Pátek 18. září. Svátek má Kryštof.

Japonský akciový index Nikkei pod vlivem výsledkové sezóny

Investice 02.08.2013 | 12:11 0 Komentářů

V Japonsku odstartovala tento týden jedna z nejdůležitějších výsledkových sezón korporací za poslední dekádu, protože by mohla odhalit, jak je ve skutečnosti premiér Shinzo Abe úspěšný se svou radikální politikou, jež měla za úkol nastartovat inflaci a domácí poptávku. Ta za poslední roky výrazně paralyzovala profity tamních společností (komentář Bossa).

Právě nákupní apetit Japonců je indikátorem, který odhalí, zdali expanzivní měnová politika v třetí největší ekonomice plní svou funkci, občané ji věří, mění svá inflační očekávání a nakupují.

Největší pozornosti a kritice jsou přirozeně podrobovány giganti země vycházejícího slunce, jakými jsou Toyota, Sony, Toshiba nebo Panasonic. Někteří z nich mají svůj den již za sebou a jiné to ještě čeká. Například akcie výrobce spotřební elektroniky Toshiba ztratily okamžitě 3 procenta poté, co zisky nenaplnily očekávání. Na druhé straně Panasonic posílil o 7 procent po zveřejnění 8násobného růstu zisku za druhé čtvrtletí 2013. Sony uveřejní své výsledky 2. srpna a Toyota 5. srpna. Už nyní je jasné, že budou podrobeny přísné kritice. Investoři se totiž jen tak nespokojí s pouhým růstem, ale vše bude měřeno prostřednictvím oslabujícího japonského jenu. Pokles domácí měny přinesl exportním firmám nečekané bohatství, které ale jak se zdá, nejsou ochotni dále investovat. To indikuje jejich nedůvěru v budoucnost japonské ekonomiky. Sledováno rovněž bude, jestli firmy dosahují růstu zisků jenom díky slabšímu jenu, nebo je pohání i jiné fundamenty. Důležitým kritériem pro ohodnocení úspěšnosti Abeho politiky je už právě zmiňovaná účast domácí poptávky na ziscích firem.

Právě společnost Sony by se podle průzkumů měla stát tahounem japonské výsledkové sezóny. Ta se v poslední době dostala do stínu svých konkurentů, tedy světových lídrů v podobě Applu a Samsungu. Boje na poli chytrých telefonů, počítačů, tabletů a dalších elektronických hraček, dnes již neodmyslitelných součástí společnosti, se vedou stále agresivněji. Druhý kvartál by však pro Sony měl znamenat provozní zisk v podobě 65 miliard jenů (665 milionů dolarů), což je výrazně více než 6,28 miliard jenů ve druhém kvartále loňského roku.

Výsledky reportů se budou přímo odrážet na japonském akciovém indexu Nikkei 225. Ten však zatím nesdílí pozitivní očekávání některých analytiků a budou-li chtít japonské společnosti obrátit současný výprodej, tak by měly reportovat nad očekávání dobře. Akciový index Nikkei 225 zažívá v posledních týdnech zajímavé obraty. Nejprve dlouhodobě posiloval a dosáhl až úrovně 16 000. U té započal výprodej, který neudržela ani rostoucí trendová linie. Trh po dosažení supportu 12 500 korigoval své ztráty a vracel se zpátky k trendové linii. Problém přinesla rezistence 15 000, u které nastoupili do hry opět medvědi. V současné době se trh po masivním výprodeji odrazil od klouzavého průměru 100 a snaží se vrátit k předchozím hodnotám. Do dosažení kulatého čísla 15 000 je však hrozba dalšího výprodeje velmi vážná. Vše má nyní v rukou výsledková sezóna.

Graf: denní graf japonského akciového indexu Nikkei 225. 

 bossa-nikkei-225

Pro Nikkei rovněž hraje fakt, že většina japonských společností zakládá své prognózy o zisku na kurzu USD/JPY kolem 91,0, což při momentální úrovni 98,0 může rapidně změnit výsledky v jejich prospěch. Nepodaří-li se japonským akciím uspět ve výsledkové sezóně, tak je čeká další příležitost v září, kdy by se mělo rozhodnout o zemi, která bude hostit letní olympijské hry v roce 2020. Tokio bude bojovat o prestižní roli hostitele s tureckým Istanbulem a španělským Madridem. Kdyby se Japonsko nakonec stalo místem konání nejstarší sportovní soutěže, tak by z toho mohly profitovat reklamní, stavební, bezpečnostní společnosti a oděvní firmy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.