Středa 16. června. Svátek má Zbyněk.

Nová evidence tržeb se týká až 600 tisíc firem a podnikatelů

Investice 22.01.2015 | 17:55 0 Komentářů

Ministerstvo financí plánuje, že elektronickou evidenci tržeb spustí 1. ledna příštího roku.

Nová evidence tržeb se týká až 600 tisíc firem a podnikatelů

Olomouc – Elektronická evidence tržeb, kterou chce ministerstvo financí spustit příští rok, se bude týkat až 600 000 obchodníků, provozovatelů restaurací, hoteliérů, řemeslníků či poskytovatelů služeb. Hlavně obchodníci budou muset kvůli nové povinnosti investovat zřejmě stovky milionů korun do nákupu elektronických pokladen. Stát při online registraci tržeb počítá s menšími daňovými úniky a vyšším výběrem daní.

Zástupce ředitele odboru účetnictví ministerstva financí Martin Šabo dnes na kongresu Samoška v Olomouci řekl, že systém elektronické evidenci tržeb bude masivní a velmi složitý, jelikož v ČR je 500 000 až 600 000 podnikatelských subjektů, na které se tato povinnost má vztahovat. „Chceme postihnout převážnou část trhu, kde je potenciální riziko zkreslování údajů o evidenci tržeb,“ uvedl.

Podle poradce náměstkyně ministra financí Lukáše Kozáka ministerstvo plánuje, že elektronickou evidenci tržeb spustí 1. ledna příštího roku. „Zákon o evidenci tržeb by měl být příští týden předložen do vnějšího připomínkového řízení, aby mohla být zahájena široká diskuse,“ řekl Kozák.

Restaurace už od ledna

Finanční správa díky novému systému bude moci online sledovat tržby podnikatelů a postihovat nepoctivce. Od ledna se elektronická evidence má týkat firem, které podnikají v restauračních a ubytovacích službách. Od dubna budou do systému zahrnuty maloobchodní a velkoobchodní společnosti. Od července by měly tržby hlásit i fyzické osoby, které provozují restauraci, hotel nebo prodejnu.

Elektronicky evidovat tržby bude muset 105 000 prodejen a 50 000 restaurací. Kozák řekl, že ministerstvo chce postupně povinnost rozšířit i na ostatní příjemce plateb v hotovosti. Hlásit tržby by měli provozovatelé stánků, někteří lékaři, kadeřnice či právníci. Drobní prodejci si nebudou muset pořizovat speciální zařízení, které informaci odešle do systému ještě před vytištěním stvrzenky o nákupu, ale bude stačit, když tržby nahlásí například jednou týdně pomocí počítače.

Pokladna přjde na desítky tisíc

Elektronické pokladny stojí v základním provedení 10 až 20 tisíc korun. Moderní pokladny nyní nemá například 80 procent prodejen s potravinami řetězce Eso. „Pro nás to bude znamenat investici zhruba 13 milionů korun“ upozornil šéf družstva Eso Market Jiří Štorch. Obchodníci, kteří jsou v Asociaci českého tradičního obchodu (AČTO), podle jeho odhadu budou muset do pokladen investovat až 250 milionů korun.

Podle předsedy asociace Zdeňka Juračky budou náklady obchodníků na pořízení pokladen rozdílné. „Kdo má hodně prodejen, tak udělá výběrové řízení a určitě získá slušnou cenu. Nejhůř na tom budou živnostníci s jednou či dvěma prodejnami,“ míní Juračka, podle nějž poctiví obchodníci na registraci tržeb ale vydělají, protože se sníží nekalá konkurence. Se zavedením registrace tržeb by mohla klesnout i DPH.

Elektronická evidence tržeb má v ekonomice snížit nebo dostat pod kontrolu platby v hotovosti. Stát platbou bez dokladu přichází o daňové příjmy z DPH. Například majitelé restaurací by měli podle odhadu ministerstva financí ročně státu odvést 11 miliard korun, ve skutečnosti to je 1,7 miliardy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.