Paříž /Od našeho zvláštního zpravodaje/ – Pokud by neznalý člověk zavítal na pařížský automobil s úmyslem vybrat si zde svůj nový vůz, zákonitě by se začal zajímat o některý z elektromobilů. Právě ty totiž byly vystaveny na stáncích mnoha automobilek na nejdůstojnějším místě. Na jejich nulové emise a elektropohon upozorňovaly největší nápisy a i když jich tu nebylo rozhodně více než aut s klasickým spalovacím motorem, opticky to tak mohlo působit.
„Máte pravdu, když se člověk prochází některými expozicemi, vypadá to skoro tak, jako kdyby automobilky v současné době na ničem jiném než na elektromobilech nepracovaly,“ říká například ředitel českého zastoupení značky BMW Martin Saitz.
Vzápětí však dodává, že jde skutečně jen o optický klam. Většina ostatních expertů to ostatně vidí stejně a hned vypočítává problémy, které zatím brání masovějšímu a rychlejšímu rozvoji elektromobilů. Těmi jsou vysoká cena baterií, jejich vysoká hmotnost, která pak zákonitě znamená relativně malý dojezd, dlouhá doba nabíjení a obtíže spojené s recyklací. Přestože připouštějí, že cena i hmotnost baterií se bude poměrně rychle snižovat, odhaduje se, že v příštích třech letech budou elektromobily na silnicích stále jen bílými vránami. Teprve za deset let dosáhne jejich podíl v prodeji nových automobilů zhruba pěti procent.
Tesla je jen hračka
„Samozřejmě, že budou lidé, kteří si budou zakládat na tom, že vlastní automobil s nulovými emisemi a koupí si ho. Jenže současné i sériově vyráběné elektromobily, jako je například roadster Tesla, jsou zatím spíše jen hračkami a ještě technicky nedokonalými,“ říká nejvýše postavený Čech v koncernu VW Martin Jahn. Jeho slova krátce nato potvrdila zpráva tiskové agentury, podle něhož Tesla svolává stovky svých aut kvůli opravě poruchového kabelu. Ten by mohl způsobit požár vozu.