CZK/€ 24.240 +0,08%

CZK/$ 20.664 -0,05%

CZK/£ 27.648 -0,11%

CZK/CHF 25.975 +0,08%

22. 01. 2024

FT varují, Německo má problém s přechodem na elektro-mobilitu – co to znamená pro ČR?

 

Německý automotive má podle analýzy Financial Times vážné problémy s přechodem na elektromobilitu. Jedním z problémů je podle Andrease Volfa, šéfa subdodavatelské společnosti Vitesco Technologies skutečnost, že německý automotive a jeho investoři dlouhou dobu nevěřili přechodu na elektromobilitu. Náskok tak získali jiní hráči (většinou z Asie) a v tuto chvíli má řada německých subdodavatelů vážný problém, protože musí narychlo vyvíjet nové produktové řady pro elektromobilitu, a současně jim rychle padají marže na produktech pro klasické spalovací motory (mířící do útlumu).

Loading



 


Výsledek není vůbec veselý – počet subdodavatelských firem první úrovně v Německu za poslední tři roky poklesl z necelých 700 tisíc skoro o 85 tisíc (o více než 10 %). A to se nutně podepsalo také na zaměstnanosti, která u subdodavatelů poklesla o více než 30 tisíc a v celém automotivu v Německu o více než 60 tisíc pracovníků (6 % celkového počtu zaměstnanců). Jaká je situace v Česku, které je logicky na řadu německých řetězců přímo napojené?

Na první pohled je situace v Česku až překvapivě dobrá. Automotive nepatří k brzdám české ekonomiky, ale naopak k funkčním částem našeho průmyslu. Produkce je při porovnání s rokem 2017 (kdy v Německu začala klesat) o necelých 20 % vyšší. V Německu je přitom oproti roku 2017 naopak skoro o 20 % nižší. Je to do značné míry také důsledek problémů německého automotivu již v před-covidové éře, v důsledku aféry Dieselgate. I v post-covidové době je však “come-back” českého automotivu o poznání impozantnější a relativně slušné nové objednávky ukazují zatím na dobrý rok 2024. Navíc pohled na počet zaměstnanců ukazuje, že český automotive (jak finální producenti, tak subdodavatelé) redukoval v pandemii počet pracovníků zhruba stejně výrazně jako sousední Německo (pravděpodobně zejména agenturní zaměstnance). To ukazuje, že produktivita (a pravděpodobně i jednotkové pracovní náklady) se v českém automotivu relativně vůči německému značně vylepšily.

Problém je, že tato “radost” se může ukázat jako velmi krátkozraká. Český automotive totiž v posledních dvou letech ožívá zejména díky automobilům se spalovacím motorem. A jejich útlum v následující dekádě je prakticky hotovou věcí. I čeští producenti/subdodavatelé tak musí bojovat o své místo na slunci v nových výrobních řetězcích a v tomto boji jsou s Německem na globálním hřišti na “jedné lodi”. Analýza Financial Times je tak varováním i pro nás.

Jan Bureš
Hlavní ekonom Patria Finance

Loading


Související články

Investiční výhled pro rok 2026: Evropa může těžit z „kontrolovaného chaosu“

Rok 2026 bude podle investiční společnosti Amundi rokem proměny. Globální ekonomika se přizpůsobuje novému prostředí „kontrolovaného chaosu“, kde se technologická revoluce potkává s geopolitickým napětím, fiskálními problémy a trvale vyšší inflací. Tyto faktory výrazně ovlivní, jak se bude dál vyvíjet hospodářský i investiční cyklus. Vyplývá to z analýzy […]

Text: Redakce

09. 12. 2025

Komentář: Před riziky varuje už i Bank of England

Bank of England vydala novou zprávu o finanční stabilitě a píše v ní: „Podle názoru FPC (Financial Policy Committee) zůstávají ocenění mnoha rizikových aktiv nadále výrazně nadhodnocená, zejména u technologických společností zaměřených na umělou inteligenci (AI). Ocenění akcií v USA se blíží nejvyšším hodnotám od dob internetové […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

05. 12. 2025