CZK/€ 24.320 -0,02%

CZK/$ 20.699 -0,37%

CZK/£ 27.818 +0,17%

CZK/CHF 26.110 +0,01%

22. 04. 2020

Produkce aut spadla o více než třetinu, v dubnu možná až o 90 %

 


 

Nových dat, která by ilustrovala vývoj české ekonomiky po nástupu korona-krize či nouzového stavu, je zatím poskrovnu, nicméně první střípky obrázku „nové“ ekonomiky se už pomalu a jistě začínají skládat. Mezi prvními tvrdými daty vynikají především čísla ze tří tuzemských automobilek, které v průběhu března zastavily výrobu vlastně největšího tuzemského průmyslu, který přímo i nepřímo generuje zhruba 10 % HDP. Odstávky přitom začaly ke konci druhé dekády března a ve dvou ze tří finalistů ještě ani neskončily.
Podle čísel AutoSAPu se produkce osobních automobilů v březnu propadla o více než 36 %, což aktuálně znamená, že se nevyrobilo cca 47,5 tisíce vozů, které představují něco přes tři procenta celoroční produkce. Autoprůmysl bude vzhledem ke své dominantní váze v rámci průmyslu i hlavním důvodem velmi slabých výsledků celého odvětví nejenom za březen, ale i za duben, kdy se propad produkce aut sníží zřejmě až o 90 %. V takovém případě by už výpadek produkce osobních vozů v ročním vyjádření překonal hranici 10 %.Je přitom nepravděpodobné, že by se v dalších měsících podařilo automobilovému průmyslu tuto ztrátu (cca 160 vozů) vykrýt či dohnat.

Nejenom proto, že celkový návrat automobilek na 100 % produkce nemusí být okamžitý z důvodu hladkého zajištění subdodávek.
Hlavní otázkou nicméně bude, jak se v nových časech bude vyvíjet poptávka po nových vozech. Budou evropské firmy v současné bezprecedentní recesi pospíchat s obnovou svých vozových parků? Podaří se rychle restartovat exporty do třetích zemí? A na oprávněně posledním místě nelze zapomenout ani na evropské spotřebitele, zda jejich chuť pořídit si nové auto zůstala stejně silná jako před nástupem recese, nebo zda bude vyčkávat na nějakou pobídku k nákupu ve formě šrotovného.
Koronavirus je tedy po zavedení pokut za nadměrné emise už druhou zásadní výzvou, které autoprůmysl v poslední době čelí. Automobilový průmysl tak prochází asi nejtěžším obdobím v historii, které předčí i časy po pádu banky Lehman Brothers a které může podobu tohoto odvětví docela významně změnit.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading


Související články

Rozhovor: Chceme, aby se Swiss Life Select stal v oblasti finančního poradenství vzorem etiky a kvality

V prostředí finančního poradenství, kde se prolínají technologické inovace, měnící se regulace a rostoucí nároky klientů, je klíčové mít jasnou strategii a silné vedení. Swiss Life Select Česká republika (SLS) pod vedením Karla Šulce, generálního ředitele a předsedy představenstva, prochází významnou transformací, která ovlivňuje nejen její vnitřní […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

23. 12. 2025

Strategie absolutního výnosu poskytují alternativní způsob ochrany před selháním tradičních aktiv

Pokud rok 2025 investory něco naučil, pak to, že musí aktivně přemýšlet o tom, jak uchovat kapitál v období globální fragmentace a s tím spojené zvýšení volatility trhů. Pravidla, která pro tato rozhodnutí platila dříve, byla zpochybněna. Například rozdělení portfolia v poměru 60/40 mezi akcie a dluhopisy nemá velký smysl, […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

19. 12. 2025

Co by se v příštím roce mohlo stát? Šokující předpovědi pro rok 2026

Budoucnost se téměř nikdy neodvíjí jasným směrem. Ať už jde o technologie, kulturu nebo politiku, ke klíčovým změnám a razantním výkyvům dochází téměř každoročně. A právě tehdy přichází na řadu Šokující předpovědi od Saxo Bank. Nejde o domácí pohled ani o prognózu – jsou to myšlenkové experimenty […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

17. 12. 2025