CZK/€ 25.165 +0,04%

CZK/$ 23.481 +0,05%

CZK/£ 29.375 +0,05%

CZK/CHF 25.729 +0,16%

05. 06. 2014

0 komentářů

Češi nechali peněženky otevřené, obchodům dál rostou tržby

 


 

Češi nechali peněženky otevřené, obchodům dál rostou tržby

Praha – Tržby v tuzemských obchodech v dubnu vzrostly o 4,9 procenta v porovnání se stejným měsícem loňského roku. Bez očištění o takzvané sezonní vlivy (počet pracovních dnů) stouply dokonce o šest procent. V porovnání s letošním březnem ale dubnové tržby mírně klesly (o 0,1 procenta).

Meziroční růst maloobchodních tržeb trvá nepřetržitě od loňského listopadu, vyplývá z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu. Právě na začátku listopadu zahájila Česká národní banka měnové intervence a prudce oslabila českou korunu, což v dalších týdnech vedlo ke zdražení zejména dovozového zboží.

„Růst opět táhly prodeje v motoristickém segmentu, přestože jejich meziroční přírůstek už nebyl dvouciferný, tak jak tomu bylo v několika předchozích měsících. Lehké zpomalení růstu tržeb v prodejnách aut však kompenzovaly vyšší útraty spotřebitelů za potraviny, které ovšem do značné míry povzbudil vliv posunu velikonočních svátků v porovnání s loňskem,“ říká analytik UniCredit Bank Patrik Rožumberský.

Tržby z prodeje motorových vozidel vzrostly o 10,2 procenta. „Velký zájem je přitom vidět zejména u užitkových vozů. Zdá se tedy, že v ekonomice firmy obnovují po dlouhé recesi vozové parky. To signalizuje další oživení ekonomiky,“ upřesňuje ekonom Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance.

REKLAMA

Šestileté maximum

„Spotřebitelská důvěra, která se v současnosti nachází na šestiletém maximu, naznačuje, že domácnosti apetit k utrácení jen tak neopustí. Je nepochybné, že soukromá spotřeba bude nezanedbatelným impulsem pro letošní růst HDP,“ dodává Rožumberský. Spotřebitelům pomůže i nízká inflace.

„To nejhorší bychom už měli mít za sebou,“ říká i Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit. Z letošního dubna mají podle něj radost zejména hypermarkety a supermarkety, kam zákazníci vyrazili na velké předvelikonoční nákupy. Velikonoce totiž letos  připadly až na druhou polovinu dubna, zatímco loni vylepšovaly březnové prodeje.

Internet pokračuje ve dvouciferném růstu

„Desetiprocentní růst tržeb supermarketů a hypermarketů je v kontextu hubených minulých let nevídaný. Takové růsty zatím pozorujeme jen u internetových prodejců,“ zdůrazňuje Kulhavý.

Tržby z prodeje zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkových služeb v dubnu meziročně stouply o 10,9 procenta.

Naopak pokles zaznamenaly tržby za prodej oděvů a obuvi (o 6,9 procenta) a farmaceutického a zdravotnického zboží (o 5,6 procenta).

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *