Pátek 25. června. Svátek má Ivan.

České potraviny mají v řetězcích podíl od 40 do 75 procent

Investice 03.06.2014 | 16:01 0 Komentářů

Nejvyšší podíl domácích produktů mají družstevní prodejny Coop, Globus, Penny Market a Tesco.

České potraviny mají v řetězcích podíl od 40 do 75 procent

Praha – Podíl českých potravin na prodejích největších obchodních řetězců působících v Česku se pohybuje mezi 40 až 75 procenty. Vyplývá to z interních údajů řetězců, které má ČTK k dispozici.

Nejvyšší podíl domácích produktů mají družstevní prodejny Coop, Globus, Penny Market a Tesco. Z velkých obchodníků neuvedl údaj pouze řetězec SPAR.

Kaufland a Lidl patřící stejnému německému vlastníkovi Schwarz uvádějí podíl tuzemských produktů okolo 40 procent, velkoobchodní řetězec Makro 54 procent. Albert uvádí 60 až 70 procent, Globus mezi 65 a 70 procenty, Billa 68 procent a Penny Market podobně jako Tesco 70 procent. Největší podíl českých potravin z velkých řetězců, jejichž údaje jsou k dispozici, uvádí tuzemská síť družstevních prodejen Coop (75 procent).

Ministr: Stále velký potenciál

„Na případu jednoho obchodního řetězce, který se dostal někam k 75 procentům, se ukazuje, že je tady stále velký potenciál,“ řekl dnes ministr zemědělství Marian Jurečka.

„Na druhou stranu jsme si vědomi, že u některých kategorií ovoce a zeleniny nejsme logicky schopni vyprodukovat dostatečné množství toho, co by obchodní síť v Česku potřebovala,“ dodal. Stát je podle něj v rámci evropských i národních dotací připraven pěstitele podpořit tak, aby vzrostla soběstačnost země u těchto komodit.

Ochotu zvyšovat nabídku lokálních výrobků projevili podle něj i řetězce. Poptávka po nich roste a obchodníci se chovají tržně a reagují na ni.

Kvalita a etika

Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) dnes poprvé od svého lednového nástupu do funkce jednal se zástupci největších obchodních řetězců. Hlavními tématy byly kvalita potravin, chystaná novela zákona o potravinách či etika podnikání. Schůzky se zúčastnili zástupci většiny velkých obchodních řetězců i dozorových orgánů státu.

Jurečka v minulosti některé praktiky obchodníků s potravinami kritizoval. Přes média obchodníkům například vzkázal, že pokud nezlepší kvalitu svých produktů či chování vůči dodavatelům, bude s nimi „válčit“. V případě, že pokuty nepovedou k nápravě, je prý ochoten jít tak daleko, že by dotyčnému řetězci na určitém území zakázal podnikat.

Čitelně u vchodu

Velká novela zákona o potravinách, kterou v polovině května schválila Sněmovna, má od příštího roku mimo jiné uložit prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam hlavních pěti zemí, z nichž obchod odebírá potraviny. Bude je muset sestupně seřadit podle podílu prodejů těchto potravin na tržbách. Seznam bude muset ohlásit také ministerstvu zemědělství.

Svaz obchodu a cestovního ruchu již dříve tento záměr označil za protiústavní a „z legislativně-technického hlediska velmi těžko realizovatelný“.

Podle nedávných tvrzení svazu přitom u drtivé většiny obchodníků mezi dodavateli zboží údajně dominují tuzemští výrobci, jejich podíl se pohybuje zpravidla okolo 70 a 80 procent. V případě lahůdek či uzenin je to až 90 procent.

Žebříček největších obchodníků v ČR vede Kaufland s tržbami 45,4 miliardy korun, těsně následovaný společnostmi Tesco Stores a Ahold CR.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.