CZK/€ 24.270 +0,25%

CZK/$ 20.823 +0,18%

CZK/£ 27.748 +0,05%

CZK/CHF 25.852 -0,03%

22. 04. 2020

Produkce aut spadla o více než třetinu, v dubnu možná až o 90 %

 


 

Nových dat, která by ilustrovala vývoj české ekonomiky po nástupu korona-krize či nouzového stavu, je zatím poskrovnu, nicméně první střípky obrázku „nové“ ekonomiky se už pomalu a jistě začínají skládat. Mezi prvními tvrdými daty vynikají především čísla ze tří tuzemských automobilek, které v průběhu března zastavily výrobu vlastně největšího tuzemského průmyslu, který přímo i nepřímo generuje zhruba 10 % HDP. Odstávky přitom začaly ke konci druhé dekády března a ve dvou ze tří finalistů ještě ani neskončily.
Podle čísel AutoSAPu se produkce osobních automobilů v březnu propadla o více než 36 %, což aktuálně znamená, že se nevyrobilo cca 47,5 tisíce vozů, které představují něco přes tři procenta celoroční produkce. Autoprůmysl bude vzhledem ke své dominantní váze v rámci průmyslu i hlavním důvodem velmi slabých výsledků celého odvětví nejenom za březen, ale i za duben, kdy se propad produkce aut sníží zřejmě až o 90 %. V takovém případě by už výpadek produkce osobních vozů v ročním vyjádření překonal hranici 10 %.Je přitom nepravděpodobné, že by se v dalších měsících podařilo automobilovému průmyslu tuto ztrátu (cca 160 vozů) vykrýt či dohnat.

Nejenom proto, že celkový návrat automobilek na 100 % produkce nemusí být okamžitý z důvodu hladkého zajištění subdodávek.
Hlavní otázkou nicméně bude, jak se v nových časech bude vyvíjet poptávka po nových vozech. Budou evropské firmy v současné bezprecedentní recesi pospíchat s obnovou svých vozových parků? Podaří se rychle restartovat exporty do třetích zemí? A na oprávněně posledním místě nelze zapomenout ani na evropské spotřebitele, zda jejich chuť pořídit si nové auto zůstala stejně silná jako před nástupem recese, nebo zda bude vyčkávat na nějakou pobídku k nákupu ve formě šrotovného.
Koronavirus je tedy po zavedení pokut za nadměrné emise už druhou zásadní výzvou, které autoprůmysl v poslední době čelí. Automobilový průmysl tak prochází asi nejtěžším obdobím v historii, které předčí i časy po pádu banky Lehman Brothers a které může podobu tohoto odvětví docela významně změnit.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading


Související články

Komentář: Před riziky varuje už i Bank of England

Bank of England vydala novou zprávu o finanční stabilitě a píše v ní: „Podle názoru FPC (Financial Policy Committee) zůstávají ocenění mnoha rizikových aktiv nadále výrazně nadhodnocená, zejména u technologických společností zaměřených na umělou inteligenci (AI). Ocenění akcií v USA se blíží nejvyšším hodnotám od dob internetové […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

05. 12. 2025

Investice pod stromeček: Dárek, který roste s obdarovaným

Češi stále častěji hledají dárky, které nezatíží domácnost zbytečnostmi a neskončí bez užitku v šuplíku. Roste proto zájem o investice jako vánoční dárek – nejvíce u rodičů, kteří chtějí dětem založit investiční účet, ale také mezi prarodiči nebo partnery. Investice totiž dlouhodobě roste, chrání před inflací a […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

02. 12. 2025

Bude Nvidia spasitelem nebo ničitelem?

Ačkoliv se výsledková sezóna chýlí ke konci, čeká nás možná její nejdůležitější okamžik. Ve středu večer reportuje výsledky za třetí čtvrtletí Nvidia, nejhodnotnější společnost světa. Její čísla budou mít dopad daleko za hranice technologického sektoru, protože Nvidia se stala symbolem celé AI revoluce i barometrem sentimentu investorů.

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

19. 11. 2025