CZK/€ 24.325 -0,29%

CZK/$ 20.776 -0,13%

CZK/£ 27.771 -0,40%

CZK/CHF 26.108 -0,29%

15. 07. 2020

Evropský průmysl se odrazil ode dna

 


 

To nejhorší mají průmyslové firmy za sebou, avšak rizika a nejistoty zdaleka ještě nepominuly. Asi tak by se daly jednoduše hodnotit výsledky průmyslové výroby ve většině zemí EU za květen, kdy už docházelo k odstraňování nejvíce restriktivních opatření a končily i dobrovolné odstávky v automobilovém průmyslu. Výroba se tedy odlepila od dubnového dna, když se meziměsíčně zvýšila v celé Unii o více než 11 %. Jistě jde na první pohled o impozantní číslo, nicméně je to stále 19 % pod úrovní únorové produkce. Korona-krize zasáhla jednotlivé země různě intenzivně. Stačí se podívat na Slovensko, kde je produkce průmyslu o třetinu pod úrovní loňského května, Maďarsko (-27,6 %) nebo Rumunsko (-27,4 %). ČR je z pohledu meziročního propadu s více než čtvrtinovým poklesem výroby tohoto největšího tuzemského odvětví hned na pátém místě.

Asi ne náhodou patří mezi nejvíce zasažené ty, které ve větší míře spoléhají na automobilový průmysl. V tomto případě se ještě o nějakém razantním oživení rozhodně hovořit nedá. Skok ve výrobě, který ukazují meziměsíční data je impozantní, nicméně pořád jde jen o srovnání s nulou. Třeba v případě ČR se produkce v automobilovém průmyslu sice meziměsíčně ztrojnásobila, nicméně stále je to 42 % pod únorovou úrovní. V ostatních evropských zemích s výraznějším podílem automobilového průmyslu byla situace ještě horší. V Německu byl tento průmysl na polovině produkce, ve Francii na zhruba třetinové úrovni.

Květnová čísla naznačují, že nabídkový šok má evropský, a zvláště pak automobilový, průmysl už v podstatě za sebou, ale z nejhoršího zdaleka venku není. Bude se totiž nejspíše čelit i silnému šoku poptávkovému, který bude přicházet jak od firem škrtajících investice, tak domácností omezujících zbytné výdaje. Vzhledem k tomu, že nejspíše nepůjde jen o evropskou perspektivu, tak automobilový průmysl možná to nejhorší teprve čeká, bez ohledu na sankce za produkci „nezelených“ vozů… V každém případě půjde o silný zářez do jakýchkoliv ekonomických výhledů středoevropského průmyslového regionu. Jen v případě ČR celoroční dvacetiprocentní pokles poptávky po produkci automobilového průmyslu srazí HDP o dvě procenta, nemluvě o zaměstnanosti. A o moc lépe na tom v tomto směru není ani Slovensko nebo Maďarsko.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading


Související články

Strategie absolutního výnosu poskytují alternativní způsob ochrany před selháním tradičních aktiv

Pokud rok 2025 investory něco naučil, pak to, že musí aktivně přemýšlet o tom, jak uchovat kapitál v období globální fragmentace a s tím spojené zvýšení volatility trhů. Pravidla, která pro tato rozhodnutí platila dříve, byla zpochybněna. Například rozdělení portfolia v poměru 60/40 mezi akcie a dluhopisy nemá velký smysl, […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

19. 12. 2025

Co by se v příštím roce mohlo stát? Šokující předpovědi pro rok 2026

Budoucnost se téměř nikdy neodvíjí jasným směrem. Ať už jde o technologie, kulturu nebo politiku, ke klíčovým změnám a razantním výkyvům dochází téměř každoročně. A právě tehdy přichází na řadu Šokující předpovědi od Saxo Bank. Nejde o domácí pohled ani o prognózu – jsou to myšlenkové experimenty […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

17. 12. 2025

Osm odpovědí, které ukazují, jak by mohl rok 2026 vypadat pro investory

Rok 2025 přinesl obrovské zhodnocení amerických technologických akcií a nová historická maxima cen drahých kovů. Byl však také poznamenán nejistotou a volatilitou. Jak by mohl vypadat rok 2026 z pohledu investora? Analytici investiční platformy XTB se podívali na výhled pro Českou republiku, hlavní světové ekonomiky a aktiva, […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

16. 12. 2025