Pondělí 08. března. Svátek má Gabriela.

Konec ráje. Po Intersparu mohou odejít z Česka další řetězce

Investice 11.03.2014 | 15:00 0 Komentářů

Zatímco v západní Evropě je tržní podíl pěti největších řetězců na rychloobrátkovém trhu zpravidla mezi 60 až 75 procenty, v Česku jen 46 procent.

Konec ráje. Po Intersparu mohou odejít z Česka další řetězce

Praha – „Zcela určitě neexistuje záměr prodat Spar v Česku. Naopak otevíráme a budeme otevírat nové obchody,“ říkal ještě loni v červenci v rozhovoru pro IHNED.cz Robert Spiegel, tehdy nový jednatel společnosti, která v Česku provozuje řetězce Interspar a Spar.

Úterní zpráva o prodeji obchodů Interspar a Spar v Česku (koupí je společnost Ahold, provozující síť Albert) přesto není pro odborníky žádným překvapením.

Nejen proto, že Spar v Česku za posledních několik let prodělal přes tři miliardy korun. Ale i proto, že tuzemský trh je hyper- a supermarkety přehlcen a lidé navíc utrácejí méně než dřív.

Koncentrace pokračuje

„Pokračující koncentrace maloobchodního trhu v České republice není nijak překvapivá. Zatímco v západoevropských zemích je tržní podíl pěti největších řetězců na rychloobrátkovém trhu zpravidla mezi 60 až 75 procenty, v České republice je to navzdory husté síti prodejen jen 46 procent,“ říká ředitel agentury Incoma GfK Tomáš Drtina.

Podle odborníků proto není vyloučeno, že se bude muset ke stejnému kroku v budoucnu uchýlit i další z hráčů na retailovém trhu. Udržet si pozici na trhu je pro řetězce velmi obtížné.

„Naše strategie je založena na tom, že v zemích, v nichž působíme, se nám daří získat udržitelnou pozici na trhu. Ukázalo se, že v Česku to bylo obtížné. Proto odcházíme a budeme se koncentrovat na rostoucí trhy,“ odůvodnil odchod řetězce z Česka Rudolf Staudinger, člen správní rady Sparu zodpovědný za zahraniční operace.

Právě to, že se jim nepodařilo obstát v obrovské konkurenci, podle odborníků spojuje řetězce, které v posledních letech z trhu odešly. Odmítají ale, že by tyto firmy spojovala nějaká další společná specifika, například vyšší důraz na kvalitu oproti konkurenci.

Česko, ráj hypermarketů

Podle společnosti Nielsen je v Česku nyní 322 hypermarketů a 1105 supermarketů včetně diskontů. Zejména v případě hypermarketů jsme tak výrazně nad evropským průměrem.

„Situace na tuzemském trhu není dlouhodobě udržitelná,“ říká Lucie Hrušová ze společnosti Nielsen.

Obtížné byly pro obchody zejména poslední dva roky, kdy čeští zákazníci výrazně méně utráceli, zatímco počet hyper- a supermarketů se podstatně nezměnil.

„Lidé se v posledních dvou letech odklonili od velkých zásobovacích nákupů k častějším a drobným nákupům, čímž ubrali na tržbách zejména hypermarketům,“ vysvětluje Hrušová.

Polovina tržeb díky slevám

Podle ní tak obchody musely zákazníky začít více k nákupům lákat prostřednictvím různých promoakcí. Ke konci roku už takové akce přispívaly hyper- a supermarketům téměř polovinou tržeb.

„Takto vysoký podíl promo prodejů v současné situaci na trhu nepřináší obchodníkům ani výrobcům dodatečné tržby, ale pouze brzdí jejich propad. To je patrné především v případě hypermarketů, kde promoční prodeje již hranici padesáti procent překonaly, a právě hypermarkety jsou přesto prodejním kanálem nejvíce zasaženým nechutí spotřebitelů utrácet,“ dodává Hrušová.

Kdo bude další?

Už v roce 2005 odešel z České republiky rakouský Julius Meinl (jeho obchody nyní patří společnosti Ahold, provozující síť Albert). Později následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka, jejichž síť získalo Tesco. V roce 2007 odešla belgická Delvita a o rok později Plus Discount (prodejny převzala německá Rewe, která provozuje řetězce Billa a Penny Market).

Odborníci nepředpokládají, že by odchod Intersparu a dříve i například Carrefouru předpovídal osud dalším řetězcům, které se snaží nabízet dražší „prémiové“ zboží, jako je třeba Globus.

„Tyto řetězce však budou malé a s působností limitovanou k nějakému regionu,“ vysvětluje Miloš Ryba, analytik středoevropského maloobchodního trhu společnosti Planet Retail.

Albert, nová jednička na trhu

Proč se ke koupi obchodů skupiny Spar rozhodl právě Albert? Podle Tomáše Drtiny má akvizice dobrou logiku. „Obchodním formátem jsou si oba řetězce blízké,“ vysvětluje.

Naopak Rybu krok Aholdu překvapil. Podle něj ale pravděpodobně půjde o jedinou takovou operaci této nizozemské skupiny ve střední Evropě.

Ahold působí na tuzemském trhu od roku 1991. V současnosti má v Česku 284 supermarketů a hypermarketů Albert. Po dokončení akvizice by firma měla být s více než 330 obchody jedničkou v maloobchodním prodeji potravin v České republice.

Aholdu v Česku v roce 2012 vzrostl zisk z 5,8 na 156 milionů korun. Tržby se meziročně téměř nezměnily a dosáhly 40,68 miliardy korun.

Společnost Spar Česká obchodní společnost, která na tuzemském trhu provozuje hypermarkety Interspar a supermarkety Spar, vykázala v roce 2012 ztrátu 545 milionů korun, v roce 2011 skončilo hospodaření ve ztrátě 608 milionů korun. Kumulovaná ztráta obchodníka z posledních let stoupla na 3,3 miliardy korun.

Tržby společnosti stouply předloni meziročně o dvě procenta na 13,1 miliardy korun. Mateřská společnost Spar Österreich řetězci předloni navýšila základní kapitál o 300 milionů korun na 4,77 miliardy korun, o rok předtím navyšovala o 400 milionů korun.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.