Čtvrtek 24. června. Svátek má Jan.

Módní značky přešly na vlnu digitalizace. Soustředí se na online prodej

04.06.2021 | 10:58 0 Komentářů

Většina módních značek se během pandemie soustředila na prodej prostřednictvím e-shopů. Počet svých prodejen po celém světě regulovaly známé společnosti jako H&M, L Brands vlastnící Victoria’s Secret, ale například i společnost Inditex, která je „matkou“ značky Zara. Právě Inditex nedávno ohlásil stažení všech svých prodejen z Venezuely, kterou již několik let zmítá hluboká ekonomická recese.

Inditex v následujících týdnech plánuje zavřít své obchody ve Venezuele, které provozuje partnerská společnost Phoenix World Trade se sídlem v Panamě. Tento krok však neznamená konec podnikání společnosti na tamním trhu. Právě naopak. Jak uvedla Phoenix World Trade pro agenturu Reuters, jde o přizpůsobení se novému modelu integrace a přechodu na digitální prodej, který již dříve oznámil Inditex. Ve Venezuele tak brzy zmizí kamenné prodejny značek Zara, Bershka a Pull & Bear.

Inditex zavře více než 700 obchodů v Evropě, přibližně 100 v Americe a dalších 400 v jiných zemích světa. Po oznámení informace o zrušení provozů se akcie společnosti mírně oslabily. Za poslední týden si odepsaly 0,8 procenta. Z dlouhodobého hlediska se však pandemie korony na hodnotě společnosti nepodepsala. Právě naopak. Za poslední rok vzrostla cena na burze o 29 procent. Při pohledu na posledních 5 let dosáhly akcie celkovou výkonnost 5 procent. * Nejvýraznějšího zhodnocení tak mohli dosáhnout investoři, kteří akcie nakoupili po propadu v úvodu propuknutí pandemie v březnu 2020.

Na rozdíl od hodnoty akcií na burze se protipandemická opatření a zavření prodejen výrazně podepsala na hospodářských výsledcích. Zisk španělského módního prodejce se loni propadl o 70 procent na 1,5 miliardy eur před zdaněním a úroky, jelikož zavřená byla přibližně třetina z 6800 prodejen.

Kromě výše zmíněných vlastní Inditex značky jako Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti nebo Uterqüe.

Pandemie výrazně poznamenala i populární britské značky Topshop, Topman, Miss Selfridge a HIIT, jejichž majitel, společnost Arcadia, se dostal do platební neschopnosti. Šlo o největší bankrot na britském trhu způsobený následky pandemie. Všechny zmiňované značky však dostaly druhou šanci díky online prodejci Asos, který je odkoupil za 256 milionů liber a zařadil do své nabídky na oficiálních webových stránkách. Britský online prodejce totiž na rozdíl od kamenných provozoven těžil z pandemie a přesunu spotřebitelů do online prostoru.

Podle informací zveřejněných v dubnu 2021 zvýšil Asos v první polovině svého finančního roku tržby o 24 procent po navýšení výdajů na digitální marketing s cílem zvýšit povědomí o značce. Celkově tržby dosáhly více než 1,9 miliardy liber a hrubý zisk se pohyboval kolem 890 milionů liber.

Jelikož opatření spojená s pandemií se postupně uvolňují, uvidíme, jak se bude dařit kamenným obchodům a jejich „digitálním protějškům” v dalších měsících.

Olívia Lacenová, hlavní analytička TopForex

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.