový turbomotor 1,2 TSI. Ten má nyní celých 90 koňských sil. Podle našeho názoru jde o motor, který se svým charakterem k polu velmi hodí.  Výkon je už dostatečný na běžné předjížděcí manévry, motor pracuje velmi klidně a velmi tiše. Při rychlosti 90 kilometrů v hodině motor se zařazeným pátým rychlostním stupněm „točí“ necelých 2200 otáček a posádka ve voze ho prakticky neslyší. Je velmi pružný, takže pátý rychlostní stupeň je možno využívat i při jízdě rychlostí 50 kilometrů v hodině v obcích, aniž by z toho měl řidič nepříjemné pocity.

Více benzinových motorů, méně dieselu

Nabídka benzinových motorů se pro malé vozy koncernu Volkswagen v příštích měsících ještě rozšíří. Nejvýkonnějším motorem pro běžné verze bude motor 1,2 TSI s výkonem 81 kW, přibude ale rovněž  tříválcový turbomotor 1,0 TSI.

Zájemci o městské vozy rodiny Volkswagen s dieselovým motorem si v nejbližší budoucnosti budou muset vystačit s jediným tříválcem. Místo dosud nabízených motorů 1,2 a 1,6 TDi přichází nový motor 1,4 TDI. Bude mít tři výkonové stupně, ovšem pro tuzemský trh se v polu objeví pouze ten nejslabší produkující maximálně 55 kW. Papírová spotřeba 3,4 litru na sto kilometrů zní slibně – ale ti, kdo se k ní chtějí přiblížit, musí velmi opatrně zacházet s plynovým pedálem. Maximální krouticí moment 210 Nm je k dispozici už při 1500 otáček, takže na první rychlostní stupně vůz nabízí skutečně působivé zrychlení.

V Německu a hlavně na dálnici s neomezenou rychlostí jsme zkoušeli i silnější (66 kW) variantu stejného motoru. Spotřeba 4,6 litru na sto kilometrů, kterou jsme naměřili po absolvování cesty skrze několik „stau“ i na volných úsecích dovolujících sešlápnout plynový pedál k podlaze, se nám zdála být velice příznivou hodnotou.

Novinky ve výbavě

Nové motory připravil Volkswagen kvůli normě Euro 6 a samozřejmě také v souvislosti se snahou snížit emise CO2. U některých motorizací proto spotřeba klesla až o pětinu.

Motory ovšem nejsou tou jedinou novou součástí modernizovaného Volkswagenu Polo. V jeho interiéru se objevují věci, které znají řidiči aktuálních generací Volkswagenu Golf a také tuzemské octavie.

Tedy například multikolizní brzda. Za tuto vymoženost Volkswagen získal ocenění od nezávislé organizace EuroNCAP. Systém zabrání, aby se po prvním nárazu (například do svodidel) neřízené vozidlo pohybovalo volně setrvačností po vozovce a vjelo například do protisměru.

Z dalších bezpečnostních asistenčních systémů jde o sledování bdělosti řidiče a adaptivní tempomat pracující v rychlostech od 30 do 160 kilometrů v hodině. Pokud je vůz vybaven automatickou převodovkou DSG (dodává se k silnějším motorům za příplatek 40 tisíc Kč), může dokonce samočinně zastavit před překážkou.

Za příplatek budou k mání elektronicky řízené tlumiče, kde si řidič může vybrat jednu ze dvou charakteristik tlumení (normální a sportovní), či zadní parkovací kamera.

Připlatí si i zájemci za velký dotykový displej navigace, který má stejné funkce jako o něco větší displej v golfu či octavii. Tedy panel nástrojů na displeji řidiče neruší, objeví se, pokud řidič či spolujezdec přiblíží prst k přístroji. Novou funkcí je MirrorLink, díky níž je možné mít na tomto displeji stejné zobrazení „plochy“ jako na chytrém mobilním telefonu. Trochu nepraktická nám ale připadala nutnost propojit nejdříve mobil s autem kabelem přes konektory USB.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.