Neděle 13. června. Svátek má Antonín.

Češi přestávají šetřit, tržby obchodníků pokračují v růstu

Investice 07.05.2014 | 09:36 0 Komentářů

Maloobchodní tržby rostly hlavně díky zájmu o motorová vozidla a nepotravinářské zboží. Lidé ale kupují méně potravin, částečně i kvůli posunu velikonočních nákupů.

Češi přestávají šetřit, tržby obchodníků pokračují v růstu

Praha – Češi v březnu nakupovali více než loni, maloobchodní tržby za zboží a služby stouply o 5,2 procenta oproti loňskému roku. Ve srovnání s únorem ale tržby klesly o 0,4 procenta.

Oproti březnu 2013 se zvýšily hlavně tržby prodejců a opravářů motorových vozidel (o 14 procent) a nepotravinářského zboží (o 7,6 procenta). Vyšší zájem byl hlavně o zboží pro domácnost, kulturu, sport a rekreaci.

V silném růstu pokračují také tržby internetových a zásilkových obchodů – meziročně o 18,2 procenta. Nákupy oděvů a obuvi stouply o 11,7 procenta.

Pomohlo i počasí

„Poptávka po automobilech je v poslední době vysoká. S tím, jak se ekonomická situace začíná zlepšovat a výhledy na další měsíce jsou pozitivní, roste chuť obnovovat vozový park,“ uvádí analytik Home Credit Michal Kozub. Podle něj to ale není jen trend Česka, podobná situace panuje například na Slovensku, ale i ve většině Evropy.

Češi více utráceli za spotřební zboží také kvůli počasí, míní hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. „Mizerné sněhové podmínky zřejmě nahnaly lidi do obchodů a přesměrovaly část jejich útraty ze služeb do zboží,“ říká.

Oproti tomu za potraviny utratily domácnosti meziročně o 5,5 procenta méně. Částečně za to mohl posun velikonočních nákupů – loni lidé nakupovali na svátky již v březnu, letos až ve druhé polovině dubna.

Efekt automobilů odezní

Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka bude růst maloobchodních tržeb v dalších měsících postupně zpomalovat. Důvodem má být hlavně nižší zájem o motorová vozidla.

Na druhou stranu by měla důvěru spotřebitelů uklidnit rostoucí stabilita na trhu práce, a s tím spojené zvyšování mezd, dodává analytik Citfin Jiří Šimek. Ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská je ale zatím skeptičtější.

„Po odeznění efektu nových plechových miláčků a brzkého jara uvidíme, jak ve skutečnosti se spotřeba domácností oživuje,“ uvádí. Průměrné příjmy mají podle ní letos přitom růst jen zhruba o 2,5 procenta, což by výraznější nárůst spotřeby neslibovalo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.