Poměrně dobrou zprávou je detailnější rozpad ukazatele pro průmyslníky. Ti sice vidí současnost o něco hůře než před měsícem, ale zas se zlepšily jejich vyhlídky pro následujícího čtvrt až půl roku. Stejně tak průmyslové podniky hodnotí lépe vývoj zakázek, který je podle nich tažen zejména domácí poptávkou. Pokud k tomu přičteme i mírný růst zaměstnanosti v tomto sektoru, získáme vesměs pozitivní náhled.
Ve stavebnictví, které trpí závažnými propady produkce už několik let, se situace nezlepšuje. Firmy podnikající v tomto sektoru vidí současnou situaci stejně jako před měsícem. O něco se sice zlepšil výhled produkce i zaměstnanosti pro příští tři měsíce, ale vlivem nižšího přílivu zakázek je optimismus pro delší budoucnost spíše utlumený.
Na straně spotřebitelů jsme se také dočkali pěkných zpráv. Obavy domácností o jejich budoucí finanční situaci se snižují. To sice mírně narušuje opětovný nárůst nejistoty ohledně zaměstnání, ale to může souviset i s tím, že se blíží doba, kdy pomalu skončí sezónní práce ve stavebnictví, cestovním ruchu a zemědělství a tím pádem rovněž jako každý rok mírně naroste nezaměstnanost. Spotřebitelé reportovali nezměněnou touhu spořit, ale chuť pořizovat věci dlouhodobé spotřeby se o něco zvýšila. To potvrzují i čísla z maloobchodu, která poukazují na rostoucí útraty tohoto zboží.
Celkově hodnotíme čísla jako pozitivní. Na druhou stranu je ale jak na straně podnikatelů, tak i u spotřebitelů vidět opatrnost a, sice se snižující, ale stále přetrvávající nejistota ohledně budoucího vývoje. Zajímavé bude sledovat, jak se tyto „měkké“ ukazatele změní po volbách.
Petr Gapko, hlavní ekonom GE Money Bank
REKLAMA