CZK/€ 25.025 -0,26%

CZK/$ 23.283 -0,71%

CZK/£ 29.238 -0,34%

CZK/CHF 25.669 -0,18%

27. 11. 2014

0 komentářů

Nový Passat pomůže v krizi. Při kolapsu řidiče sám zastaví

 


 

Nový Passat pomůže v krizi. Při kolapsu řidiče sám zastaví

Praha – Vnější design Volkswagenu Passat, který na konci listopadu vstupuje na tuzemský trh v obou karosářských variantách, žádnou velkou revoluci nepřináší. V útrobách tohoto automobilu ovšem nezůstalo takřka nic při starém.

Novátorské je zejména nasazení ohromného počtu asistenčních systémů, které přispějí k usnadnění ovládání vozu či jsou zajímavým příspěvkem ke zvýšení bezpečnosti.

Světovou premiéru má například Emergency Assist, který vznikl propojením funkcí Lane Assist a adaptivního tempomatu ACC. Pokud senzory v autě zaznamenají, že řidič není schopen auto řídit (přestal ovládat volant a pedály), což bývá například při srdečním infarktu, vůz nejprve začne řidiče upozorňovat. „Pokud řidič 10 sekund vůz neovládá, objeví se na displeji výstraha, po dalších třech sekundách jeho nečinnosti následuje další výzva, která je tentokrát již velmi hlasitá,“ vysvětluje technický školitel Volkswagenu Radek Dolejší.

„Pak následuje krátké přibrzdění, což je vlastně poslední možný způsob, jak řidiče upozornit, že by se měl řízení opět ujmout, a pokud ani to nepomůže, passat sám brzdí,“ popisuje činnost asistenčního systému Dolejší. Ještě před zastavením auto na vozovce, aniž by ovšem vybočilo ze svého jízdního pruhu, mírně zakličkuje a rozsvítí se varovná světla. „To je způsob, jak opticky varovat ostatní účastníky provozu, že je něco v nepořádku,“ dodává k tomu Dolejší.

REKLAMA

Nový passat bude hodně nápomocný i řidičům, kteří nemají s určitými situacemi dostatek zkušeností.

Například nová, již třetí verze parkovacího asistenčního systému dokáže detekovat různá parkovací místa (jak pro podélné, tak i příčné parkování) a dá řidiči na výběr, do kterého chce auto umístit. Příslušné tlačítko pro spuštění systému lze navíc spustit i v průběhu parkovacího manévru, do kterého se řidič pustil sám a pak zjistil, že je to pro něho příliš obtížné. Senzory totiž dokážou zajistit naprosto přesné natočení vozu, aniž by došlo k nárazu do automobilů stojících vedle.

Pomůže i s přívěsem

Passat osmé generace je současně schopen pomáhat i těm, kteří tahají přívěsy. Nejenže lze s využitím zadní parkovací kamery přesně najet na osu přípojného zařízení, ale i zaparkovat přesně tam, kam je třeba.

To zajišťuje systém Trailer Assist, který automaticky řídí auto s přívěsem. Volkswagen je prvním výrobcem automobilů na světě, který tento inovativní systém nabízí. Systém, pokud například řidič chce z ulice zacouvat do vrat, funguje takto: Řidič zařadí zpětný chod a tlačítkem aktivuje asistenční systém, jehož základem je zadní kamera. Její řídicí jednotka stále vyhodnocuje úhel „zalomení“ soupravy a spolupracuje s řízením. Následně je pak vypočítán správný úhel natočení kol vozu. „To je důležité i pro řidiče, který chce pouze rovně couvat,“ říká Dolejší. Podle něho je totiž i tento manévr pro mnohé řidiče těžko rozlousknutelným oříškem.

REKLAMA

Řidič současně může pomocí ovladače zpětných zrcátek na dveřích (funguje v tomto případě jako joystick) plynule měnit směr jízdy soupravy podle okamžitých okolností. Volantu se tedy vůbec nedotýká, je zodpovědný pouze za pedály plnu a brzdy.

Další asistent bude až na jaře

Volkswagen Passat se také stane prvním vozem, který bude schopen samočinné jízdy v kolonách v rychlostech od nuly do šedesáti kilometrů v hodině. „Za vším je opět systém pro udržování vozu v jízdním pruhu Lane Assist společně s adaptivním tempomatem,“ vysvětluje Dolejší.

Rovněž  tento systém už si zájemci mohou objednávat do vozů, které se začnou vyrábět na přelomu roku. Je součástí balíčku asistenčních systémů, jehož součástí jsou dále asistent pro bezpečný výjezd z parkovacího místa kolmo k chodníku, dále Emergency Assist a Side Assist. Posledně jmenovaný systém hlídá za řidiče vozy nacházející se v takzvaném mrtvém úhlu. Cena tohoto paketu je 29 700 korun.

V praxi Lane Assist zasahuje do řízení, začne-li vůz opouštět svůj jízdní pruh. Adaptivní tempomat pak zodpovídá za automatické brzdění a přidávání plynu během popojíždění v koloně. Vůz tedy automaticky řídí, zrychluje a brzdí. Podmínkou ovšem je, aby řidič držel volant. „To proto, aby mohl v případě nepředvídané situace kdykoli zasáhnout,“ uzavírá technický školitel.

Základní cena osmé generace Volkswagenu Passat s karosérií sedan je 638 900 korun, za kombi se připlácí 25 000 korun. Jde o vozy s benzinovým motorem 1,4 (92 kW), jejichž standardní výbava obsahuje mimo jiné třízónovou automatickou klimatizaci, rádio Composition Media, asistenční systém Front Assist s funkcí nouzového brzdění City, boční airbagy také vzadu, tempomat včetně omezovače rychlosti, parkovací senzory Parkpilot a multifunkční tříramenný volant obšitý kůží.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *