Čtvrtek 21. listopadu. Svátek má Albert.

IPO Facebooku – má firma opravdu hodnotu 100 miliard dolarů?

IPO v roce 2011 byly buď výhra nebo prohra, přičemž většina rostla první den a potom se vydala dolů. IPO Facebooku by mohlo na investory působit jak červený hadr na býka, 10 procentní podíl je k mání za 10 mld. dolarů. Otázka tedy zní: má Facebook cenu 100 miliard dolarů? Rychlá analýza společnosti snad na tuto otázku odpoví.(Komentář Saxo Bank)

 

Podle eMarketeru vzrostly reklamní příjmy Facebooku ze 2 miliard USD v roce 2010 na 4 miliardy v roce 2011, přičemž 89 procent těchto příjmů pochází čistě z reklamy a zbytek pochází z kreditů na Facebooku. Jak je vidět v tabulce 1, kredity na Facebooku rostou obrovským tempem, mnohem rychleji než o kolik rostou tradiční reklamní příjmy konkurentům Googlu a Yahoo.

Pokud bereme hodnotu firmy z případného IPO ke konci roku 2011, tedy přibližně 100 mld. USD, bylo by P/E Facebooku na hodnotě 100 extrémně vysoké. Ale pokud Facebook dokáže v příštích třech letech zvyšovat zisky stejným tempem jako v minulosti, kdy dosahoval růstu 100%, pak by v roce 2014 bylo ohodnocení P/E na hodnotě cca 12, což už extrémně vůbec nevypadá. Samozřejmě otázka růstu je diskutabilní, ale nutí vás alespoň přemýšlet o případných IPO a jejich ocenění.

Porovnejme Facebook s jinou technologickou společností, i když s jiným byznys modelem. Amazon má očekávané P/E na horizontu jednoho roku přibližně 100 a nyní můžeme vedle sebe postavit ocenění obou společností. V tabulce 2 uveden obrat a zisk Amazonu. Zatímco společnost výrazně roste, vykazuje nízkou ziskovou marži a ukazatel PEG (P/E k růstu) je  3,4 (Facebook má ukazatel PEG na hodnotě 1,5). To ukazuje, že investoři jsou ochotni platit za růst firmy. A pokud provedeme pro Amazon podobnou kalkulaci jako pro Facebook do roku 2014, potom P/E Amazonu můžeme za tři roky čekat kolem hodnoty 40, zatímco P/E Facebooku kolem hodnoty 12.

Pokud investoři pochybují o růstu online reklamy na Facebooku, tabulka 3 a 4 zobrazuje silnou míru růstu reklamních příjmů Facebooku. Na Facebook připadá 12 procent celkových online reklamních příjmů v Americe za rok 2010. A tento podíl by se do roku 2012 měl zvýšit na 20 procent. To je velmi významná informace, zvláště pokud se čeká, že online reklamní příjmy v Americe vzrostou do roku 2012 na 15 mld. USD.

Investorům se IPO nevyplácely, protože po jednodenním růstu se kurz akcií po počáteční euforii vydal směrem dolů. Přestože se má za to, IPO Facebooku bude neceněno poměrně vysoko, a samozřejmě za překladu, že poroste, nemusí být tato akcie nakonec marnou příležitostí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.